اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی مدیریت بحران استان گلستان

تهدید دانستن رسانه‎ها در مدیریت بحران ناشی از بی‎اطلاعی است

عضو کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی مدیریت بحران استان گلستان گفت: تهدید دانستن رسانه‎ها در فرآیند مدیریت بحران به ویژه در زمان مقابله، ناشی از فقدان آگاهی نسبت به کارکرد رسانه است.

تهدید دانستن رسانه‎ها در مدیریت بحران ناشی از بی‎اطلاعی است

  به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، سید علیرضا حسینی پیش از ظهر امروز در نشست با تعدادی از خبرنگاران استان گلستان اظهار داشت: رسانه‎های جمعی در عرصه مدیریت بحران نه تنها تهدید محسوب نمی‎شوند، بلکه یک فرصت تلقی می‎شوند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این نگاه بدبینانه در حوادث به کارکرد رسانه‎ها و بخشی دیگر نیز به آگاه نبودن مدیران و افراد تاثیر‎گذار به جایگاه فخیم این نهاد خبری باز می‎گردد.

آموزش، اعتماد بین رسانه‎ها و مدیران را افزایش می‎دهد

حسینی تصریح کرد: بهترین مسیر برای ایجاد شناخت بین رسانه‎ها و افراد تاثیر‎گذار، برگزاری دوره‎های تخصصی و آموزشی است تا هر دو بتوانند ضمن شناخت از جایگاه و عملکرد یکدیگر به هم اعتماد کنند.

وی با اشاره به رویکرد جدید دنیا به موضوع رسانه‎ها در مدیریت بحران ادامه داد: در چند سال اخیر تحقیقات، پژوهش‎ها و کتب بسیاری در زمینه نقش رسانه در مدیریت بحران به ویژه بلایای طبیعی نگاشته شده که این موضوع مبین جایگاه رفیع رسانه‎ها در چنین موقعیت‎های حساسی است.

تشکر از کمیته آموزش خانه مطبوعات استان گلستان برای برگزاری موضوع رسانه در مدیریت بحران

این کارشناس رسانه با اشاره به تدوین سرفصل آموزشی رسانه در مدیریت بحران در گلستان گفت: در این سرفصل به موضوع مدیریت بحران و اخلاق حرفه‎ای رسانه‎ها، به شیوه‎ای واقع‎بینانه، منطبق با شرایط خاص در چهار چرخه مدیریت بحران نگاه شده است.

حسینی یادآور شد: بی‎تردید رسانه‎ها با توجه به نوع کارکردی که دارند، هم می‎توانند ابزاری در خدمت بحران‎زدایی و کاهش آثار آن و هم وسیله‎ای در خدمت بحران‎سازی و تشدید بحران باشند، اما تعیین نوع کارکرد موثر و مثبت آنان به نوع برخورد و افزایش آگاهی رسانه‎ها بستگی دارد.

وی با تشکر از کمیته آموزش خانه مطبوعات استان گلستان برای برگزاری موضوع رسانه در مدیریت بحران افزود: این رویکرد عالمانه نشان می‎دهد که مطبوعات استان می‌خواهند بیش از گذشته در این بخش تاثیرگذار باشند.

حسینی ادامه داد: آموزش مولفه اصلی توسعه نیروی انسانی است و مدیریت بحران نیز از برگزاری موضوعات مرتبط به این مجموعه به ویژه در حوزه رسانه استقبال می‎کند.  

بهترین شیوه برخورد با رسانه‎ها در مدیریت بحران تعاملی است

وی با تاکید بر کیفیت تعامل رسانه‎ها در مدیریت بحران اذعان داشت: بهترین نوع برخورد مدیران با رسانه‎ها نگاه تعاملی است که در این رویکرد حضور رسانه‎ها در حوادث، حضوری توام با برنامه‌ریزی، آگاهی، نگرشی حرفه‌ای و تخصصی در امر اطلاع‎رسانی است.

عضو کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی مدیریت بحران استان گلستان تصریح کرد: رسانه‎ها در این فرآیند همزمان با اطلاع‎رسانی به بیان تلاش‎های انجام گرفته می‎پردازند و با درک شرایط حساس به وی‍ژه در زمان‎های اولیه حادثه در پی آرامش و پرهیز از هرگونه التهاب‎آفرینی هستند.

برگزاری جلسات مشترک بین رسانه‎ها و مدیران به تقویت تفاهم بین آنان کمک می‎کند

به گفته حسینی برگزاری جلسات هم‌اندیشی و آموزشی می‌تواند دریچه تفاهم تازه‎ای را در درک وظایف این دو به یکدیگر بگشاید.

وی اضافه کرد: یک دستورالعمل مشخص و مورد توافق می‎تواند به ایجاد تفاهم بیشتر و تقویت زبان مشترک اطلاع‎رسانی در حوادث کمک کند.

حسینی خاطرنشان کرد: تدوین سناریوی رسانه در مدیریت بحران نیز از جمله موضوعاتی است که می‎تواند شناخت متقابل وظایف و موقعیت‎های رسانه و مدیریت بحران را فراهم سازد.

وظیفه رسانه‎ها تنها مختص به زمان حادثه نیست

این مدرس مدیریت بحران اضافه کرد: با پذیرفتن این موضوع که بحران‎ها جزو جدایی‎ناپذیر جوامع امروزی هستند؛ مدیریت بحران باید فضا را برای تعامل و درک شناخت بیشتر بین رسانه، مدیریت بحران و جامعه بیش از پیش  فراهم سازد.

حسینی یادآورشد: وظایف رسانه‎ها تنها مختص به زمان حادثه نیست؛ بلکه این وظایف در چهار مرحله مدیریت بحران پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی تداوم دارد.

استان گلستان با جمعیتی حدود یک میلیون و 800 هزار نفر در شمال شرقی کشور قرار دارد و به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی، این استان هرساله شاهد حوادث و بلایای متعدد طبیعی است.

انتهای پیام/83002/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول