اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شبکه دامپزشکی نرماشیر تاکید کرد

خودداری از انجام درمان‌های غیراصولی برای دام

مدیر شبکه دامپزشکی نرماشیر گفت: دامداران در صورت مشاهده بیماری در دام از انجام درمان‌های غیراصولی خودداری کنند.

خودداری از انجام درمان‌های غیراصولی برای دام

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نرماشیر اظهار داشت: بیماری تب سه‌روزه که با نام‌های تب‌‌ بی‌دوام ‌‌گاوی، تب‌گذرای‌ گاوی،BEF  و ... نامگذاری می‌شود و یک بیماری ویروسی با همه‌گیری بالا و غیرواگیر است که توسط حشرات منتقل و صرفا در گاو و گاومیش دیده می‌شود که تاکنون هیچ موردی از این بیماری در شهرستان نرماشیر مشاهده نشده است.

وی افزود: بیماری BEF یک بیماری عفونی و غیرمسری است و به وسیله تماس با ترشحات و وسایل آلوده، نقل و انتقال دام و گوشت دام آلوده منتشر شده و ویروس در PH حدود پنج غیرفعال می‌شود و هیچ نقشی در گسترش بیماری ندارند و تنها راه انتقال آن حشرات هستند که تاکنون گونه خاصی از حشرات ناقل، شناسایی نشده است.

این مسئول ابراز داشت: بیماری تب سه‌ روزه به دلیل نقصان اساسی در سلامت دام، کاهش تولید در گله‌های شیری و گوشتی، جلوگیری از نقل و انتقال و اختلال در بازار خرید و فروش دارای اهمیت زیادی بوده و عامل زمان، برای اطلاع‌رسانی از نظر همه‌گیری شناسایی و کنترل بیماری به منظور جلوگیری از ضررهای اقتصادی بسیار مهم است.

جعفری گفت: نخستین علایم بالینی با تب ناگهانی تا 41.5 40 سانتی‌گراد به صورت دو مرحله‌ای و گاهی هم سه مرحله‌ای مشاهده می‌شود که معمولا 12 تا 18 ساعت طول می‌کشد و اغلب سایر علائم متعاقب چند ساعت پس از کاهش و قطع تب در اکثر گاوها بروز می‌کند.

وی عنوان کرد: در این بیماری قطع اشتها و کاهش شدید شیر حادث شده و یبوست شدید در بعضی از دام‌ها و اسهال در سایر دام‌های دیگر دیده می‌شود، افزایش میزان تنفس و ضربان قلب به همراه ترشحات غلیظ و چسبنده در بینی و ترشحات سروزی آبکی از چشم و مشکلات عضلانی و لنگش ‌از علایم بارز BEF است.

مدیر شبکه دامپزشکی نرماشیر ابراز داشت: مهمترین راهکار برای درمان بیماری تشخیص علائم اولیه در دام است و در صورت تشخیص سریع علائم امکان درمان بیماری بالا است.

جعفری خاطر نشان کرد: تنها روش مؤثر و مناسب پیشگیری علیه این بیماری علاوه بر رعایت اصول مدیریت بهداشتی دامداری‌ها انجام واکسیناسیون علیه بیماری بوده و به دامداران توصیه می‌شود که در صورت مشاهده علائم فوق در اسرع وقت مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر اطلاع و از درمان‌های غیراصولی خودداری کنند.

انتهای پیام/80026/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول