اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون کانون ناشنوایان ایران:

گفتار درمانی بهترین راهکار برای تکلم ناشنوایان است

معاون کانون ناشنوان ایران گفت: آموزش گفتار درمانی و لب خوانی از کودکی به صورت مستمر بهترین راهکار برای تکلم ناشنوایان است.

گفتار درمانی بهترین راهکار برای تکلم ناشنوایان است

شیدا شهیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: هم‌اکنون در تهران حدود 8 هزار نفر ناشنوا وجود دارد و این جدای از آمار کسانی است که در دوران جنگ ناشنوا شده‌اند.

معاون کانون ناشنوایان ایران بیان کرد: مشکلات ناشنوایان در سطح کشور بسیار زیاد است که از جمله آنها مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اشتغال است.

وی ادامه داد: بعضی اوقات برای تحصیل دانش آموزان ناشنوا را به مدارس دانش آموزان شنوا می فرستند که این به هیچ عنوان درست نیست.

این مسئول اضافه کرد: در خانواده‌ها نیز هنوز پدر و مادرها فرزند ناشنوا را با تمام استعدادهایی که دارد قبول ندارند، و بین این فرزند و فرزندان سالم تبعیض قائل می‌شوند.

وی گفت: نباید ناشنوای کامل را برای کاشت حلزون راهنمایی کرد بلکه باید از بچگی با وی آموزش گفتار درمانی و لب خوانی را تمرین کرد تا زمانی که بزرگ شد بتواند تکلم کند.

شهیدی اذعان داشت: با چند نفر از ناشنوایانی که اقدام به کاشت حلزون کرده‌اند صحبت کردیم و آنها همه نارضایتی کامل داشتند و گفتند که دچار بیماری عصبی شدید شده‌اند.

وی اضافه کرد: متاسفانه قانون سه درصد  «قانون اشتغال کمتر برای ناشنوایان» محقق می‌شود به طوریکه هم اکنون کانون ناشنوایان بیشترین جمعیت بیکار را دارد.

معاون کانون ناشنوایان ایران ادامه داد: ناشنوایان بیکار جامعه دچار افسردگی شدید شده‌اند.

وی افزود: قطعا اگر برای اشتغال آنان راهکاری اندیشیده نشود، مجبور می‌شوند به کارخلاف روی بیاورند و نا خواسته در دام ناهنجاری‌های جامعه گرفتار شوند.

نخستین همایش سراسری بانوان ناشنوا که از 14 شهریور ماه با هدف معرفی توانمندی‌های بانوان ناشنوا، شناخت و ارائه راه حل برای رفع مشکلات به ویژه بیکاری آنها، آموزش و فرهنگ سازی در جامعه برای چگونگی ارتباط با ناشنوایان، با حضور 50 نفر از ناشنوایان سطح کشور در موزه جنوب شرق در زاهدان آغاز شده، ظهر امروز به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای پیام/75004/خ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول