اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی سه سال اخیر

واحدهای تعاونی همدان رشد خوبی در صادرات داشتند

معاون تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: واحدهای تعاونی استان در طی سه ساله اخیر و در بحث صادرات رشد خوبی را تجربه کردند

واحدهای تعاونی همدان رشد خوبی در صادرات داشتند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مسعود بکایی پیش از ظهر امروز در همایش تعاونی‌های استان همدان با اشاره به رشد خوب صادرات استان افزود: میزان صادرات استان در سال 81، 5.5 میلیون دلار بود که این میزان در سال 88 به 200 میلیون دلار رسید.

وی تصریح کرد: واحدهای تعاونی استان در طی سه ساله اخیر و در بحث صادرات رشد خوبی را تجربه کردند و امیدواریم سازمان صنعت معدن و تجارت نیز به عنوان حامی تجار و صادرکنندگان نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند.

معاون تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان از سه کشور آمریکا، آلمان و چین به عنوان کشورهای موفق در تجارت جهانی یاد کرد و اظهار داشت: این موفقیت نشان از اقتصادی پویا و قدرتمند در این کشورهاست.

وی تصریح کرد: 60 درصد از کل تجارت جهان در دست 10 درصد از کشورهای جهان است و این کشورها وضع اقتصاد را در جهان تعیین می‌کنند.

بکایی خاطرنشان کرد: وزن اقتصادی هر کشور بستگی به میزان تأثیرگذاری تجارت جهانی آن کشور دارد، پس باید در این زمینه فعال بود.

وی رشد اقتصادی کشور چین را یادآور شد و گفت: ارزش تجارت این کشور در آینده به 2 هزار میلیارد دلار خواهد رسید و در طی سه سال آینده کشور چین قدرت نخست تجارت جهانی خواهد بود.

معاون توسعه تجارت خارج سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان تحریم ها و برخی روندهای اخیر در کشور را مانع ایفای نقش ایران در تجارت جهانی دانست و اظهار داشت: در ایران با وجود مشوق‌ها و حمایت‌های دولت، صادرات درصد کمی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: با شدت گرفتن تحریم‌ها طی چندساله اخیر این نقش کمرنگ شد و الان نقش ایران در تجارت جهانی کمتر از دو درصد است.

بکایی از عضویت 160 کشور در سازمان تجارت جهانی خبر داد و گفت: متأسفانه کشور ایران تاکنون موفق به عضویت در این سازمان نشده است.

وی یادآور شد: تاکنون 25 کشور موفق به عضویت در سازمان تجارت جهانی نشدند و مجموع تولید ناخالص این 25 کشور کمتر از 1.5 درصد است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه نقش دولت‌ها در اقتصاد جهانی در حال کاهش است اظهار داشت: در ایران دولت باید نقش خود در اقتصاد را کاهش داده و با ایجاد رقابت بین بخش‌های خصوصی و تعاونی‌ها نقش آنها را چشمگیرتر سازد.

وی با اشاره به افزایش حمایت‌ها و تشویق‌های دولت از سالهای 81 تاکنون تصریح کرد: این حمایت‌ها باعث 10 برابر شدن صادرات غیر نفتی در کشور شده است.

انتهای پیام/89017/ی30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول