اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پی گمانه‌زنی‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته برای استانداری اصفهان

از بایدها تا شایدهای گزینه‌های استانداری در اصفهان

استان اصفهان به دلیل جایگاه ویژه‌ای که دارد این روزها یکی از استان‌هایی است که حساسیت‌ها و گمانه زنی‌های زیادی پیرامون انتخاب استاندار آن بوجود آمده و هر روز بر لیست اسامی گزینه‌های احتمالی استانداری افزوده می‌شود.

از بایدها تا شایدهای گزینه‌های استانداری در اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، همیشه بعد از هر انتخاباتی علاوه بر تشکیل کابینه مهم‌ترین موضوع، انتخاب مدیران بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی کشور و استان‌ها بوده  است و در این زمینه استان اصفهان به دلیل جایگاه ویژه‌ای که دارد این روزها یکی از استان‌هایی است که حساسیت‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی پیرامون انتخاب استاندار آن به وجود آمده است.

بدون شک نیاز مردم استان اصفهان به استانداری است که با مدیریت توسعه و داشتن نگاه عدالت توزیعی به کل استان در راستای ایجاد تعامل بین مدیران بخش‌های مختلف استانی و شهری در راستای پیشرفت استان حرکت کند و کمتر به سمت و سوی بازی کردن نقش‌های سیاسی باشد، چرا که تجربه ثابت کرده که چنین رفتاری از سوی مدیران عالی استانی سبب حذف عده‌ای متخصص و کارشناس از جناح سیاسی رقیب خواهد شد که نتیجه جز ضرر شهروندان اصفهانی را در بر نخواهد داشت.

از چندین ماه قبل تاکنون رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌هایی به شکل جدی برای انتخاب استاندار اصفهان و یا معرفی گزینه‌های مناسب به وزیر کشور شکل گرفته، اما نکته حائز اهمیت در این میان این است که رایزنی‌های صورت گرفته از جانب جناح سیاسی خاص بوده، با توجه به اینکه یکی از اصول شعاری دولت یازدهم فراجناحی است، بنابراین کار تشکیلاتی صرف از طرف یک گروه خاص نیز برای تعیین استاندار کافی نیست.

گزینه‌هایی برای سمت استانداری اصفهان مطرح شده که از جمله این گزینه‌ها می‌توان به سید حمیدرضا طباطبایی نماینده فعلی مردم نایین در مجلس شورای اسلامی نهم اشاره کرد که جز نخستین اسامی بود که برای کرسی استانداری از سوی مجمع نمایندگان اصفهان مطرح شد که سابقه دادستانی اصفهان را نیز دارد، گزینه دوم سید محمود حسینی استاندار سابق اصفهان در دوران اصلاحات است که با توجه به طیف بندی سیاسی این فرد و تعلق خاطر به جناح اصلاح‌طلبان در لیست اسامی گزینه‌های احتمالی استانداری قرار گرفته، مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار فعلی اصفهان نیز جز گزینه‌های استانداری بود که البته با تغییر جو شورای شهر اصفهان شرایط نیز تغییر یافته، همچنین از گوشه و کنار خبر می‌رسد که سید محمود ابطحی نماینده پیشین خمینی شهر در دوره‌های پنجم و هفتم مجلس شورای اسلامی که سابقه فرمانداری را نیز در کارنامه خود دارد، یکی از گزینه‌های مطرح شده برای در دست گرفتن کلید اصفهان است.

گزینه‌های مطرح شده جدید را باید به گزینه‌های مطرح شده قبلی همچون محمد‌مهدی اسماعیلی، محسن نیلی‌احمد‌آبادی، حسین رضایی رئیس سازمان حج و زیارت کشور، زرگر معاون وزارت نیرو در دولت نهم، میر‌لوحی معاون اسبق وزارت کشور، حمید سعادت نماینده سابق مردم نجف آباد، رضوی نماینده اسبق نائین، اسلامیان مدیرعامل اسبق فولاد مبارکه و رئیس سابق اتاق بازرگانی اصفهان، مرتضی بختیاری، عبدالحسین سیف‌اللهی و محمد علی جوادی نصر آبادی که کماکان مطرح و رایزنی‌ها برای انتخاب آن‌ها ادامه دارد اضافه کرد.

اما در میان همه گزینه‌های بالا،شرایط حاضر جامعه و اخبار شنیده، حاکی از آن است که شانس محمدعلی جوادی شهردار سابق اصفهان که از گزینه‌های اعتدال‌گرایان است و با توجه به رویکرد دولت فعلی، بیشتر از دیگر گزینه‌ها است، گفتنی است نظر اعتدال‌گرایان اصفهان بین جوادی، نیلی و سیف‌اللهی در حال تغییرات بوده و طی هفته‌های گذشته نظرات مختلفی از سوی این جریان به دولت ارائه شده است.

شانس وی با داشتن تجارب بالای مدیریتی و کارنامه نسبتاً مناسب برای تصدی‌گری استانداری اصفهان بیشتر از دیگر گزینه‌ها است.

در همین ارتباط در ادامه به بررسی چرایی شانس بیشتر این گزینه احتمالی و همچنین نظرات نمایندگان و فعالان سیاسی جامعه می‌پردازیم.

عباسعلی منصوری نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی نهم و رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در اصفهان اضافه کرد: برای استانداری اصفهان باید فردی تعیین شود که در حد و اندازه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بی نظیر اصفهان باشد، ما اعتقاد داریم که استاندار اصفهان باید فردی در قد و قامت یک وزیر دولت باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: استان اصفهان به عنوان استانی با سابقه هنر و صنعت، نیازمند فردی اهل کار و تلاش، متخصص و کار کشته است.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: از جمله بحران‌هایی که به طور یقین استاندار اصفهان باید با آن دسته و پنجه نرم کند، حل خشکسالی زاینده رود است، وی باید فردی باشد که بتواند چنین بحران‌‌های فرا منطقه‌ای را مدیریت کند.

منصوری تاکید کرد: باید از افرادی در بدنه مدیریت استفاده شود که جریان‌های فکری و سیاسی خود را در اداره شهر و استان خود دخیل نکنند، این نکته مسئله‌ای است که چنانچه تحقق یابد بسیاری از مشکلات حل و فضای جامعه رو به آرامش می‌رود.

وی اذعان داشت: تعاملات، هم‌سویی، هم‌جهتی و اتحاد از جمله فاکتورهایی هستند که با مشاوره دادن هر چه بیشتر برای تعیین استاندار اصفهان محقق می‌شود و سبب تسهیل امور خواهد شد.

در ادامه عباس مقتدایی دیگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با مهم‌ترین مطالبات مردم اصفهان از استاندار آتی اصفهان و همچنین مهم‌ترین ویژگی‌های استاندار اصفهان عنوان کرد: به اعتقاد من مهم‌ترین موضوع آنی و فوری اصفهان، مسئله آب زاینده‌رود است که مدیریت کلان استان در طول سال‌های گذشته نه تنها در این خصوص فعال عمل نکرده، بلکه همواره با رویکرد منفعلانه، فقط تلاش کرده تا مشکلات را مدیریت کند و به تعبیری بحران‌های این بخش را مدیریت کنند.

وی افزود: در نتیجه این مدیریت ضعیف، کشاورزان اصفهان زیان‌های جدی متحمل شدند و مردم اصفهان دچار دغدغه شدند و بخش‌های صنعتی و تولیدی تحت فشار هستند و مناطق شهری و روستایی هر کدام به شکلی از نبود مدیریت جدی، دقیق و دوراندیش متضرر شده‌اند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نهم یادآور شد: امیدواریم در این راستا استاندار بعدی، همکارانش و وزیر نیرو مسئولانه‌تر عمل کنند و باید بگویم که مدیران ارشد آب منطقه‌ای اصفهان دیگر کارآمدی لازم را با توجه به عملکردشان در سال‌های گذشته ندارند، این مدیران به مدت طولانی در یک سمت مدیریت داشته‌اند و هیچ چرخش مدیریتی رخ نداده به گونه‌ای که دچار فرسودگی رفتاری و عملکردی شده‌اند.

مقتدایی خاطرنشان کرد: البته این سخنان من به این معنا نیست که هیچ کار مثبتی در اصفهان صورت نگرفته کارهای خوبی را استانداری انجام داد، اما حجم کارهای صورت گرفته با توانمندی‌ها و قابلیت‌های استان اصفهان و مطالبات مردم هم‌خوانی ندارد.

عوض حیدر‌پور نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی نهم در گفت‌وگو با فارس درباره موضوع تعیین استاندار اصفهان چنین عنوان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، وزیر کشور رویکرد مناسب و سازنده‌ای را در راستای انتصاب اصلح‌ترین گزینه‌ها برای تصدی مسئولیت استانداری‌ها در سطح کشور اتخاذ کرده و انتظار داریم این سبک جدید زمینه دست‌یابی به اهداف تدوین شده را در نقاط مختلف کشور مهیا کند.

وی ادامه داد: انتصاب استانداران با هماهنگی مجامع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و با لحاظ کردن شاخص‌های مدیریت علمی، می‌تواند زمینه لازم را برای رشد و شکوفایی کشور در عرصه‌های مختلف به شکل شایسته ایجاد کند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخورداری از سوابق مدیریتی در سطوح مختلف اجرایی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب استانداران در سطح کشور است، افزود: همگان باید آگاه باشند که وزارت کشور و استانداری‌ها عرصه‌ای برای کارآموزی نیروهای کم تجربه نیست، بلکه باید با پرهیز از هرگونه آزمون و خطا نسبت به انتصاب اصلح‌ترین گزینه در این عرصه اقدام شود.

این مسئول با اشاره به اینکه گزینه‌های مختلفی برای حضور در رأس استانداری اصفهان مطرح است، گفت: تمام گزینه‌های مطرح شده در این زمینه از سوابق درخشان مدیریتی برخوردار هستند، اما به لحاظ اهمیت موضوع باید با هم اندیشی با تمام مراجع مسئول نسبت به انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای تصدی این مسئولیت خطیر اقدام شود.

عبدالله کوپایی عضو جامعه اسلامی مهندسین اصفهان در مصاحبه با خبرنگار فارس که در سوابق اجرایی خود استانداری خراسان و استانداری چهارمحال و بختیاری را دارد، اضافه کرد: استاندار اصفهان باید خود را وقف اصفهان کند، کلان شهر اصفهان آن قدر مسائل و مشکلات دارد که رسیدگی به آنها نباید تحت‌الشعاع مطلب دیگر قرار گیرد.

وی ادامه داد: استاندار اصفهان باید عمیقاً آشنا به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های زیستی استان باشد و نباید مقررات را به نفع منویات خود تغییر دهد و نسبت به کمیسیون ماده پنج شهر اصفهان حساس باشد.

این فعال سیاسی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نظرتان درباره رایزنی‌های اخیر برای مطرح شدن گزینه‌هایی برای استانداری از سوی برخی از افراد چیست، تصریح کرد: یکی از وظایف خطیر و سنگین وزیر کشور برگزیدن افرادی صالح برای استانداری است که باید دولت از این حق قانونی خود دفاع کند.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه مجمع نمایندگان بر اساس قانونی نانوشته در تعیین استاندار حقی برای خود قائل هستند و این کار وزیر کشور را مشکل می‌کند یادآور شد: اما با توجه به سوابق و تجاربی که از رحمان فضلی سراغ داریم مطمئن هستیم که فردی را برای استانداری اصفهان انتخاب خواهد کرد که مورد اتفاق مجمع نمایندگان، هیئت دولت و مسئولان استانی باشد.

کوپایی افزود: تا به امروز بیش از 10 گزینه اصلی برای استانداری اصفهان مطرح شده که همه آنها دارای نقاط مثبت و منفی هستند و اصولاً برخی از گزینه‌های مطرح شده از سوی بعضی حمایت می‌شوند، اما به نظر من باید دو مسئله را در نظر بگیریم یکی چالش‌هایی که باید در استان  اصفهان حل شود و دیگری اجماع اکثریت افرادی که برای استانداری مطرح شده‌اند همچون زرگر، جوادی، صمصام شریعت، اسماعیلی، پنجه‌فولادگران، سیف‌اللهی، عوض حیدر‌پور و سید‌حمید‌رضا طباطبایی است.

به طور مثال اگر مسئله اول اصفهان آب زاینده رود باشد، گزینه مناسب دکتر زرگرپور است که دارای سوابق مدیریتی و مشاوره‌ای در منابع آب و وزرات نیرو دارد، اگر مشکل اصفهان روی زمین ماندن پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازی است، صمصام شریعت یا سیف‌اللهی بهترین گزینه است.

اما با توجه به تاکید وزیر کشور دولت یازدهم مبنی بر اینکه یکی از فاکتورهای تعیین استاندار برای یک استان میزان توانایی فرد در جذب سرمایه‌گذار است، بهترین گزینه ممکن را برای استانداری اصفهان جوادی می‌دانم، زیرا این گزینه هم از لحاظ هم‌خوانی با شاخص‌های دارای اولویت دولت یازدهم و هم از لحاظ خط مشی اعتدالیش در سنوات قبلی خود، بسیار گزینه خوبی به نظر می‌رسد.

در هر حال از جمله نکاتی که باید به آن توجه لازم داشت صحبت‌ها و اظهارنظرهایی است که وزیر کشور برای تعیین استاندارهای کشور کرده است.

قابل ذکر است که از جمله این نکات قرار گرفتن سیاست اصلی وزارت کشور و توجه زیاد شخص وزیر و رئیس جمهور منتخب مردم نسبت به موضوع اقتصاد و توسعه است و قطعاً یکی از فاکتورهای اصلی تعیین استاندار اصفهان جذب سرمایه گذار و داشتن قابلیت استاندار در بحث اقتصادی است.

از دیگر مسائل برای تعیین استاندار اصفهان این است که باتوجه به بدنه دولت یازدهم و شخص حجت‌‌الا‌سلام حسن روحانی در تعیین مدیران عالی و وزرای دولت یازدهم با خط مشی عدم آزمون و خطا، از گزینه‌هایی برای کرسی‌های استانداری استفاده خواهد کرد که حداقل تجربه فعالیت بزرگ در عرصه های مدیریتی را در سال‌های قبل داشته باشد.

انتهای پیام/63001/ل/ن40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول