اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در اجرای طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم کشور

مدرس کاشانی حائز مدرک درجه سه مدرسان قرآن کشوری شد

مدرس کاشانی تنها مدرک درجه سه طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم در رشته مدرسان در سطح کشور را به خود اختصاص داد.

مدرس کاشانی حائز مدرک درجه سه مدرسان قرآن کشوری شد

مهدی هوشمندی‌نژاد حائز تنها مدرک درجه سه طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم در رشته مدرسان کشور در خصوص این طرح در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: در این طرح که شامل آزمون‌های ورودی، نظری و عملی و مصاحبه و در دو مرحله انجام شد حدود یکهزار و 500 نفر به رقابت با یکدیگر پرداختند.

وی با تأکید بر ضرورت اجرای این طرح و تأخیر چند ساله اجرای آن، مهمترین ویژگی این طرح را همزمانی  آموزش با آزمون برای قاریان و مدرسان عنوان کرد. 

مسئول جلسات قرآنی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان همچنین جامع، آموزنده و معتبر بودن منابع آزمون را از دیگر ویژگی‌های آن طرح دانست و خاطرنشان کرد: ارائه موضوعاتی همچون درک معانی قرآن، صوت و لحن (هنر تلاوت)، تفسیر، آداب تلاوت، آشنایی با صرف و نحو و آشنایی با مباحث عمومی قرآن به عنوان منابع آزمون نظری در افزایش توان علمی شرکت‌کنندگان بسیار مؤثر و مفید بود.

وی حسن برخورد عوامل، برنامه‌ریزی صحیح و به موقع و اطلاع‌رسانی کامل به شرکت‌کنندگان، حضور حمایتی استاد حاج احمد ابوالقاسمی به عنوان شرکت‌کننده در طرح، برگزاری مصاحبه در سطح بسیار بالا و مطلوب و آزمون مجدد جبرانی را از دیگر ویژگی‌ها و مزایا این طرح برشمرد. 

هوشمندی‌نژاد لزوم حفظ اجمالی قران را از دیگر مزایای این طرح ذکر و تصریح کرد: در این طرح سئوالات به گونه‌ای طرح شده بود که هر مدرس مأنوس با قرآن و آشنا با تلاوت‌های مختلف اساتید می توانست حداقل امتیاز را با همان اطلاعات تجربی خود کسب کند.

وی اختلاف بسیار بین تعداد ثبت‌نام‌کنندگان و شرکت‌کنندگان در طرح را از معایب آن دانست و ابراز داشت: طبق آمار ارائه شده توسط شورای عالی قرآن، اختلاف بین تعداد ثبت‌نام‌کنندگان هر دو دوره با افرادی که آثار خود را ارسال کرده‌اند حدود 80 درصد بود که باید این اختلاف بسیار زیاد توسط متولیان امر مورد آسیب‌شناسی و چاره‌اندیشی قرار گیرد.

مدرس قرآن کریم در جلسات قرآن نظام مهندسی و کارگزاران حج و زیارت، اجرای ستادی و متمرکز بودن این طرح در تهران را از دیگر مشکلات و معایب این طرح عنوان و اضافه کرد: این امر در بسیاری از موارد موجب مراجعه چندین باره شرکت‌کنندگان شهرستانی به مرکز و ایجاد مشکلاتی برای آنها می‌گردید.

به گفته وی از مواردی که به نظر می‌رسد باید در ادامه اجرای این طرح تجدید نظر شود مفاد آزمون نظری مرحله دوم است که مشتمل بر دروس عمومی و تخصصی است چراکه منابع این آزمون که نکات برگزیده از 10 جلد کتاب می‌باشد در بسیاری از موارد مطالب غیرضروری و ناکارآمد و تنها تئوری به نظر می‌رسد.

هوشمندی‌نژاد پیشنهاد کرد: برگزاری جلسات توجیهی برای قاریان و مدرسان قرآن کریم در شهرستان‌ها با هدف آشنایی با طرح و برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه کلیه منابع اعم از مرحله اول و یا مرحله نهایی با برنامه‌ریزی مناسب در سطح شهرستان ها و یا حداقل مراکز استان‌ها می‌تواند در گسترش و موفقیت بیشتر طرح مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه در دوره سوم برای اخذ مدرک درجه دو ثبت‌نام و شرکت می‌کند یادآور شد: امیدوارم در مرحله سوم طرح، به کلیه جوامع قرآن کشور به ویژه شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل که از نخبگان قرآنی کشور هستند، اطلاع‌رسانی جامع و کامل صورت گرفته و شاهد حضور گسترده فعالان قرآنی باشیم تا فارغ از بحث اعطای مدرک و مزایا و تسهیلات آن، سطح و معلومات قرآنی آنها ارتقاء یابد. 

مهدی هوشمندی‌نژاد مربی و مدرس قرآن کریم در کاشان همچنین در مسابقات قرآن اداره اوقاف و امور خیریه و دانشجویان این شهرستان نیز حائز رتبه‌های ممتاز در رشته ترتیل و قرائت شد.

انتهای پیام/2406/ط40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول