اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به‌ منظور بررسی نیازها و ظرفیت‌ها صورت گرفت

برگزاری نخستین نشست تخصصی بانیان خیر نذورات آستان حضرت عبدالعظیم (ع)

نخستین نشست تخصصی بانیان خیر اداره نذورات و هدایای مردمی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام با حضور نمایندگان صنوف مختلف برگزار شد.

برگزاری نخستین نشست تخصصی بانیان خیر نذورات آستان حضرت عبدالعظیم (ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، بعد از ظهر امروز نخستین نشست تخصصی بانیان خیر نذورات آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام با همت اداره نذورات و هدایای مردمی این آستان مقدس و نمایندگانی از برخی اصناف در جوار مضجع شریف این حضرت برگزار شد.

این جلسه که به منظور تشکیل کمیته‌های صنوف مختلف جهت بست نذورات در سراسر کشور تشکیل شده بود به بررسی نقاط قوت ضعف و توان بالقوه و بالفعل این کارگروه‌ها پرداخت.

 

توسعه خوب آستان حضرت عبدالعظیم (ع) در 20 سال گذشته/افتتاح حساب ویژه 173 بانک ملی برای نذورات مردمی

رئیس اداره نذورات و هدایای مردمی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام در این نشست ضمن قدردانی از حضور نمایندگان صنوف مختلف هدف این جلسه را خدمت‌رسانی بیشتر به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام با کمک بانیان خیر دانست و گفت: هر بخش و هر سازمانی با هزینه‌هایی مواجه است که این آستان مقدس و امثال آن مجزا از هر سازمان و ارگانی است چرا که ضمن عدم دریافت بودجه خاص و ویژه از دولت، این مجموعه یک نهاد مذهبی و مردمی است و بیش از هزار سال توسط مردم مدیریت شده است.

حسین خرازی با بیان اینکه  قطعا بدون حضور مردم این مکان مقدس وسعت این چنینی پیدا نمی‌کرد، گفت: طی 20 سال اخیر آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام توسعه خوبی یافته و صحن‌ها و رواق‌ها و بخش‌های دیگر با عنایت الهی و اهتمام مسئولان آستان مقدس و حضور مردم رشد قابل قبولی داشته است.

رئیس اداره نذورات و هدایای مردمی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام تصریح کرد: بنا داریم بین نمایندگان محترم صنوف مختلف و آستان مقدس ارتباط مستمری را برقرار کرده و کارگروه‌هایی را به این منظور تشکیل دهیم.

وی در ادامه اظهار داشت: البته خدمت‌ رسانی به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام علاوه بر لزوم حضور فیزیکی خادمین افتخاری می‌تواند از طریق فکر، اندیشه، کمک‌های مادی و معنوی و از راه‌های مختلف و از محل کار و زندگی اشخاص و به طور غیر مستقیم نیز صورت پذیرد. بنابراین از این جهت امید است کارگروه‌ها در صنوف مختلف درسطح جامعه تشکیل و فرآیند فعالیت آنها مایه پیشرفت و توسعه حرم مطهر شود.

خرازی در ادامه به نیازهای فعلی این آستان اشاره کرد و گفت: بخشی از ضریح حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام به علت فرسودگی و سایش از بین رفته است که به همین دلیل به دستور تولیت محترم این آستان مقدس آیت‌الله محمدی ری شهری، مقرر شد طرح ساخت و تعویض ضریح مطهر حضرت با واگذاری طراحی و نظارت بر عهده استاد محمود فرشچیان و خطاطی استاد موحد در دستور کار آستان مقدس قرار گیرد.

وی همچنین به اطعام زائران در آستان مقدس اشاره کرد و یادآور شد: این مهم در سال‌های گذشته فقط در شب‌های جمعه و با دعوت از 600 نفر از زائران توسط توزیع بن غذا در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر پذیرایی می‌شد که با توجه به پیگیری‌های به‌عمل آمده و درخواست و حضور خیرین و نیکوکاران این آستان مقدس این تعداد افزایش یافته به‌طوری که طی ماه مبارک رمضان روزانه تعداد 3 هزار پرس و مجموعاً از 90 هزار نفر پذیرایی افطاری و در ایام خاص مثل ایام میلاد و شهادت اهل بیت علیهم‌السلام و همچنین سالروز میلاد و وفات حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام تعداد قابل توجهی غذای تبرکی در اختیار زائران و مجاوران این بارگاه ملکوتی قرار گرفته است.

از دیگر مواردی که مورد تأکید وی قرار گرفت، طرح توسعه ضلع غربی آستان مقدس و ساخت شبستان امام خمینی (ره) بود.

رئیس اداره نذورات و هدایای مردمی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام در ادامه نبود مهمانپذیر و هتل مناسب در شهرستان ری را از عمده مشکلات زائران دانست و گفت: زائرانی که از داخل و خارج کشور به این مکان مقدس سفر می‌کنند به‌علت نبود مکان مناسبی برای اسکان موقت با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی گفت: امیدواریم بخش خصوصی و سایر بانیان در این حوزه به صورت جدی ورود پیدا کرده و نسبت به رفع این معضل و مشکل در سطح شهرستان ری و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام اقدام کنند.

خرازی راه‌اندازی سیستم سامانه پیام کوتاه با شماره 2000173 و افتتاح حساب ویژه 173 نزد بانک ملی را از دیگر برنامه‌های صورت گرفته دانست و گفت: این بخش نیز نیازمند توسعه و گسترش است.

ثبت نذورات مردمی برای آستان حضرت عبدالعظیم (ع)

سید‌رضا موسوی‌‌فر، مشاور معاونت توسعه منابع و عمران آستان مقدس حضرت عبدالعظم علیه السلام در ادامه این جلسه با اشاره به برگزاری این نشست گفت: استفاده از فکر دوستان از جمله اهداف تشکیل این جلسه بود.

وی افزود: طی هزار سال گذشته سراغ نداریم که اعداد و ارقام نذورات دریافتی از مردم را ثبت کرده باشند. بنابراین برنامه‌ای که بنا است این تشکل ادامه دهند یک برنامه دراز مدت خواهد بود.

موسوی‌فر گفت: از بخش‌های مختلف برای حضور در این جلسه دعوت شده است.

وی در ادامه شناسایی بانیان خیر گذشته و تقدیر و تشکر از آنها را از دیگر برنامه‌های این اداره دانست و گفت: گسترش شبکه خادمان افتخاری در این عرصه (امور بانیان خیر) نیازی است که باید به صورت جدی و منسجم برطرف شود.

وی توجه بانیان خیر به حمل و نقل رایگان زائران در روزهای تعطیل و همچنین توجه به عمران آستان مقدس را از دیگر الزامات مورد نیاز حرم مطهر دانست.

در ادامه این نشست تعدادی از حاضران به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

ضرورت ارائه گزارش

در این راستا حمیدرضا رسولی کارمند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه گزارش برای این مهم را ضروری دانست و گفت: ایجاد چنین تشکیلاتی نیازمند صرف زمان است و امیدواریم در مناطق 22 گانه تهران و با حضور یک نماینده از هر منطقه و نشر گزارشات مربوط به نشست در حوزه کاری خود را سرلوحه امور مربوطه قرار دهند.

وی افزود: تشکیل کمیته‌هایی همچون کمیته بانوان، کمیته مداحان و ... در حوزه امور مربوط به بانیان خیر می‌توانند در پیشبرد اهداف این نشست موثر باشند.

وی خاطرنشان کرد: پتانسیل‌های خوبی در جامعه وجود دارد که باید این پتانسیل‌ها از بالقوه به بالفعل تبدیل و در جهت پیشرفت اهداف آستان مقدس استفاده شود.

مهدی یار قضایی اردکانی، قائم مقام مدیرعامل شرکت ابراهیم که یکی از نماینده‌ها و وارد کنندگان دستگاه‌های نظافتی صنعتی در کشور به شمار می‌رود در ادامه این نشست تصریح کرد: در حوزه تخصصی خود که دست پیدا کردن به افراد قدرتمند در سطح کشور است به آستان مقدس کمک خواهیم کرد.

وی افزود: برای رسیدن به هر هدفی باید ابزار آن را پیدا کنیم بنابراین یکی از این بازارها اینترنت است که سهم خوبی در بازار دارد بنابراین از این ابزار برای پیشبرد برنامه‌های این نشست بهره خواهیم برد.

اهمیت شناخت حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)

در ادامه داریوش مقتدری، مدیرعامل شرکت مسافربری گیتی پیمای ایران اظهار داشت: زیارت حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام مانند زیارت امام حسین علیه‌السلام است. بنابراین اگر این شناخت وجود داشته باشد خدمت به این آستان مقدس بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی ساخت هتل در جوار این آستان مقدس را یک نیاز دانست و گفت: تلاش خواهم کرد تا بخش خصوصی را در صورت صلاحدید مدیران آستان مقدس وارد این عرصه کنیم.

وی تهیه فضایی برای بازی کودکان و ایجاد پایانه مسافربری شهرری را از دیگر نیازهای ضروری این آستان مقدس دانست.

ضرورت تشکیل شورای طرح و برنام/توریسم دینی

علی پور‌نقی، مدیرعامل شرکت خدمات مسافری جهانگردی سالار پرواز در ادامه به تشکیل شورای طرح و برنامه تأکید کرد و گفت: آنچه که یک حلقه مفقوده در این راستاست سیستم فرا‌بخشی است که می‌توانند زیرمجموعه‌های فرهنگی آموزشی فنی و عمرانی و اقتصادی و بازرگانی را در پی داشته باشد.

وی با انتقاد از نبود هتلی در جوار آستان مقدس گفت: در این راستا نباید فقط به بخش خصوصی توجه شود بلکه باید مسئولان دولتی نیز در این راستا پاسخگو بوده و دین خود را به این آستان مقدس ادا کنند.

وی در ادامه توریسم دینی را از دیگر مباحث جدید و مورد نیاز دانست و گفت: این موضوع در برخی کشورها مورد توجه قرار گرفته است بنابراین از این پتانسیل باید استفاده کنیم.

پور‌نقی همچنین به ضرورت طراحی و تمرکز شبکه اطلاع‌رسانی اشاره کرد و گفت: پورتال فعال آستان مقدس می‌تواند مؤثر باشد.

وی همچنین گفت: باید سایر رسانه‌های جمعی و گروهی نیز در این راستا اطلاع‌رسانی کنند.

وی با اشاره به ساخت سریال مذهبی گفت: اگر سریال مذهبی صرفاً به‌منظور پرکردن آمار و ارقام سازندگان آن باشد همان بهتر که ساخته نشود اما اگر سریال با رویکرد تبلیغ دینی و مسائل انگیزش دینی باشد قطعا مؤثر خواهد بود.

سید‌مجتبی هاشمی یکی از بنکداران صنف طلا و جواهر در ادامه جلسه نسبت به کمک‌های تخصصی در این زمینه مطالبی را عنوان داشت و گفت: قطعاً اقدامات لازم برای ارتباط هم صنفی‌های خود با آستان مقدس را در برنامه کاری خود قرار خواهیم داد.

رسانه بازوی قدرتمند است

در ادامه این نشست امیر آذر‌پور به نمایندگی از صنوف خبرنگاران به ارائه دیدگاه‌های خود پرداخت و گفت: امروزه رسانه به‌عنوان بازوی قدرتمند هر دولت و سازمان و ارگانی می‌تواند بازتاب دهنده نیازها و پیشرفت‌های یک نهاد باشد بنابراین انتظار داریم آستان مقدس به این مهم توجه کند.

وی افزود: در این راستا استفاده از ظرفیت رسانه‌های جمعی و گروهی و مجازی می‌تواند نقش بسزایی داشته و مثمر‌ثمر باشند.

آذر‌پور تصریح کرد: امروزه اطلاع‌رسانی یک نیاز مردم است بنابراین مخاطب دوست دارد از اقدامات صورت گرفته در هر حوزه‌ای مطلع شود.

وی خاطرنشان کرد: آگاهی از اقدامات صورت گرفته در یک نهاد مذهبی و مردمی همچون آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام قطعاً نیاز مردم بوده و در صورت برآورده شدن این نیاز باعث عمیق‌تر شدن روابط مردم در این مکان‌ها خواهد شد.

نماینده صنوف خبرنگاران تأکید کرد: انتظار می‌رود مسئولان آستان مقدس در بخش هزینه‌های انجام شده در دفتر نذورات اطلاع‌‌رسانی و به‌طور شفاف گزارش ارائه دهند تا مردم بدانند که این مبالغ چگونه و در چه حوزه‌هایی هزینه می‌شود که این کار خود باعث جلب رضایت و مشارکت بیش از پیش مردم و زائران خواهد شد.

در ادامه این نشست سایر نمایندگان صنوف مختلف به ارائه دیدگاه‌های خود پرداخته و اعلام آمادگی کردند از تجربیات خود در راستای پیشبرد اهداف این نشست استفاده خواهند کرد.

در پایان این جلسه حسین خرازی ضمن قدردانی از حضور صنوف مختلف و اعلام در آمدهای نذوراتی آستان مقدس طی سال جاری تاکنون پرداخت.

این گزارش حاکی است، در پایان افراد حاضر در این نشست از کارگاه ساخت ضریح جدید مطهر حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام بازدید و توضیحات مربوط به ضریح مطهر را از زبان عباس بهزادی، مدیر پروژه ساخت ضریح مطهر شنیدند. 

انتهای پیام/2462/ک40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول