اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

بخشی از درآمد سدهای برقابی حوزه کارون به آبخیزداری اختصاص داده شود

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: اختصاص بخشی از درآمد سدهای برقابی حوزه کارون برای انجام عملیات آبخیزداری ضرورت دارد.

بخشی از درآمد سدهای برقابی حوزه کارون به آبخیزداری اختصاص داده شود

حسین بهرامی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد پیرامون راه‌های حفظ و حراست از حوزه آبخیز چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: حوزه آبخیز کارون از نظر پتانسیل و استعداد برای ساخت سدهای بزرگ بی نظیر است و سرمایه گذاری کلانی برای احداث سدهای شهید عباس پور، مسجدسلیمان و دز، رودبار لرستان، کارون 3 ، کارون 4 و گتوند انجام شده است.

وی افزود: درآمد این سدهای برقابی طبق محاسبات سالانه میلیارها تومان اعلام شده است.

بهرامی با اشاره به چندین سد عظیم در حال ساخت گفت: سدهایی مانند خرسان 3،2،1، کارون 5 ، بازفت، کارون 2 ، لیرو، زالکی و بختیاری نیز در دست ساخت یا مطالعه هستند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان با ابراز تاسف از اینکه در ساخت سد به حراست از خاک توجه نمی‌شود خاطرنشان کرد: متاسفانه این سدها بر اساس تفکر بهره‌برداری از منابع آب این حوزه ساخته می‌شوند بدون آنکه به پایداری تولید آب این حوزه و حفظ و حراست از منابع آب و خاک حوزه پرداخته شود.

وی با بیان اینکه تهدید و تخریب‌های فعلی در سطح حوزه آبخیز کارون، بهره برداری پایدار از سدهای ساخته شده و یا در دست ساخت را نیز با چالش مواجه خواهد کرد اذعان داشت: مثال بارز تهدید سدها در اثر تخریب حوزه آبخیز پر شدن حجم مخازن سدها و همچنین خسارت تاسیسات آنها در اثر حجم زیادی از رسوب مخازن سدها در اثر فرسایش بیش از حد خاک در بالادست است.

بهرامی ادامه داد: پدیده تغییر اقلیم که همراه با افزایش دما و کاهش بارش برف است افزایش شدید تخریب آب ناشی از بارندگی ها را سبب خواهد شد که این نیز خود باعث کاهش شدید آورد آبی به مخازن سدها می‌شود.

وی با ابراز اینکه خشکسالی و کم آبی در بالادست فشار برای بهره‌برداری آب برای بالادست حوزه آبخیز کارون را زیادتر خواهد کرد خاطرنشان کرد: در نتیجه تولید پایدار آب و حرکت آن به طرف مخازن سدها را با کاستی و چالش مواجه می‌کند.

بهرامی اهمیت دادن به موضوع آبخیزداری در حوزه کارون را الزامی دانست و یادآور شد: عقلانی و منطقی است که برای حفظ بهره‌برداری پایدار از سدهای کارون هم شده به موضوع آبخیزداری در سطح حوزه آبخیز کارون نیز اهمیت داده شود و سدهای بزرگ برقابی این حوزه در فعالیتهای حفظ آب و خاک حوزه مشارکت جویند.

این مسئول حفظ و حراست آبخیزداری را در  گرو مشارکت منابع مالی سدها دانست و تصریح کرد: عقلانی و منطقی است که حوزه آبخیز تامین کننده آب این سدها از درآمد آنها نیز منتفع شود به علاوه حفظ و حراست از سدها و بهره‌برداری پایدار از آنها نیز در گرو مشارکت سدهای ساخته شده در آبخیزداری و حفظ منابع آب و خاک حوزه آبخیز بالادست است.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آخیزداری استان ادامه داد: در صورتی که حداقل پنج درصد از درآمد سالانه سدهای برقابی حوزه کارون برای انجام فعالیتهای آبخیزداری و مدیریت جامع حوزه آبخیز کارون در نظر گرفته شود رشد مناسبی در اعتبارات فعلی حوزه آبخیز کارون ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به محاسبات اولیه و کلی در یک بازه 20 ساله گفت: محاسبات نشان می‌دهد که در یک بازه 20 ساله می‌توان یک برنامه کامل آبخیزداری در سطح حوزه آبخیز کارون اجرا و بر بسیاری از چالش های فعلی این حوزه آبخیز با ارزش و بی نظیر غلبه کرد.

انتهای پیام/68006/س40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول