به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سید علیرضا حسینی پیش از ظهر امروز در نشست با تعدادی از خبرنگاران استان گلستان اظهار داشت: رسانههای جمعی در عرصه مدیریت بحران نه تنها تهدید محسوب نمیشوند، بلکه یک فرصت تلقی میشوند.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از این نگاه بدبینانه در حوادث به کارکرد رسانهها و بخشی دیگر نیز به آگاه نبودن مدیران و افراد تاثیرگذار به جایگاه فخیم این نهاد خبری باز میگردد.
آموزش، اعتماد بین رسانهها و مدیران را افزایش میدهد
حسینی تصریح کرد: بهترین مسیر برای ایجاد شناخت بین رسانهها و افراد تاثیرگذار، برگزاری دورههای تخصصی و آموزشی است تا هر دو بتوانند ضمن شناخت از جایگاه و عملکرد یکدیگر به هم اعتماد کنند.
وی با اشاره به رویکرد جدید دنیا به موضوع رسانهها در مدیریت بحران ادامه داد: در چند سال اخیر تحقیقات، پژوهشها و کتب بسیاری در زمینه نقش رسانه در مدیریت بحران به ویژه بلایای طبیعی نگاشته شده که این موضوع مبین جایگاه رفیع رسانهها در چنین موقعیتهای حساسی است.
تشکر از کمیته آموزش خانه مطبوعات استان گلستان برای برگزاری موضوع رسانه در مدیریت بحران
این کارشناس رسانه با اشاره به تدوین سرفصل آموزشی رسانه در مدیریت بحران در گلستان گفت: در این سرفصل به موضوع مدیریت بحران و اخلاق حرفهای رسانهها، به شیوهای واقعبینانه، منطبق با شرایط خاص در چهار چرخه مدیریت بحران نگاه شده است.
حسینی یادآور شد: بیتردید رسانهها با توجه به نوع کارکردی که دارند، هم میتوانند ابزاری در خدمت بحرانزدایی و کاهش آثار آن و هم وسیلهای در خدمت بحرانسازی و تشدید بحران باشند، اما تعیین نوع کارکرد موثر و مثبت آنان به نوع برخورد و افزایش آگاهی رسانهها بستگی دارد.
وی با تشکر از کمیته آموزش خانه مطبوعات استان گلستان برای برگزاری موضوع رسانه در مدیریت بحران افزود: این رویکرد عالمانه نشان میدهد که مطبوعات استان میخواهند بیش از گذشته در این بخش تاثیرگذار باشند.
حسینی ادامه داد: آموزش مولفه اصلی توسعه نیروی انسانی است و مدیریت بحران نیز از برگزاری موضوعات مرتبط به این مجموعه به ویژه در حوزه رسانه استقبال میکند.
بهترین شیوه برخورد با رسانهها در مدیریت بحران تعاملی است
وی با تاکید بر کیفیت تعامل رسانهها در مدیریت بحران اذعان داشت: بهترین نوع برخورد مدیران با رسانهها نگاه تعاملی است که در این رویکرد حضور رسانهها در حوادث، حضوری توام با برنامهریزی، آگاهی، نگرشی حرفهای و تخصصی در امر اطلاعرسانی است.
عضو کارگروه آموزش و اطلاعرسانی مدیریت بحران استان گلستان تصریح کرد: رسانهها در این فرآیند همزمان با اطلاعرسانی به بیان تلاشهای انجام گرفته میپردازند و با درک شرایط حساس به ویژه در زمانهای اولیه حادثه در پی آرامش و پرهیز از هرگونه التهابآفرینی هستند.
برگزاری جلسات مشترک بین رسانهها و مدیران به تقویت تفاهم بین آنان کمک میکند
به گفته حسینی برگزاری جلسات هماندیشی و آموزشی میتواند دریچه تفاهم تازهای را در درک وظایف این دو به یکدیگر بگشاید.
وی اضافه کرد: یک دستورالعمل مشخص و مورد توافق میتواند به ایجاد تفاهم بیشتر و تقویت زبان مشترک اطلاعرسانی در حوادث کمک کند.
حسینی خاطرنشان کرد: تدوین سناریوی رسانه در مدیریت بحران نیز از جمله موضوعاتی است که میتواند شناخت متقابل وظایف و موقعیتهای رسانه و مدیریت بحران را فراهم سازد.
وظیفه رسانهها تنها مختص به زمان حادثه نیست
این مدرس مدیریت بحران اضافه کرد: با پذیرفتن این موضوع که بحرانها جزو جداییناپذیر جوامع امروزی هستند؛ مدیریت بحران باید فضا را برای تعامل و درک شناخت بیشتر بین رسانه، مدیریت بحران و جامعه بیش از پیش فراهم سازد.
حسینی یادآورشد: وظایف رسانهها تنها مختص به زمان حادثه نیست؛ بلکه این وظایف در چهار مرحله مدیریت بحران پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی تداوم دارد.
استان گلستان با جمعیتی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد و به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی، این استان هرساله شاهد حوادث و بلایای متعدد طبیعی است.
انتهای پیام/83002/س40/ف4004