اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از گزینش سرویس‌های مدارس گزارش می‌دهد

تلألوی آرامش خانواده‌ها زیر سایه امنیت سرویس‌های مدارس

برای شروع سال تحصیلی آمدوشد دانش‌آموزان با سرویس‌های مدارس همواره مورد نظر خانواده‌ها است که در این راستا توجه به امنیت در این سرویس‌ها باید بیش‌ازپیش مورد توجه قرار بگیرد تا شاهد حوادث تلخ در این زمینه نباشیم.

تلألوی آرامش خانواده‌ها زیر سایه امنیت سرویس‌های مدارس

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، هر سال موقع شروع مدارس چندین نکته برای خانواده‌ها بسیار مهم شمرده می‌شود که بیش‌ازپیش به آن توجه می‌کنند که از آن جمله می‌توان به تاکسی سرویس مدارس اشاره کرد و در این رابطه اعتماد خانواده‌ها به امنیت این سرویس‌ها از جمله نکاتی است که مورد توجه قرار می‌گیرد و برای به دست آوردن اطلاعات در این زمینه تلاش مضاعفی صورت می‌گیرد.

شاید آنچه بیشتر موجب نگرانی خانواده‌ها در ارتباط با امنیت تاکسی سرویس‌های مدارس می‌شود اتفاقی بود که سال گذشته در سراسر کشور نقل بخش حوادث روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها شد.

گفته‌ها حاکی از آن بود خانواده سه دختر بچه 6 ساله در تهران برای رفتن این کودکان به مدرسه از یک تاکسی تلفنی، تقاضای راننده دائم می‌کنند ولی تغییر رفتار در کودکان، آشفتگی و عصبی شدن آنان، دیر رسیدن کودکان به مدرسه و بازگشت دیر هنگام آنان موجب نگرانی خانواده‌ها و تحقیق در این زمینه شد و در نهایت خانواده‌ها متوجه کودک آزاری راننده سرویس شدند.

مسئولیت سرویس‌های مدارس در استان‌ها با سازمان تاکسیرانی، انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش، پلیس راهنمایی و رانندگی، سازمان شهرداری و پلیس اماکن است که این چند نهاد به صورت مشترک بر این مسئله حساس نظارت دارند.

علیرضا اقبالیان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی قم، نداشتن سوء پیشینه، نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، تایید اصالت گواهینامه راهنمایی و رانندگی و تایید صلاحیت اجتماعی رانندگان توسط اماکن را از جمله نکاتی ارزیابی کرد که برای گزینش رانندگان سرویس‌های مدارس مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی شرکت در کلاس‌های آموزشی را از دیگر شرایط پذیرش رانندگان سرویس‌های مدارس ذکر کرد و گفت: مشتری مداری، آشنایی بیشتر با قوانین راهنمایی و رانندگی، قوانین تاکسیرانی و رعایت مسائل ایمنی از دیگر نکاتی است که در گزینش رانندگان سرویس‌های مدارس مورد توجه قرار می‌گیرد.

*الزام سرویس‌های مدارس به بستن کمربند ایمنی

پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در این رابطه برای رانندگان سرویس‌های مدارس شرایطی را تعیین می‌کند که در صورت رعایت نکردن هر یک از این شرایط با رانندگان متخلف به صورت جدی برخورد می‌شود.

بیمه رانندگان تاکسی‌ و سرویس مدارس از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه شود که در صورت بروز تخلف، برخورد جدی راهنمایی و رانندگی در انتظار رانندگان متخلف است.

با توجه به اینکه هر خودرو ظرفیت بیش از چهار نفر را ندارد ولی رانندگان سرویس‌های مدارس ابتدایی مجاز هستند که تا سقف پنج کودک را در این سرویس‌ها جابه‌جا کنند و البته برای سوار کردن نفر پنجم داشتن بیمه تکمیلی از سوی راهنمایی و رانندگی الزامی است.

بستن کمربند ایمنی نیز از دیگر نکاتی است که راهنمایی و رانندگی به صورت جدی به آن نظارت دارد و در صورتی که مسافر کوچولوهای سرویس مدارس و یا راننده این سرویس‌ها کمربند ایمنی نبسته باشند به صورت قانونی با راننده متخلف برخورد می‌شود.

توجه به تک تک این نکات از جمله ضروریاتی است که مسئولان برای تایید صلاحیت رانندگان سرویس‌های مدارس به آن اهتمام دارند و توجه جدی خانواده‌ها به این سرویس‌ها می‌تواند از بروز بسیاری از حوادث ناگوار جلوگیری کند.

اقبالیان نحوه شناسایی سرویس‌های مدارس از دیگر خودروها را به وسیله نصب برچسب سرویس مدارس بر روی شیشه و نصب تابلو آبی بر روی سقف این سرویس‌ها عنوان کرد.

وی تصریح کرد:در صورتی که سرویس‌های حمل و نقل دانش‌آموزان فاقد چنین مشخصاتی باشند از سوی تاکسیرانی و پلیس راهنمایی و رانندگی و بازرسان سازمان تاکسیرانی با رانندگان این خودروها به صورت جدی برخورد می‌شود.

*برخورد جدی با سرویس‌های متخلف مدارس

شکایات در مورد تخلفات سرویس‌های مدارس توسط کارگروه سه نفره آموزش و پرورش (انجمن اولیاء و مربیان، شهرداری و راهنمایی رانندگی) مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت احراز تخلف به صورت جدی با رانندگان متخلف برخورد خواهد شد.

مدیرعامل سارمان تاکسیرانی قم با تاکید بر اینکه سازمان تاکسیرانی به شکایات در ارتباط به سرویس‌های مدارس به صورت ویژه و جدی رسیدگی می‌کند بیان داشت: سال گذشته به دلیل برخی تخلفات که در زمینه سرویس‌دهی سرویس‌های مدارس رخ داد سه مورد پروانه تاکسی باطل شد.

وی با بیان اینکه تخلفات سرویس‌های مدارس در قم بسیار محدود است گفت: عوامل نظارتی بر تخلفات سرویس‌های تاکسیرانی در قم نظارت داشته و با متخلفان برخورد جدی دارند.

امنیت سرویس‌های مدارس از جمله نکاتی است که خانواده‌ها باید حتماً به آن اهمیت دهند؛ شاید اگر خانواده سه فرشته کوچولو در تهران به این نکته بیشتر توجه می‌کردند امروز غصه قصه‌ای که برای روح و روان فرزندانشان پیش آمد را بر دل نداشتند.

مسئولان نظارت بر سرویس‌های مدارس بر بالا بودن سطح امنیت و نظارت جدی بر عملکرد سرویس‌های مدارس تاکید دارند و همواره یادآور می‌شوند مشکلات امنیتی و اخلاقی در این سرویس‌ها گزارش نشده است.

======================

گزارش: ‌سمانه سادات فقیه سبزواری

======================

انتهای پیام/78005/ط40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول