اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان جهادکشاورزی مازندران خبر داد

پیش‌بینی تولد 780 بره از روش تلقیح مصنوعی در مازندران

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، از پیش‌بینی تولد 780 بره از روش تلقیح مصنوعی در استان خبر داد.

پیش‌بینی تولد 780 بره از روش تلقیح مصنوعی در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، حسین نگهدار اظهار داشت: در شرایط کنونی میزان بهره‌دهی در نژادهای بومی کشور حدود 70 درصد بوده که این رقم از نظر اقتصادی راندمان بسیار پایینی داشته است.

وی گفت: با اجرای عملیات اصلاح نژادی با استفاده از اسپرم نژاد رومانف که یک نژاد چند قلوزاست این عملکرد حدود 40 الی 50 درصد افزایش می‌یابد یعنی از 100 رأس میش مولد به طور متوسط 120 بره متولد می‌شود.

معاون سازمان جهادکشاورزی مازندران تصریح کرد: در این راستا در فروردین ماه امسال تعداد 620 رأس میش پس از سیدگذاری و هورمون تراپی با استفاده از روش لاپاراسکوپی، بکارگیری اسپرم‌های نژادهای رومانف و سنگین وزن پاکستانی براساس برنامه و تقویم زمانی مشخص، تلقیح مصنوعی شدند که پس از طی دوران بارداری در هفته اخیر زایمان آنان شروع شده است.

وی همچنین پیش‌بینی کرد: تا پایان زمان زایش حدود 780 بره متولد شود.

نگهدار امیدواری کرد: اجرای این پروژه علاوه بر افزایش راندمان بالای زایش، باعث بهبود مدیریت در گله با توجه به همزمانی زایمان در مدت یک هفته و داشتن گله یک دست و در نهایت برنامه‌ریزی و اجرای مناسب جهت پرواربندی به صورت فنی و اصولی شود.

*تولید 850 هزار قطعه بچه ماهی آزاد در کلاردشت

مدیرکل شیلات مازندران از تولید بیش از 850 هزار قطعه بچه ماهی آزاد توسط مرکز بازسازی ذخایر آزاد ماهیان شهید باهنر کلاردشت خبر داد.

حبیب‌نژاد اظهار داشت: در سال تولیدی 92-91 مرکز بازسازی ذخایر آزاد ماهیان شهید باهنر کلاردشت موفق به تولید بیش از 850 هزار قطعه بچه ماهی آزاد شد که بر اساس تصمیمات کمیته رهاسازی استان با همکاری مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور این بچه ماهیان در رودخانه‌های مناسب مازندران رهاسازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه رهاسازی در رودخانه‌های دو هزار، سه هزار، کاظم رود عباس‌آباد چالوس و سردآب‌رود انجام شد، افزود: از تاریخ 18 تیرماه امسال رهاسازی بچه ماهیان آزاد با وزن بیش از سه گرم در مناطق بالادست رودخانه چشمه‌کیله و سرشاخه‌های دو هزار و سه هزار آغاز شده و تا تاریخ 30 مرداد ماه امسال تعداد 300 هزار قطعه رهاسازی شد.

حبیب‌نژاد در ادامه اذعان داشت: در سال‌های اخیر در نتیجه تلاش برای افزایش بهره‌وری، مدت زمان پرورش بچه ماهی آزاد از 20 تا 18 ماه به 12 تا 10 ماه کاهش یافته و در عین حال تعداد تولید دو برابر شده است.

وی در پایان با تأکید بر حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی محیط و کاهش آلاینده‌ها خاطرنشان کرد: حفظ رودخانه‌ها و زیستگاه‌های طبیعی و دریا از مهم‌ترین عوامل تداوم بقای طبیعی آبزیان است.

انتهای پیام/2296/ح/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول