اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک چاپخانه‌دار همدانی مطرح کرد

تزریق سرمایه در گردش به چاپخانه‌های همدان

یک چاپخانه‌دار همدانی گفت: برخی از پرسنل‌های حوزه چاپ مبتدی بوده و با برخی متدها آشنا نیستند که اداره کل فرهنگ و ارشاد با همکاری دانشگاه‌های استان باید به تأسیس رشته‌ای در حوزه صنعت چاپ اقدام کند.

تزریق سرمایه در گردش به چاپخانه‌های همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، صنعت چاپ همواره مورد نیاز بشریت بوده و هست که با توجه به برخورداری از اهمیت آن باید مسئولان نیز برای حمایت از این صنعت مادر به پا خیزند.

چاپخانه «پیام رسانه» به عنوان نخستین چاپخانه رول غرب کشور در همدان فعال است که با توجه به اینکه امروز مراسمی برای تجلیل از چاپخانه‌داران و کارگاه آسیب‌شناسی حوزه چاپ و نشر برگزار می‌شود، مدیر این چاپخانه در گفت‌وگویی به سئوالات خبرنگار خبرگزاری فارس پاسخ داد.

فارس: در تقویم روزی به عنوان روز صنعت چاپ نامگذاری شده، نظرتان در این خصوص چیست؟

نصرت‌الله طاقتی‌احسن: نامگذاری یک روز به عنوان صنعت چاپ خود بیانگر ارزش و اهمیت این صنعت است، صنعتی که به عنوان یک صنعت مادر در دنیا شناخته شده و رتبه چهارم را در گردش مالی به خود اختصاص داده است.

در کشور ما این صنعت مورد توجه بوده و علم و تکنولوزی آن از بیرون وارد شده و بومی‌سازی شده است اما متأسفانه پا به‌ پای سایر کشورهای توسعه‌یافته نتوانسته رشد کند و چند گامی عقب‌تر از سایر کشورهای توسعه یافته و صاحب نام است.

فارس: دولت چه حمایت‌هایی از این صنعت می‌کند؟

طاقتی‌احسن: از سال‌های گذشته دولت نگاه مثبتی به این حوزه ندارد و به این صنعت به عنوان یک صنعت زیرمجموعه نگریسته شده که همین امر مانع از رشد این حوزه به عنوان صنعت مادر است.

این صنعت به علت سوددهی پائین با اقبال کمتر سرمایه‌گذاران به ویژه در بخش خصوصی مواجه بوده به طوری که سرمایه‌گذاران به جای سرمایه‌گذاری در حوزه چاپ در سایر صنایع سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مسئولان اگر حمایت عملی داشته باشند کارهای بسیاری می‌توان انجام داد، اما هر وقت صحبتی می‌شود از دست خالی خود گله می‌کنند، هرچند که پاشنه آشیل حمایت‌ها بحث مالی و اقتصادی است که آنها دست پیش می‌گیرند.

فارس: صنعت چاپ از نبود اتحادیه رنج می‌برد نظر شما در این خصوص چیست؟

طاقتی‌احسن: هر تشکل و هر گروهی نیازمند یکسری متولی‌ها و مجموعه‌های رسمی پیگیر است که اتحادیه یکی از این مجموعه‌هاست که اتحادیه می‌تواند در کنار ارشاد و سازمان صنعت، معدن و تجارت کمک خوبی به رفع برخی از مشکلات این صنف کند.

اتحادیه با شناسنامه‌دار کردن فعالان این عرصه باعث می‌شود سودجویان این عرصه بیش از اینکه به فکر کیفیت و نام و نشان این صنعت باشند به دنبال سودهای لحظه‌ای یا آنی باشند که همین با ایجاد اتحادیه حذف خواهد شد.

فارس: بخشی از دستگاه‌های حوزه چاپ کهنه و فرسوده است، نظرتان را بیان کنید.

طاقتی‌احسن: پس از مشکلات اقتصادی که در جامعه اتفاق افتاد یکی از نخستین جاهایی که شدیداً آسیب دید و سریع‌تر به سمت رکود پیش رفت، صنعت چاپ بود.

برای اینکه بتوان در این صنف به بازسازی دستگاه‌های فرسوده اقدام کرد، باید تحرکی را به چرخ‌های صنعت داد که در این راستا بانک‌ها و سازمان‌های متولی دولتی نیز باید ورود کرده و بخشی از سرمایه در گردش این صنعت را تأمین کنند.

فارس: آموزش پرسنل‌های حوزه چاپ نیز مبتدی است و از برخی متدها آشنا نیستند، چه راهکاری برای این امر پیشنهاد می‌کنید؟

طاقتی‌احسن: اداره فرهنگ و ارشاد با همکاری دانشگاه‌های استان به تأسیس رشته‌ای در حوزه صنعت چاپ اقدام کنند.

اداره کل فنی و حرفه‌ای برای آموزش فعالان حوزه چاپ دوره‌های ضمن خدمت و کوتاه مدتی را با کمک‌گیری از اساتید برجسته کشوری برگزار کند چرا که عدم آموزش کافی ضعفی است که باعث شده در استان نیروی متخصص در حوزه چاپ و صحافی نایافت باشد و ما مجبوریم در این حوزه بیشتر از نیروهای توانمند خارج از استان جذب کنیم.

فارس: نقش دلالان در حوزه چاپ و نشر چگونه است؟

طاقتی‌احسن: دلال‌ها در همه جا هستند، در حوزه چاپ و نشر دلال‌ها مواد اولیه را مدیریت می‌کنند و با گران‌فروشی سودهایی را حاصل می‌شوند.

دلالان از همدان کارهای چاپی استان را از طریق رانت و روابطی که دارند به چاپخانه‌های خارج از استان به خصوص به سمت تهران منتقل می‌کنند و کارهای حجیم استان را با وجود اینکه استان ظرفیت بالایی در حوزه صنعت چاپ دارد و به عنوان مرکز چاپ غرب کشور مورد پذیرش واقع شده است، با قیمت بالاتر به خارج از استان برای چاپ می‌برند.

فارس: نیازهای استان در حوزه چاپ و نشر چیست؟

طاقتی‌احسن: مهمترین مشکلات استان نیروی کار نیاز به آموزش و تأسیس سریع اتحادیه است که پشت سر آن نیز حتی تعاونی چاپخانه‌داران و اقشار فعال در عرصه چاپ تشکیل شود.

یکی دیگر از نیازهای جدی استان به ویژه چاپخانه‌ها برای اینکه بیشتر از این تعدیل نیرو نکرده و نیروهای فعالی را حفظ کنند تزریق فوری سرمایه در گردش از طریق بانک‌ها به این چاپخانه‌هاست.

ما برای اینکه همین جایگاهی که داریم را در غرب کشور حفظ کنیم، توانستیم همدان را مرکز چاپ کرده و این را توسعه دهیم به طوری که حتی به سمت صادرات محصولات چاپی به کشورهای عراق هستیم که نیازمند تدوین یک استراتژی برای توسعه صنعت چاپی استانمان است.

فارس: تاکنون تسهیلاتی به این حوزه داده شده است؟

طاقتی‌احسن: تسهیلات؟ من سراغ ندارم.

انتهای پیام/89003/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول