اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی اعلام کرد

انجام مطالعات آبخیزداری در 970 هزار هکتار از اراضی ملی آذربایجان غربی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: در بیش از 970 هزار هکتار از اراضی ملی آذربایجان غربی تا سال 91 مطالعات آبخیزداری انجام شده است.

انجام مطالعات آبخیزداری در 970 هزار هکتار از اراضی ملی آذربایجان غربی

علی پیر مرادی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: مجموعا بیش از 744 هزار هکتار در اراضی ملی آذربایجان غربی عملیات آبخیزداری انجام شده و در بیش از 970 هزار هکتار نیز تا سال 91 مطالعات آبخیزداری انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: مساحت خشکی آذربایجان غربی بدون احتساب دریاچه ارومیه بیش از 3 میلیون و 700 هزار هکتار است.

پیر مرادی با بیان اینکه مطالعات آبخیزداری به مساحت 970 هزار هکتار در مجموع 32 درصد سطح اراضی آذربایجان غربی را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی که به مساحت 744 هزار هکتار انجام شده نیز شامل 24 درصد از اراضی آذربایجان غربی است.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی طرح‌های آبخیزداری، ابراز داشت: عدم تطابق اعتبارات تخصیصی با نیاز فعلی منطقه به لحاظ انجام عملیات آبخیزداری، عدم اعمال مدیریت جامع و یکپارچه در حوزه‌های آبخیز و پایین بودن سطح تعامل و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی دیگر با بخش آبخیزداری آذربایجان غربی در اجرای پروژه‌های عمرانی و نبود دیدی جامع‌نگر و هدفمند در برنامه‌های قبلی نسبت به مقوله آبخیزداری در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای آذربایجان غربی از جمله چالش‌های پیش روی طرح‌های آبخیزداری است.

پیر مرادی ادامه داد: مشکلات فرهنگی و پایین بودن سطح آگاهی بهره‌برداران حوزه‌های آبخیز نسبت به اهمیت آبخیزداری، عدم حمایت سیستم بانکی از طرح‌های آبخیزداری، کمبود کارشناس فنی و عدم تناسب نیروی تخصصی موجود با وظایف و مأموریت‌های محوله و عدم وجود اطلاعات و نقشه‌های پایه کافی به منظور اولویت‌بندی مناطق اجرایی با توجه به تهدیدات ذکر شده مانند سیل، زلزله، رانش و لغزش از دیگر چالش‌های پیش روی طرح‌های آبخیزداری آذربایجان غربی است.

وی تخصیص اعتبارات لازم متناسب با نیاز آذربایجان غربی به عملیات آبخیزداری و اهداف پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه، توجه افزون‌تر به موضوع آبخیزداری در برنامه‌ریزی‌ها کلان آذربایجان غربی و کشور و تأمین نیروی کارشناسی مورد نیاز را از جمله راه‌حل‌های مورد نظر برای مرتفع ساختن چالش‌های مذکور عنوان کرد.

انتهای پیام/61005/ش30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول