اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی مازندران:

کتابخانه‌های عمومی عضویت رایگان ندارند/ سرانه مطالعه هر مازندرانی یک‌ساعت و 77 دقیقه است

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: سرانه مطالعه هر مازندرانی در هفته یک ساعت و 77 دقیقه است و این آمار در سطح کشور به یک ساعت و 25 دقیقه می‌رسد.

کتابخانه‌های عمومی عضویت رایگان ندارند/ سرانه مطالعه هر مازندرانی یک‌ساعت و 77 دقیقه است

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، محمداسماعیل امامزاده بعدازظهر امروز در سی و پنجمین جلسه انجمن کمیته سند نهضت مطالعه مفید که در استانداری مازندران برگزار شد، اظهار داشت: مازندران دارای 98 کتابخانه فعال است.

وی افزود: 65 کتابخانه زیر پوشش نهاد کتابخانه‌ها، 30 مورد مشارکتی و سه کتابخانه مستقل است.

این مسئول تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های استان را بیش از یک‌میلیون و 351 هزار و 351 نسخه دانست و ادامه داد: یک‌میلیون و 75 هزار و 714 نسخه کتاب متعلق به کتابخانه‌های زیر پوشش نهاد و 20 درصد آن متعلق به کتابخانه‌های مشارکتی و مستقل است.

امامزاده با اشاره به تعداد صندلی‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی استان یادآور شد: 7 هزار و 587 صندلی متعلق به کتابخانه‌های عمومی است که سهم کتابخانه‌های زیر پوشش 6 هزار و 293 صندلی است.

وی به تعداد رایانه‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و ادامه داد: 500 رایانه در کتابخانه‌های عمومی موجود است که 446 دستگاه متعلق به کتابخانه‌های زیر پوشش نهاد است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان مازندران تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی را 101 هزار و 581 نفر دانست و گفت: سهم کتابخانه‌های زیر پوشش 80 هزار و 918 نفر است.

وی یکی از مهم‌ترین تلاش‌های نهاد کتابخانه‌ها را دیجیتالی کردن سیستم مطالعه‌ای دانست و بیان داشت: امسال 3 میلیون تومان برای خرید کتاب‌های دیجیتالی هزینه شد.

امامزاده اعلام کرد: تا پایان سال تمام کتابخانه‌های زیر پوشش نهاد مجهز به سیستم دیجیتالی می‌شوند.

وی سرانه مطالعه هر ایرانی در سال گذشته را  یک‌ساعت و 25 دقیقه در هفته دانست و گفت: این آمار در مازندران یک‌ساعت و 77 دقیقه برآورد شد که سرانه مطالعه این استان 52 دقیقه بیش از معدل کشوری است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران اظهار داشت: متوسط مطالعه در هر هفته دو ساعت و 10 دقیقه است اما در مازندران این میزان دو ساعت و 20 دقیقه است.

وی با اشاره به اینکه طبق استاندارد به ازای هر 100 نفر باید 150 جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی موجود باشد، گفت: در مازندران به ازای هر 100 نفر 44 جلد کتاب در کتابخانه‌ها موجود است.

امامزاده ترویج فرهنگ کتابخوانی را در اولویت فعالیت‌های اداره کل امور کتابخانه‌های عمومی استان دانست و ادامه داد: بحث سخت‌افزاری کتابخانه‌های عمومی در مازندران برجسته شد چون بدون فضای کتابخانه‌ای قادر به ترویج فرهنگ مطالعه عمومی نیستیم.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی مازندران در پنج‌ماهه نخست ‌سال‌جاری در فعالیت‌های فرهنگی رتبه برتر را کسب کرد، ابراز داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی مازندران در مسابقات مکتوب و آنلاین رتبه دوم کشوری را کسب کرد.

امامزاده با اعلام اینکه اگر می‌خواهیم فرزندان ما کتابخوان شوند سیستم آموزشی باید کتاب محور باشد، بیان داشت: عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی نداریم.

انتهای پیام/86006/ر40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول