اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده بهداشت علوم پزشکی بابل:

دفن و جمع‌آوری زباله در شمال به بحران رسید

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه در شهرهای شمالی در دفن و جمع‌آوری زباله به بحران رسیدیم و راهکاری برای آن نداریم، گفت: این معضل در شهرهای ساحلی جدی‌تر است.

دفن و جمع‌آوری زباله در شمال به بحران رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، عبدالایمان عمویی شامگاه چهارشنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان که در سالن اجتماعات فرمانداری بابلسر برگزار شد، اظهار داشت: شهرهای شمالی مشکلات و مسائل جدی در حوزه مدیریت شهری دارند.

وی با بیان اینکه مقوله سلامت به عنوان محور و پیش‌درآمد همه فعالیت‌های انسانی در جوامع مختلف مطرح است، گفت: سلامت به عنوان نعمت و موهبت الهی مهم‌ترین سرمایه انسانی است.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه سلامت به عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بستگی دارد، اضافه کرد: سلامت مقدمه و پیش درآمد توسعه اجتماعی برای حل  مسائل جامعه است.

وی ادامه داد: مشکلاتی که در مدیریت مواد زائد در کشور ما مطرح است بحث افزایش تدریجی روند رو به رشد مقدار تولید زباله در کشور ما و در دنیا بوده که در حال افزایش است و چالش‌های جدی ایجاد می‌کند.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: براساس آمار سرانه تولید زباله در دنیا به ازای هر فرد در هر روز 800 گرم است که اگر این آمار را در کشورمان به ازای 80 میلیون نفر جمعیت در  نظر بگیریم در هر روز حدود 64 هزار تن زباله در کل کشور تولید می‌شود.

عمویی خاطرنشان کرد: این آمار در طی 365 روز باعث تولید بالغ بر 20 میلیون تن زباله می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهرهای شمالی در دفن و جمع‌آوری زباله به بحران رسیدیم و راهکاری برای آن نداریم، گفت: این معضل در شهرهای ساحلی جدی‌تر است.

این مسئول با اشاره به اینکه با تغییر سبک زندگی افراد نوع زباله‌ها نیز تغییر کرده است، اذعان داشت: در گذشته نوع زباله‌ها خود به خود تغییر می‌کرد و قابل تجزیه بود اما نوع زباله‌ها الان غیرقابل تجزیه هستند.

عمویی، کمبود یا فقدان امکانات و شرایط نامناسب جامعه را یکی دیگر از چالش‌های کشورمان برشمرد و افزود: چون کشور ما جزء کشورهای در حال توسعه است در حوزه مدیریت شهری و بحث مدیریت مواد زائد، جامعه، مسئولان و مردم به عمق موضوع پی نبردند.

وی با بیان اینکه مدیریت در بحث مواد زائد با چالش‌هایی روبرو است، بیان داشت: مدیریت و دفن بهداشتی زباله ساده‌ترین روش بهداشتی زباله است اما دفن زباله در خیلی از شهرها روش منسوخی است و به آن توجه نمی‌شود.

این مسئول به توریستی و مهمان پذیر بودن شهرستان بابلسر اشاره و تصریح کرد: در فصل تابستان و بهار گروه‌های زیادی از جمعیت به این شهرستان وارد می‌شوند که مشکلات مدیریت را با مشکل مواجه می‌کنند که این افزایش ناگهانی موجب افزایش بار زباله هم می‌شود.

وی عنوان کرد: بر اساس آمار و مطالعات بدست آمده، سرانه زباله شهری در شهرهای ساحلی مانند بابلسر به ازای هر فرد در تابستان بالغ بر یک گیلوگرم یعنی بین یک و دو دهم تا یک و نیم کیلو می‌رسد که رقم بالایی است و بسیار نگران کننده است.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بابل در ادامه با بیان اینکه زباله چالش نیست بلکه فرصتی است که نیاز به مدیریت صحیح دارد، گفت: با بازیافت زباله می‌شود از آن استفاده مفید داشت.

عمویی افزود: فرمانداری که مسئول حاکمیت شهرستان است باید نظارت بیشتری در این بخش داشته باشد.

این مسئول با بیان اینکه بیش از 70 درصد از زباله‌های بابلسر قابل تجزیه هستند، گفت: 20 درصد از زباله‌های بابلسر را مواد خشک، 10 درصد دیگر را کاغذ، فلز و شیشه تشکیل می‌دهد.

عمویی در پایان متذکر شد: اگر جداسازی و بازیافت زباله از مبدا را انجام دهیم بیش از 90 درصد از زباله‌های بابلسر استفاده دوباره شده و 10 درصد دیگر دفن می‌شوند.

انتهای پیام/86010/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول