اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
سیزدهمین اجلاس سران شانگهای/۱

همگرایی حوزه انرژی و موضوع سوریه، محور نشست سران شانگهای در «بیشکک»

معاون وزیر خارجه قرقیزستان اظهار داشت: موضوع همگرایی در بحث انرژی و همچنین بررسی تحولات سوریه از مهمترین محورهای مورد بحث در نشست آتی سران سازمان همکاری‌ شانگهای در بیشکک خواهد بود.

همگرایی حوزه انرژی و موضوع سوریه، محور نشست سران شانگهای در «بیشکک»

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، «عسکر باشیم‌اف» معاون وزیر خارجه قرقیزستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که در حاشیه نشست آتی سازمان همکاری‌های شانگهای که در «بیشکک» برگزار می‌شود، برخی ملاقات‌های دوجانبه بین سران کشورهای شرکت‌کننده برگزار خواهد شد. 

به گفته وی، در چارچوب این نشست، سران همه کشورهای شرکت‌کننده دیدارهای دوجانبه‌ای با همتایان خود خواهند داشت.

وی تصریح کرد که در این دیدارها بویژه در دیدار مقامات روس، بحث همکاری در زمینه انرژی و سوخت محور مذاکرات طرفین خواهد بود.

برای حضور در این نشست سران کشورهای روسیه، قزاقستان، تاجیکستان و چین به عنوان اعضای اصلی و رؤسای جمهور ایران، مغولستان، هند، پاکستان و افغانستان به عنوان اعضای ناظر، شرکت خواهند کرد.

این در حالی است که موضوع سوریه یکی از مهمترین مباحث این نشست عنوان می‌شود.

دیدار با روسای جمهور روسیه، چین، قرقیزستان، قزاقستان و افغانستان از مهم‌ترین رئیس جمهور کشورمان در سفر به بیشکک خواهد بود.

روحانی در این سفر با « شی جی پینگ » دیدار خواهد کرد که اولین دیدار یک مقام بلند پایه ایرانی با رئیس جمهور  تازه انتخاب شده چین است.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد.

سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان «شانگهای 5» است که در سال 1996 تأسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبکستان به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر داده شد.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران، پاکستان، و هند و افغانستان در سال 2012 به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.

نقش این سازمان از زمان تاسیس آن تاکنون در منطقه افزایش یافته‌ است و بر خلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیمان ورشو سابق، هنوز یک معاهده دفاعی چندجانبه به شمار نمی‌رود.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول