اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان:

خوزستانی‌ها روزانه 15 و 53 دقیقه کتاب غیردرسی چاپی می‌خوانند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: براساس نتایج موج چهارم طرح بررسی و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی، خوزستانی‌ها روزانه 15 و 53 دقیقه کتاب غیردرسی چاپی می‌خوانند.

خوزستانی‌ها روزانه 15 و 53 دقیقه کتاب غیردرسی چاپی می‌خوانند

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، لفته منصوری اظهار کرد: براساس نتایج موج چهارم طرح بررسی و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی که توسط شورای فرهنگ عمومی کشور در 31 استان و هشت کلان شهر با 17 هزار نمونه آماری در اردیبهشت ماه سال 1391 انجام شد؛ خوزستانی‌ها اظهار کرده‌اند: روزانه 15 و 53 دقیقه کتاب غیر درسی چاپی مطالعه می‌کنند.

وی افزود: این در حالی‌ست که متوسط مطالعه در کشور 12 و 56 دقیقه است، رتبه مطالعه کتاب غیر درسی چاپی خوزستان در کشور سوم است و بعد از استان تهران با 17 و 46 دقیقه و استان قزوین با 16 و 12 دقیقه، قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تصریح کرد: براساس نتایج موج سوم پژوهش که با همین تعداد جمعیت نمونه آماری و با شرایط تقریبا برابر در اسفند ماه 1389 انجام شده است، سرانه مطالعه روزانه کتاب غیر درسی چاپی در استان خوزستان 10 و 46 دقیقه بوده و در آن سال سرانه کشور 16 و 50 دقیقه بوده است.

وی بیان کرد. بنابراین خوزستانی‌ها در فاصله زمانی این دو پژوهش پنج و 9 دقیقه سرانه روزانه کتابخوانی خود را بالا بردند و از زیر میانگین کشور در سال 1389 به بالای این میانگین در سال 1391 ترقی کردند.

منصوری ادامه داد: وضعیت مطالعه کتاب غیر درسی الکترونیکی  در فصل مصرف فرهنگی موج چهارم طرح بررسی و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی حکایت می‌کند که میانگین زمان مطالعه روزانه کتاب غیر درسی الکترونیکی در خوزستان دو و پنج دقیقه و در کشور دو و 22 دقیقه است، در این شاخص خوزستان رتبه بیست و دوم را در کشور دارد. 

وی تصریح کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری: «اهتمام به کتاب در واقع قوامش به اهتمام به کتابخوانى است».

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان خاطرنشان کرد: بنابراین همه تلاش‌هایی که در حوزه تولید، نشر و توزیع کتاب و کتابخانه‌ها می‌شود، باید در سرانه مطالعه کتاب خود را نشان دهد.

وی اضافه کرد: همچنین امروزه کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی و کتابخوانی به عنوان یک فعالیت فرهنگی، از شاخص‌های مهم مصرف فرهنگی هر جامعه به حساب می‌آید.

منصوری گفت: از سویی دیگر گسترش طبقه متوسط در جامعه و اهمیت یافتن سبک زندگی و رابطه آن با مصرف فرهنگی؛ اهمیت کتابخوانی را به عنوان یک شاخص مبنایی در نخبگی افراد جامعه نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ 72001/س/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول