اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر علوم دینی:

رواج غیبت جامعه را به تباهی می‌کشاند

استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم دینی گفت: رواج غیبت جامعه را به تباهی می‌کشاند.

رواج غیبت جامعه را به تباهی می‌کشاند

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان، حجت‌الاسلام محمدباقر شفیعی صبح امروز در نشست با مسئولان و کارکنان سپاه حضرت جواد الائمه (ع) دشتستان اظهار داشت: زدودن گناهان از جوامع وظیفه‌ای است که همه مردم و آحاد جامعه باید به آن توجه کنند.

وی افزود: غیبت، موضوعی است که بزرگان ما مانند یک سم مهلک و کشنده از آن فرار می‌کردند به دلیل این‌که غیبت از بدترین گناهان است و انسان را به فلاک می‌کشاند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم دینی خاطرنشان کرد: غیبت از گناهان کبیره است و در قرآن کریم صراحتاً بیان می‌شود که غیبت به منزله خوردن گوشت برادر دینی است و این مسئله شدت معصیت گناه غیبت را نشان می‌دهد.

این پژوهشگر دینی اظهار داشت: غیبت به معنای یاد کردن برادر دینی اعم از گفتار و عملی است که سبب ناراحتی و کراهت او شود و در روایت غیبت به شکلی گسترده مورد بررسی قرار گرفته که آن را به 2 شکل حرام و جواز تقسیم‌بندی کردند.

وی عنوان کرد: اگر فردی در بیان عیب دیگری جنبه فردی را در نظر داشته باشد این نوع از غیبت حرام است و اگر در گفتن عیوب فردی که از آن‌ها اطلاع داشته و با شرایط اسلامی منافات نداشته باشد و جنبه‌های سیاسی، اجتماعی را در نظر داشته باشد این نوع از غیبت جایز است.

شفیعی اظهار داشت: برای نمونه وقتی که فردی می‌خواهد مسئولیت بیت‌المال را در اختیار بگیرد و یا فردی در مسئله ازدواج از ما در مورد دیگری تحقیق می‌کند در این صورت باید اگر عیب فرد را می‌دانیم بیان کنیم چراکه بیان نکردن عیوب او از سوی ما سبب آسیب به دیگری می‌شود.

وی با تشریح مصادیق گناه غیبت عنوان کرد: گفتن ضعف اخلاقی، جسمانی و کیفیت رفتار و گفتار دیگران از مصادیق گناه غیبت است.

این پژوهشگر دینی اظهار داشت: بدگویی و غیبت سبب سلب اعتماد در جامعه می‌شود و سلب اعتماد نیز گناهان دیگری همانند ایجاد اختلاف بین اعضای خانواده، جرات پیدا کردن جهت انجام گناه، طلاق و حتی در برخی از موارد سبب قتل و کشتن یکدیگر می‌شود.

شفیعی عنوان کرد: شناخت پیامدهای دنیوی و اخروی غیبت از عوامل مهم در گرفتار نشدن به این معصیت است و وقتی ما آثار مخرب گناهی همانند غیبت که سبب عذاب جهنم، فشار قبر و از بین رفتن حسنات می‌شود را برای مردم بیان کنیم سبب می‌شود تا مردم از ارتکاب به این گناه خود را حفظ کنند.

وی تفکر قبل از سخن گفتن، شرکت نکردن در مجالس غیبت و پرحرفی نکردن را از راه‌های پیشگیری از ارتکاب نشدن به گناه غیبت خواند و اظهار داشت: ضعف ایمان و قطع رابطه با خداوند متعال، قرآن و ائمه (ع) سبب غیبت می‌شود.

شفیعی یادآور شد: گناه غیبت، خود به انواع گفتاری، نوشتاری، اشاره‌ای، کنایه‌ای، تاییدی و تقلیدی تقسیم می‌شود که نوع گفتاری آن از همه رایج‌تر است و ما باید تلاش کنیم از انجام دادن این گناه پرهیز کنیم.

انتهای پیام/2452/م30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول