اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

زباله در شمال؛ طلا یا بلای شهر

زباله یکی از مشکلات شمال کشور است که مردم با آن دست به گریبان‌اند و در این بین با توجه به وعده‌های مسئولان، همچنان شاهد انباشت زباله در کوچه پس کوچه‌های مازندران هستیم.

زباله در شمال؛ طلا یا بلای شهر

به گزارش خبرگزاری فارس از نکا، شهرستان نکا از جمله شهرستان‌های شرق مازندران است که به دلیل وجود دریا، جنگل‌های بکر، چشمه آب معدنی و آبشارهای متعدد، سالانه میزبان مسافران فراوانی است ولی تمام این شرایط مطلوب را مزاحم‌هایی به نام زباله از بین می‌برند، زباله‌هایی که تنها در زمان ورود مسئولان حضور ندارند و گرنه همیشه پای ثابت کوچه پس کوچه‌های این شهرند.

برخی اسم زباله را می‌گذارند « طلا» آری زباله طلا است اما نباید به بهانه جست‌وجوی این طلا، شهر را نابود کنیم، اینکه با گذر از هر کوچه و خیابان افرادی را می‌بینم که سرهایشان بر روی زباله‌دان‌ها و سطل‌های زباله آویزان است چهره زشتی است که مسئولان باید آگاه باشند و جلوی این مسئله گرفته شود.

ساماندهی زباله و تفکیک از مبداء با جمع‌آوری افرادی که شبانه در سطل‌های زباله، پول جست‌وجو می‌کنند می‌تواند منبع درآمد مناسبی برای این شهروندان بوده و همچنین از انباشت آن در کوچه و خیابان و گذرگاه‌ها جلوگیری شود.

افرادی که معمولا در اواخر روز و شب‌ها زباله‌ها را زیر و رو می‌کنند با تفکیک زباله‌های خشک و فروش آن به قول خودشان پول خوبی عایدشان می‌شود و اگر این امر با استفاده از همین نیروها ساماندهی شود، بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

محمد زارع شهروند نکایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نکا اظهار داشت: هنگامی که شبانه از نکا رد می‌شوی در برخی از نقاط این شهر همچون چهار راه شهرداری، روبه‌روی بهپاک بعد از سه راه زاغمرز و... بوی تعفن زباله مشامت را آزار می‌دهد.

وی گفت:‌ یکی از این مشکلات چشمگیر و آزاردهنده در نکا، مشکل جمع‌آوری زباله‌ها است که با توجه به جمع‌آوری مکانیزه در برخی موارد انباشت زباله‌ها در سطح شهر و در برخی از موارد به شیوه‌های سنتی مردم را رنج می‌دهد و مسئله زباله از جمله مسائلی است که برای مردم این شهر بسیار مشکل‌ساز شده است و مسئولان به این امر توجه ندارند.

زارع بیان داشت: از سال‌های گذشته ساخت کارخانه کمپوست شرق مازندران به محوریت شهرستان بهشهر در جاده زاغمرز و در روبه‌روی شهرک صنعتی بهشهر در دست اقدام است که به گفته مسئولان و به دلیل تحریم و عدم وارد شدن برخی از دستگاه‌ها به این کارخانه با وجود وعده‌های مکرر مسئولان مبنی بر راه‌اندازی این کارخانه همچنان شروع به‌کار آن در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

ابراهیم محمودی از دیگر شهروندان نکایی در این رابطه گفت: عدم راه‌اندازی کارخانه کمپوست شرق مازندران، جمع‌آوری نامناسب زباله‌ها و دفع آن، رها کردن زباله در نقاط مختلف شهر و وجود افرادی که در بین زباله‌ها دنبال پول می‌گردند موجب شده است که اکنون چهره شهر نکا چهره‌ای نازیبا شود.

وی ادامه داد: نگاهی به کوچه‌های شهر نشان می‌دهد که وضعیت سطل‌های زباله، سیستم جمع‌آوری زباله چندان شرایط مطلوبی ندارد و این مسئله ناشی از بی‌توجهی شهروندان و همچنین ناکارآمدی سیستم جمع‌آوری زباله‌های شهری است.

محمودی می‌گوید: فرهنگ شهر نشینی در کنار خدمات مناسب شهری می‌تواند در سلامت شهر موثر باشد و در این راستا مسئولان شهری و شهرداری مسئول خدمات‌رسانی مناسب به مردم هستند.

وی افزود: اگر کارخانه کمپوست افتتاح نشود یعنی ما همچنان باید این بوی بد و صحنه زشت انباشت زباله را در شهر شاهد باشیم، مسئولان باید کمی به فکر دغدغه‌های مردم باشند.

علی واحدی یکی دیگر از شهروندان نکایی نیز در این رابطه می‌گوید: با توجه به روی کارآمدن شورای شهر جدید مردم انتظار دارند به وعده‌های خود عمل کنند و مشکل زباله را که شعار بسیاری از این افراد بوده است حل و فصل کنند.

وی می‌گوید: امروز مسئولان دغدغه‌های دیگری دارند که زباله‌ها در بین مسائل دیگر فراموش شده است و حتی بوی تعفن زباله‌ها نیز مسئولان را هوشیار نکرده است.

واحدی ادامه داد: شاید در کوچه و خیابان‌هایی که مسئولان شهر در آن محله زندگی می‌کنند نشانی از زباله نیست و به همین علت آنان نمی‌توانند وضعیت ما را درک کنند و ناراحتی زن و فرزند ما را نسبت به بوی تعفن زباله و انباشت آن در محل درک کنند.

زهرا یزدانی شهروند دیگر از این شهرستان نیز با اشاره به وجود افرادی که در سطل‌های زباله دنبال وسایلی برای فروش می‌گردند، گفت: این افراد برای پیدا کردن وسایل مورد نیاز خود برای فروش، تمام زباله‌ها را به هم می‌ریزند و چون زباله‌های خشک و تر با هم هستند این جابه‌جایی زباله‌ها به ویژه در شب موجب ایجاد بویی نامطبوع در شهر می‌شود.

وی افزود: بوی نامطبوع و سرازیر شدن شیرابه در سطح شهر و به وجود آمدن مناظر نازیبا در کنار این سطل‌ها از جمله پیامدهای اجرای این طرح غیرکارشناسانه در شهر نکا است که تنها برای زباله دزدها خوشایند است.

جمع‌آوری به موقع زباله‌ها، لایروبی آبراه‌ها، دفع فاضلاب و... می‌تواند به زیبایی ظاهری شهر کمک کند. انتقال به موقع زباله‌ها یکی از معضلاتی است که اگر به درستی مهار شود بسیاری از این مشکلات رفع شده و شاهد این همه دغدغه در شهر نخواهیم بود.

انباشت زباله در کنار ظاهر نازیبایی که ایجاد می‌کند خود عامل بیماری‌ها و معضلات شهری دیگر چون ازدیاد گربه‌ها و حیوانات موذی به عنوان ناقلان بیماری‌های فراون است که باید هوشیار و مراقب باشیم.

این روزها، شاید زباله تنها یکی از دغدغه‌های شهری ما در نکا باشد که با کم‌توجهی و بی‌توجهی‌های ما مردم و عدم توجه مسئولان و رسیدگی به این امر محقق شده است و اکنون شورای شهر نکا با توجه به آغاز کار خود و تازه نفس بودن می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب، این معضل را رفع کند.

انتهای پیام/86002/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول