اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

داستان بی‌سامانی سرویس‌های مدارس

سال تحصیلی جدید در راه است و تنها نکته‌ای که بیش از همه خودنمایی می‌کند و همیشه هم در حاشیه می‌ماند مساله بی‌سامانی سرویس مدارس است.

داستان بی‌سامانی سرویس‌های مدارس

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، این روزها بحث بازگشایی مدارس و دغدغه‌ والدین برای راحتی فرزندانشان امری معلوم و مشهود است که بحث سرویس مدارس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست.

سرویس مدارس دانش‌آموزان به اندازه لوازم‌التحریر و وسایل آموزشی آنان دارای اهمیت است زیرا انتخاب راننده مطمئن از موضوعاتی است که در این مقوله می‌گنجد و باید مد نظر باشد.

در گذشته‌های دور، دانش‌آموزان در مکتب‌خانه‌های نزدیک منازل خود آموزش می‌دیدند که به همین خاطر نیازی به وسیله ایاب و ذهاب برای آنان، احساس نمی‌شد اما امروزه با دوری مسافت و افزایش تعداد دانش‌آموزان، برخی از والدین، خواستار مهیا کردن سرویس برای فرزندان خود هستند.

در چند سال اخیر سرویس مدارس شامل تاکسی، مینی‌بوس، تاکسی ون و... برای ایاب و ذهاب دانش‌آموزان، اضافه شده که به دنبال آن نیز بحث‌های مختلفی را در محافل رسمی و غیر رسمی ایجاد کرده است.

ابتدا سرویس مدارس توسط اولیای دانش‌آموزان مشخص می‌شد به این صورت که با پرداخت مبلغی در هر ماه، دانش‌آموز را از در منزل سوار می‌کرد و به مدرسه می‌‌رساند.

بعد‌ها با وجود مشکلات بسیاری که از سوی والدین با رانندگان سرویس مدارس به وجود آمد مسئولیت مشخص کردن و گرفتن سرویس مدارس به عهده مدیر مدرسه و انجمن اولیا و مربیان گذاشته شد تا ضمن مشخص کردن نرخ سرویس مدرسه، خاطر والدین نیز از بابت فرزندانشان آسوده شود.

در حال حاضر نیز سرویس مدرسه همچنان توسط مدیر مدرسه و انجمن اولیا و مربیان مشخص می‌شود.

نرخ سرویس مدارس، هر ساله بین 10 تا 15 درصد افزایش می‌یابد که این نرخ در جلسه انجمن اولیا و مربیان و همچنین شورای آموزش و پرورش هر شهرستان به تصویب رسیده و به خانواده‌ها اعلام می‌‌شود.

سازمان تاکسیرانی، رانندگان سرویس مدارس را از هر حیث شناسایی کرده و بعد از مشخص شدن سلامتی آنها از نظر جسمی و اخلاقی، آنها را به مدارس معرفی می‌کند، از سوی دیگر باید برچسب سرویس مدرسه نیز بر روی وسیله نقلیه نصب می‌کند تا سرویس مدرسه مشخص باشد.

با وجود همه این بحث‌ها، شاهد مشکلاتی هستیم که باید رفع و رجوع شود.

یکی از این مشکلات تغییر مداوم رانندگان برخی از سرویس‌های مدارس است در صورتی که راننده مورد تأیید، همیشه باید نسبت به ایاب و ذهاب دانش‌آموز اقدام کند.

در روزهای اول سال تحصیلی، این نظم وجود دارد اما با گذشت دو یا سه ماه از سال، هر روز یا هر هفته شاهدیم که یک رانند جدید با همان ماشین که به نام سرویس مدرسه ثبت شده، دانش‌آموزان را جا به جا می‌کند که این مسئله به همین جا ختم نمی‌شود.

در تعدادی از موارد نیز شاهد استعمال دخانیات توسط راننده سرویس مدارس هستیم که همین امر، علاوه بر ایجاد خطر برای سلامتی دانش‌آموز، از لحاظ تربیتی نیز مسائل سوء را در برای دانش‌آموز در پی دارد.

سال گذشته نیز شاهد شکایاتی از سوی والدین دانش‌آموزان در خصوص برخی از رانندگان سرویس مدارس بودیم.

برخی از شکایات مربوط به فحاشی برخی از رانندگان بوده که باعث تأثیر بر روی دانش‌آموز و انجام این عمل زشت شده است.

نکته قابل توجه دیگر آنکه در چند سال گذشته راهنمایی و رانندگی اقدام به آموزش همیاران پلیس در مدرسه کرد تا با کمک آنان، بتواند قوانین راهنمایی و رانندگی را در جامعه نهادینه کند که تاکنون نیز موفق بوده است، اما یک مسئله حاشیه‌ای در کنار این امر، خودنمایی می‌کند که جالب توجه است.

عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی برخی از رانندگان این سرویس‌ها و تأثیر آن بر روی دانش‌آموز، از مسائل دیگری است که قابل توجه است.

در این بحث، سرویس دانش‌آموزان روستایی را نیز نباید از نظر دور داشت زیرا برخی از این سرویس‌ها، فاقد برچسب بوده و در بیشتر مواقع نیز مینی‌بوس روستا، ایاب و ذهاب دانش‌آموزان را بر عهده می‌گیرد.

در هر صورت متولیان سرویس مدارس باید قبل از چانه‌زنی بر سر افزایش یا کاهش قیمت سرویس مدارس، نظارت دقیق و جدی برای انتخاب سرویس مدارس و راننده‌ آن داشته باشند تا در طول سال تحصیلی نیز دچار مشکل نشویم و با آسودگی خاطر آینده‌سازان و فرزندانمان را به مدرسه راهی کنیم.

----------------------

گزارش: فاطمه جانی

---------------------

انتهای پیام/89007/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول