اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
سیزدهمین اجلاس سران شانگهای/۱۲

نظری بر مهمترین محورهای اجلاس شانگهای در بیشکک/ وقتی شانگهای سیاسی می‌شود

ارائه برنامه بررسی اوضاع سوریه، افغانستان و تحولات منطقه توسط کشورهای عضو سازمان شانگهای نشان می‌دهد سران کشورها در سیزدهمین اجلاس این سازمان، چرخشی محسوس از موضوعات اقتصادی به سیاسی و تاثیرگذاری بیشتر بر روند تحولات منطقه‌ای و جهانی را خواهانند.

نظری بر مهمترین محورهای اجلاس شانگهای در بیشکک/ وقتی شانگهای سیاسی می‌شود

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، در حالی کمتر از 2 روز دیگر به برگزاری سیزدهمین نشست سران شانگهای در بیشکک باقی نمانده است که بنابر اعلام کشورهای شرکت کننده، روسای جمهور و مقامات ارشد از صبح فردا به بیشکک سفر خواهند کرد.

در همین حال، دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان در اطلاعیه‌ای مهمترین محورهای نشست جمعه سران را اعلام کرد.

1. بررسی برنامه عمل برای سال‌های 2013-2017 در جهت اجرای مفاد معاهده حسن همجواری، دوستی و همکاری میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای.

2. وضعیت افغانستان و چشم‌انداز آن در متن خروج نیروهای آمریکا و ناتو در سال 2014 از این کشور.

3. امضای موافقت‌نامه همکاری‌های علمی و فنی میان کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای و بررسی پیش‌نویس موافقتنامه چند‌جانبه در مورد حمل و نقل جاده‌ای بین اعضا.

4. بررسی بحث پذیرش اعضای جدید (ایران، پاکستان و هند)

5. بررسی امکان تعیین مواضع مشترک اعضا در رابطه با خاور نزدیک، مصر و شمال آفریقا و همچنین برنامه هسته‌ای ایران

6. بررسی وضعیت سوریه و تدوین استراتژی مشترک در رابطه به‌راه‌حل صلح‌آمیز بحران سوریه.

در همین حال و به‌ اعتقاد کارشناسان، روسیه و چین نباید در ابعاد اقتصادی در موقعیتی خود را قرار بدهند که زمینه اختلاف و چنددستگی در داخل این سازمان همکاری‌های شانگهای را فراهم کنند.

چین به‌ دلیل قدرت بالای مالی و اقتصادی بیش از پیش نقش خود در آسیای مرکزی را تقویت می‌بخشد که بر حساسیت‌های روسیه می‌افزاید.

چنین به‌ نظر می‌رسد که کشورهای آسیای مرکزی ضرورت توسعه اقتصادی و ارتباط مستقیم آن با مسائل امنیتی را بیش از گذشته درک کرده و خواستار آنند تا مسکو و پکن این دو حوزه همکاری‌ها را به‌صورت موازی و با هماهنگی دنبال کنند.

امروزه برای سازمان همکاری‌های شانگهای این موضوع از اهمیت برخوردار است که کشورهای عضو و به‌ خصوص روسیه و چین باید در کنار منافع ملی خود بر منافع مشترک اعضا نیز بیندیشند. در غیر این، سازمان همکاری‌های شانگهای نه‌تنها در معادلات جهانی امکان بازی کردن نقش موثری را نخواهد داشت، بلکه با خطر فروپاشی نیز مواجه خواهد شد.

بنابراین طرح موضوع ایجاد بانک و بنیاد مشترک توسعه کشورهای عضو در نشست بیشکک حاکی از آن است که درک ضرورت انجام اقدامات مشترک در عرصه‌های اقتصادی بیش از گذشته برجسته شده است.

بدون پروژه‌های مشترک اقتصادی نمی‌توان از آینده باثبات این گستره بزرگ صحبت کرد.

در این راستا سازمان همکاری‌های شانگهای باید از ظرفیت‌های سایر ساختارهای هم‌سو استفاده به‌عمل بیاورد که در این راستا کارشناسان به‌ضرورت اقدامات هماهنگ با جامعه اقتصادی اوراسیا و اتحادیه گمرکی اشاره می‌کنند.

چنین به‌نظر می‌رسد که مسکو و پکن بیش از هر زمان دیگری نیاز به‌همکاری و اقدامات نسبتا هماهنگ را درک کرده‌اند که دستور کار نشست بیشکک این امر را برجسته می‌کند.

انتظار می‌رود که نشست بیشکک به‌نوعی برای کاهش فاصله دیدگاهی میان مسکو و پکن در رابطه به‌اهداف سازمان همکاری‌های شانگهای را کمک خواهد کرد. زیرا بیش از این ادامه نگاه روسیه به‌این سازمان به‌عنوان یک ساختار تامین‌کننده امنیت و نگاه چین به‌ عنوان یک ساختار کمک‌کننده برای توسعه روابط اقتصادی نه‌تنها فضای سازمان را آشفته خواهد کرد بلکه فرصت مداخله طرف‌های ثالث را نیز فراهم خواهد نمود.

از سویی هم، وضعیت منطقه و جهان ایجاب می‌کند تا اعضای این سازمان و به‌ خصوص روسیه و چین به‌صورت هماهنگ اقدام کنند. چنانچه این هماهنگی صورت نگیرد، آنچه با محوریت نقش مخرب آمریکا و غرب در خاور نزدیک و میانه صورت می‌گیرد، بزودی می‌تواند فضای سازمان همکاری‌های شانگهای را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

ظاهرا تحولات اخیر سوریه و تهدید آمریکا برای حمله نظامی، کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای را مقداری هشیار‌تر از گذشته کرده که در ردیف مسائل اقتصادی به‌ بررسی نه‌ تنها موضوع افغانستان بلکه خاور نزدیک نیز خواهند پرداخت و در نهایت شاهد چرخشی محسوس به مسائل مهم سیاسی در این سازمان نیز خواهیم بود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول