اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

دوراهی طالبان در مذاکرات قطر؛ احیای امارت اسلامی یا مذاکره با آمریکا

تنشها بین طالبان و آمریکا پس از فشار برای برداشتن تابلوی دفتر طالبان در قطر و نیمه افراشته شدن پرچم این گروه افزایش یافته و طالبان را بر دوراهی مذاکرات قطر قرار داده است.

دوراهی طالبان در مذاکرات قطر؛ احیای امارت اسلامی یا مذاکره با آمریکا

به گزارش خبرگزاری فارس، «وحید مژده» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در سایت بست باستان، دو راهی مذاکرات قطر برای طالبان را طرحی آمریکایی می‌داند و می‌گوید: آمریکا با برنامه‌ای دقیق امیدوار است که طالبان به دو دسته میانه رو متمایل به مذاکره با آمریکا و طالبان تندرو تقسیم شوند.

وی با اشاره به گفته‌های «ملا آغاجان معتصم» یکی از رهبران طالبان می‌افزاید: ملا آغاجان معتصم از قبل گفته بود که رهبری اکثریت در گروه طالبان را به عهده دارد و طرفدار مذاکره با آمریکا و دولت افغانستان است.

این در حالی است که آمریکا منتظر نتیجه طرح تفرقه بین طالبان خواهد ماند.

اگر طالبان طبق طرح امریکا به دوسته تقسیم شدند، ضربه‌ای بزرگ به این گروه وارد می‌شود و تغییر مهمی نیز در جنگ افغانستان بوجود خواهد آمد.

از سوی دیگر، چنانچه طالبان مذاکره با آمریکا را بار دیگر به حالت تعلیق درآورند، در آنصورت یک حربه تبلیغاتی به دست دولت افغانستان افتاده تا بگوید که گروه طالبان قصد صلح را ندارند و خواهان انحصار قدرت و بازگردانیدن امارت اسلامی به افغانستان است.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در این رابطه می‌گوید: به این ترتیب هدف طالبان در کنار مذاکره با امریکا که  گفت‌و‌گو با اپوزیسیون دولت افغانستان نیز بود با شکست مواجه می‌شود.

بنابراین اپوزیسیون دولت هم حاضر به مذاکره با طالبان تحت عنوان و پرچم امارت اسلامی افغانستان نخواهند بود زیرا آن‌ها سال‌ها با امارت طالبان جنگیده‌اند.

مژده تاکید می‌کند که مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر حتی اگر به سرانجامی هم نرسد، به ناباوری بیشتر میان طالبان و ایران کمک می‌کند و این همان چیزی است که آمریکا، پاکستان، عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس به دنبال آن هستند.

کارشناس مسایل سیاسی افغانستان در مورد پیش بینی آینده این مذاکرات نیز می‌گوید: طالبان تاکید می‌کنند که اگر خواسته‌هایشان از سوی آمریکا رد شود و پرچمی با عنوان امارت اسلامی را نپذیرند، مذاکره‌ای با هیات آمریکایی انجام نخواهد شد.

مژده می‌گوید که به اعتقاد طالبان، گذشت زمان به نفع آن‌ها و به ضرر آمریکاست. طالبان تاکید می‌کنند که باز شدن دفتر قطر بیشتر نیاز آمریکا بود تا خواست ما.

اکنون که آمریکا مذاکره با طالبان را مربوط به قبول شرط کنار نهادن پرچم و عنوان امارت اسلامی نموده ما هیچ نیازی به بازگشت به مذاکره با امریکا نداریم.

کارشناس مسایل سیاسی افغانستان تصریح می‌کند که آمریکا منتظر جواب طالبان است و این در حالی است که طالبان جوابی ندارند.

به نظر می‌رسد امیدی که با بازشدن دفتر قطر برای رسیدن به صلح در افغانستان بوجود آمده بود، کم‌کم از بین می‌رود.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول