اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تلاش ازبکستان برای کشاندن طالبان به «تاشکند»

در حالی که گزارش‌های رسیده حکایت از تلاش جدی ازبکستان برای ایجاد دفتر طالبان در تاشکند دارد، جمعی از سران طالبان در سفر به کشور امارات رایزنی درباره گشایش دفتر این گروه در دبی را آغاز کرده‌اند.

تلاش ازبکستان برای کشاندن طالبان به «تاشکند»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس، تلویزیون «کابل‌نیوز» افغانستان در صفحه فیسبوکی خود گزارش داد که در حال حاضر 10 تن از سران طالبان از جمله «معتصم آغاجان»، «مولوی عبدالرقیب ازبک‌تبار» و «مولوی عبدالمنان نیازی» برای رایزنی در خصوص گشایش دفتر طالبان در دبی، در کشور امارت به سر می‌برند.

گفته می‌شود که آنان نشستی را نیز برای توافق در خصوص افتتاح دفتر طالبان در دبی برگزار کرده‌اند.

بر اساس گزارش این منبع، در این نشست با تلاش کشور ازبکستان، «اکبربای» از رهبران ازبک‌تبار افغانستان نیز با چند نفر دیگر شرکت کرده‌اند.

این تلویزیون خصوصی افغانستان به نقل از یک منبع نزدیک به شرکت‌کنندگان این نشست گزارش داد که ازبکستان به منظور گشایش دفتر طالبان در تاشکند، پول نقد نیز در اختیار اکبربای قرار داده است.

این منبع تصریح کرد که ازبکستان به شدت تلاش دارد که دفتر طالبان در این کشور گشایش یابد.

هدف ازبکستان از نزدیکی با طالبان افغان، جلوگیری از فعالیت‌های جنگجویان «حرکت اسلامی» ازبکستان در کشورهای آسیای مرکزی عنوان شده است.

در همین حال پاکستان نیز تلاش‌هایی را برای سازماندهی آن عده از سران طالبان که از رهبر این گروه ناراضی هستند، آغاز کرده است.

پاکستان به همین منظور «کریم آغا» فرزند «عبدالله ذاکری» مفتی مشهور طالبان و «منصوردادالله» از فرماندهان مشهور این گروه را از زندان‌ آزاد کرده است.

از سوی دیگر منابع نزدیک به طالبان اعلام کردند که «ملاعبدالغنی» برادر فرد شماره 2 طالبان نیز از زندان پاکستان آزاد شده و برای درمان به یک بیمارستان نامعلوم منتقل شده است.

پیش از این گزارش‌هایی نیز از رایزنی دولت افغانستان با سران کشورهای ترکیه و عربستان به منظور گشایش دفتر طالبان در یکی از این کشورها، منتشر شده بود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول