اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یکی از چاپخانه‌داران استان کردستان عنوان کرد

کاهش سود چاپخانه‌ها به یک سوم قبل اجرای قانون یارانه‌ها

مدیر یکی از مهم‌ترین واحدهای چاپی استان کردستان از کاهش سود فعالیت‌های چاپخانه به یک سوم قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

کاهش سود چاپخانه‌ها به یک سوم قبل اجرای قانون یارانه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، صنعت چاپ و کار چاپخانه‌داری یکی از مشاغلی است که نبود آن یک خلاء را در زندگی روزمره کنونی ایجاد می‌کند که مشکلاتی را موجب خواهد شد.

نیاز اقشار مختلف مردم حقیقی از بازاری گرفته تا کارمند و اداری و بخش حقوقی ادارات و ارگان‌های دولتی به کار چاپ انکارناپذیر است چرا که برای چاپ آگهی فوت تا چاپ مجله و نشریه و بروشور و غیره باید به چاپخانه مراجعه کرد.

مدیر یکی از چاپخانه‌های سنندج ارائه کار با کیفیت هم رضایت مشتری و هم صاحب چاپخانه را به دنبال دارد و این لازمه پیشرفت چاپخانه است.

ناصر رحیمیان معتقد است؛ برای جذب بیشتر مشتری باید به جای کاهش هزینه‌های چاپ، کار باکیفیت ارائه شود.

برای آشنایی بیشتر با صنعت چاپ در استان کردستان و وضعیت و جایگاه آنان با ناصر رحیمیان مالک و مدیر چاپخانه معلم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

فارس: جناب آقای رحیمیان به عنوان سوال نخست بفرمایید که چگونه وارد این حرفه شدید..

از سال 1376 وارد این کار شدم، ابتدا در چاپخانه مولوی زیر نظر آقای هوشنگ علاقه‌بندبهرامی شروع به کار کردم و پس از سه سال به چاپخانه فرهنگ رفتم.

پس از اتمام سربازی و تقریبا یکسال معلمی حق‌التدریسی نهضت سوادآموزی بیکار شدم و به درخواست یکی از بستگان که در کار چاپ فعالیت داشت، وارد این حرفه شدم و پس از 2 سال فعالیت در چاپخانه فرهنگ به چاپخانه فردوسی سنندج رفتم.

فارس: چطور شد که حرفه چاپ و نشر را به عنوان شغل و حرفه انتخاب کردید؟

خواستن توانستن است. پس از مدت 6 سال که در چاپخانه‌های مختلف فعالیت کردم به این فکر افتادم که به صورت مستقل کار چاپ را انجام دهم و به محض اینکه کمی تجربه کاری پیدا کردم در اردیبهشت سال 1382 کار چاپ را در قالب یک کارگاه کوچک با عنوان خدمات چاپ و صحافی معلم با یک نفر نیرو و کمترین امکانات و سرمایه‌گذاری 4 میلیون تومان تسهیلات بانکی آغاز کردم.

کار چاپ با تلاش شبانه‌روزی همکاران ادامه یافت و هیچ وقت ناامید نشدم و با پشتکار خاص به کارم ادامه دادم. به طور تدریجی امکانات اولیه چاپخانه را مهیا کردم و در سال 1383 موفق به جذب 2 نفر دیگر برای کار در چاپخانه شدم و این روال هر ساله ادامه داشت تا اینکه این کارگاه کوچک چاپ و صحافی با دریافت تسهیلات در سال 1385 تبدیل به چاپخانه معلم شد و اکنون با جذب مشتریان زیادی به عنوان چاپخانه‌ای فعال در سطح استان شناخته شده هستیم.

 

فارس: در حال حاضر آیا چاپخانه معلم امکانات مورد نیاز یک چاپخانه فعال را دارد؟

بله. در سال 88 برای اولین بار در استان کردستان دستگاه جیتور دو رنگ را با هزینه 95 میلیون تومان خریداری و در چاپخانه معلم نصب و راه‌اندازی کردم.

قبل از خرید این دستگاه، بیشتر کارهای چاپ مخصوصا کارهای رنگی را اجباری به خارج از استان و استان‌های همجوار با هزینه بالا و صرف وقت بیشتر می‌فرستادیم و همین امر موجب اعتراض مشتریان می‌شد.

در سال 1389 برای نخستین بار در استان کردستان با 78 میلیون تومان دستگاه لیتوگرافی دیجیتال را خریداری کردیم و این دستگاه عملیات قبل از چاپ را انجام می‌دهد، با نصب این دستگاه تمام کارهای قبل از چاپ در استان با کیفیت بالا و سرعت زیاد انجام می‌شود.

به همین منوال خریداری امکانات و تجهیزات پیشرفته برای چاپخانه هر سال ادامه پیدا کرد و خریداری دستگاه برش پلار، مفتول مولر مارتینی، دستگاه سلفون حرارتی، دستگاه چسب‌گر نیز برای کیفیت کار چاپخانه انجام شد تا اینکه در سال 1391 برای انجام سریع‌تر سفارشات مشتریان با کیفیت بالا دستگاه جیتور چهار رنگ را به استان آوردیم.

فارس: در چاپخانه معلم چه میزان سرمایه‌گذاری شده و چه تعداد مشغول به کار شده‌اند؟

در حال حاضر چاپخانه معلم با سرمایه‌گذاری 2 میلیارد تومان جزو کامل‌ترین چاپ و صحافی استان کردستان است که با اشتغالزایی 18 نفر به صورت مستقیم در قالب سه کارگاه چاپ اوراق، چاپ سیلک و صحافی فعالیت خود را در استان به منظور رضایت‌مندی مشتریان انجام می‌دهیم.

از لحاظ کاری هم در وضعیت مناسبی قرار داریم با مشتریان دولتی و ادارات استان و بخش خصوصی و مردم هم تعامل و همکاری خوبی داریم و تمام سعی و تلاش ما رضایت‌ مشتریان است با کیفیت بالا و سرعت بیشتر است و تبلیغ این چاپخانه نشاندهنده رضایت مشتریان است.

تا سال 1390 چاپخانه معلم به صورت حقیقی فعالیت می‌کرد که از اواسط سال 90 به صورت شرکت حقوقی به شماره 7573 ثبت شد.

فارس: مقدار کاری که روزانه به طور میانگین در این واحد چاپی استان انجام می‌شود، زیاد است؟

خدمت شما عرض کنم که به طور متوسط روزانه 50 هزار برگ در قالب آگهی، فاکتور، نامه اداری، پوستر، مجله، بروشور و کاتالوگ چاپ می‌شود.

در بسیاری موارد ما سفارشات مشتریان خارج از استان از جمله استان‌های همدان، کرمانشاه، لرستان و حتی خارج از کشور از جمله کشور عراق که بیشتر تقاضاها کاتالوگ، بروشور و پوستر است را در کمترین زمان و با کیفیت بالا انجام می‌دهیم.

در زمان انتخابات چاپخانه به صورت 24 ساعته فعالیت داشت طوری که علاوه بر انجام کارهای تبلیغاتی 117 نفر از کاندیداها، به آنها هم کارهای مشاوره‌ای در زمینه تبلیغات ارائه می‌شد.

فارس: با توجه به اینکه 16 سال در حرفه چاپ فعالیت دارید، نظرتان در مورد این حرفه چیست؟

بدون شک کار چاپ تنها شغلی است که اگر علاقه وجود نداشته باشد موفقیتی حاصل نمی‌شود.

هر مجموعه بسته به نظرات خودشان یکسری اهداف دارند و شعار ما در چاپخانه معلم، "کار، تلاش و زندگی" است و همین امر موجب شده در چهار سال متوالی به‌عنوان واحد چاپخانه برتر استان معرفی شویم.

فارس: آیا در مجموع از حمایت دولت و مجموعه ادارات استان برخوردار می‌شوید؟

مجموعه اداره‌کل ارشاد اسلامی استان از زمان تصدی مدیریت میمنت‌آبادی زحمات و تلاش‌های زیادی برای این واحد چاپی داشته و در حد توان نیز ما را کمک و مساعدت کردند.

قبلا که کاغذ یارانه دولتی داشت چاپخانه‌ها کمترین مشکلات را به نسبت حالا داشتند، قبل از حذف یارانه، یک بند کاغذ شامل 500 برگ 100 در 70 سانتیمتر را 30 هزار تومان خریداری می‌کردیم اما اکنون این بند کاغذ را 150 هزار تومان خریداری می‌کنیم که سوددهی چاپخانه‌ها را تا یک سوم قبل از یارانه کاغذ کاهش داده است.

ما چاپخانه‌داران کاغذها را به صورت بازار آزاد و نقد از تهران خریداری می‌کنیم اما بیشترین کار را به صورت نسیه برای ادارات انجام می‌دهیم که برخی مواقع زمان پرداخت کارها به درازا می‌کشد.

بنده از تمام مسئولان ادارات و دستگاه‌های دولتی استان درخواست می‌کنم که کارهای چاپی را به چاپخانه‌های سطح استان واگذار کنند چرا که با انجام این کار موجب رونق اقتصاد استان، افزایش اشتغالزایی و توسعه صنعت چاپ در استان فراهم می‌شود.

از نظر پوشش بیمه‌ای افراد شاغل در چاپخانه هم باید عرض کنم که همگی دارای بیمه تامین اجتماعی هستند اما تا 5 نفر این افراد 10 درصد حق بیمه را پرداخت می‌کنم و برای افراد بیشتر از این تعداد باید تا 30 درصد حق بیمه را پرداخت کنم.

فارس: مهم‌ترین مشکلاتی که در چاپخانه‌های استان وجود دارد ...

ما سعی می‌کنیم تا جایی که امکان داشته باشد مشتریان را راضی نگه داریم اما با وجود این همه تلاش نیروهای متاهل شاغل در این چاپخانه از وضعیت حقوقی‌شان راضی نیستند و با توجه به اینکه مازاد بر قانون کار به آن‌ها حقوق پرداخت خواهد شد در برخی موارد هم بوده که به ‌دلیل مشکلات مالی، ودیعه مسکن این افراد را خودم پرداخت می‌کنم.

یکی دیگر از مشکلاتی که در سطح واحدهای چاپی استان وجود دارد و معضلی برای کار آنان شده، این است که چون از لحاظ قیمت، سفارشات مشتریان قیمت مشخصی ندارد همکاران دیگر در واحدهای چاپی با پایین آوردن قیمت می‌خواهند رقابت کنند و این بزرگترین ضربه به صنعت چاپ استان است در صورتی که باید در کیفیت ارائه خدمات رقابت کرد چرا که ارائه کار باکیفیت موجب جذب مشتری می‌شود نه کاهش قیمت و ارائه کار بی‌کیفیت.

یکی دیگر از مشکلات واحدهای چاپی استان این است که کار چاپ در کردستان عادلانه نیست و کانون‌های تبلیغاتی هیچ گونه همکاری با چاپخانه‌ها ندارند و در حال حاضر واحدهای قالب‌سازی، جعبه‌سازی و چسباندن در استان وجود ندارد که اداره‌کل ارشاد اسلامی استان باید با صدور مجوزها برای ایجاد این شغل‌ها در کنار واحدهای چاپی اقدام کند.

فارس: آیا برنامه‌ای برای گسترش این چاپخانه دارید؟

تمام فکر و ذهنم این است که در آینده نزدیک با حمایت استانداری کردستان، اصحاب رسانه و افراد اهل فکر و قلم، کارهای چاپ و نشر روزنامه‌ها و نشریات محلی استان در این چاپخانه انجام شود که انجام این کار نیاز به امکانات بیشتر و پیشرفته چاپ، فضای بیشتر و سرمایه‌گذاری زیادتری دارد که امیدوارم با مساعدت و همکاری چاپخانه‌داران در کنار اصحاب رسانه این کار محقق شود.

فارس: و سخن آخر...

بنده در سال 1390 به عنوان شهروند برگزیده در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی معرفی شدم و هم‌اکنون در هیئت امنای خیرین صیانت از بنیاد خانواده عضویت دارم و در زمینه‌های ورزش نیز همیشه حامی و پشتیبان تیم‌های ورزشی و ورزشکاران استان بوده و اسپانسر چندین تیم ورزشی استان را نیز عهده‌دار بوده‌ام.

و اینکه چاپخانه معلم در چهارسال متوالی به ‌عنوان واحد چاپخانه برتر استان معرفی شده و این یکی از موفقیت‌های بزرگ در زندگی‌ام بوده است.

==============

مصاحبه از سمیه فرزامی

==============

انتهای پیام/79005/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول