اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

حافظ بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با فارس:

برد تبلیغی حافظان قرآن در مراکز نخبگان بیشتر است

یکی از حافظان بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه ظرفیت حضور تبلیغی حافظان قرآن در حج تمتع ایجاد نشده است، گفت: در شرایط اینچنینی چنانچه حافظان قرآن به مراکز دانشگاهی و نخبگان اطراف ایران اعزام شوند برد تبلیغی بیشتری خواهند داشت.

برد تبلیغی حافظان قرآن در مراکز نخبگان بیشتر است

حجت‌‌الاسلام «محمد حاج‌ابوالقاسم» حافظ بین‌المللی قرآن کریم که تاکنون دو بار همراه با کاروان نور به سفر حج تمتع مشرف شده است در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس گفت: اولین سفر من به حج تمتع زمانی بود که در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در سال 74 رتبه کسب کرده بودم به همین دلیل به عنوان جایزه رتبه آوردن به حج اعزام شدم.

فضای استفاده تبلیغی از حافظان در مراسم حج ایجاد نشده است

وی ادامه داد: حدود سه سال پس از این سفر از من به عنوان همراه جهت حضور در کاروان نور دعوت شد، در آن سفر که تنها سالی بود چهار حافظ قرآن در کاروان حضور داشتند من و آقایان «شهریار پرهیزکار»، «حسین طرقی» و «خلیل دلپاک» به حج مشرف شده بودیم و چون تعدادمان زیاد بود می‌توانستیم به جمع‌خوانی قرآن رنگ و بویی دیگر ببخشیم.

این حافظ بین‌المللی قرآن با اشاره به برگزاری برنامه‌های قرآنی در مراسم حج گفت: در مسجدالحرام شب‌ها جلساتی برگزار می‌کردیم که من به عنوان حافظ به تلاوت قرآن می‌پرداختم، همچنین در برخی از مراسمی که در بعثه مقام معظم رهبری برگزار می‌شد من به همراه سایر حافظان قرآن جمع‌خوانی قرآن می‌کردیم اما متأسفانه در مراسم حج فضای استفاده تبلیغی از حافظان قرآن فراهم نشده است.

با این شرایط حضور قاریان در حج از حافظان مؤثرتر است/ شرایط برای حافظان مهیا نیست

حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم با بیان اینکه در مراسم حج قاریان قرآن تأثیر تبلیغی بیشتری از حافظان قرآن دارند، خاطرنشان کرد: قاریان در آغاز جلسات، کاروان و محافل مختلف به راحتی می‌توانند به ارائه توانمندی‌های خود بپردازند درحالی‌که حافظان قرآن تنها در مراسم اندکی همچون بعثه و گاهی مسجدالحرام قادر به ارائه محفوظاتشان هستند به همین دلیل حضور قاریان در مراسم حج بیشتر می‌تواند مؤثر باشد بنابراین کفه اعزام قاریان به حج از کفه اعزام حافظان قرآن سنگین‌تر است که من این امر را می‌پسندم و نسبت به آن اعتراضی ندارم.

وی با اشاره به اینکه باید فضای تبلیغی در مراسم حج برای حافظان نیز فراهم شود، ادامه داد: اگر برای حافظان هم کاربری خوبی در این سفر تعریف شود معقول است که تعداد حافظان قرآن نیز برای اعزام به حج تمتع بیشتر شود، اما در شرایط فعلی بیشتر از حضور قاریان در این مراسم معنوی می‌توان بهره برد البته برای ترغیب جوانان به سوی حفظ قرآن خوب است که برای حافظان قرآن نه به عنوان تبلیغ بلکه برای تشویق زمینه‌ای فراهم شود و سهمیه‌ای در نظر گرفته شود که حافظان قرآن به حج تمتع یا عمره اعزام شوند. 

اعزام گروهی از حافظان قرآن به حج غیراصولی است

حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم با بیان اینکه اهمیت حفظ در کشورهای عربی بیشتر از قرائت است، خاطرنشان کرد: هنر قرائت منحصر به برخی کشورها مثل مصر یا چند کشور آفریقایی همچون الجزایر و لیبی است، اما اکثر کشورها از وجود قاری توانمند محرم هستند چرا که به قرائت آنطور که ما بها می‌دهیم اهمیت نمی‌دهند. علاوه بر این، قرائت قرآن یک فعالیت هنری است، اما حفظ قرآن یک فعالیت معنوی محسوب می‌شود به همین دلیل کشورهای عربی به حافظان قرآن اهمیت بیشتری داده و استقبال بیشتری می‌کنند اما به نظر من اعزام گروهی از حافظان قرآن به حج تمتع تنها به معنای نشان دادن تعداد حافظان ما است که کاری غیراصولی و نادرست است و اعزام تعداد بیشتری از قاریان قرآن فعالیتی کارشناسی شده است.

زائران بیت‌الله از تلاوت حافظان بیشتر استقبال می‌کنند

حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم با بیان اینکه در مراسم حج از حافظان قرآن بیشتر استقبال می‌شود، تصریح کرد: در یک قیاس می‌توان مدعی شد که استقبال زائران از حافظان بیشتر است البته افراد از تلاوت قاریان شاخصی همچون استاد «کریم منصوری» که با شیوه‌ای خاص به قرائت قرآن می‌پردازد نیز استقبال قابل توجهی دارند اما استقبال بیشتر از حافظان قرآن به آن معنی نیست که باید در یک برنامه چندین حافظ داشته باشیم چرا که کار حافظ یک بار می‌تواند جذابیت داشته باشد و پس از یک بار فضا اشباع می‌شود، بنابراین به نظر من اعزام قاریان و گروه تواشیح در کنار آن اهمیت بالایی دارد و باید برنامه‌های قرآنی متنوعی که محفل قرآنی را جذاب کند برگزار شود.

اعزام حافظان به مراکز فرهنگی سایر کشورها مؤثرتر از اعزام آن‌ها به حج است

وی با بیان اینکه حافظان قرآن می‌توانند تعامل بیشتری با نخبگان سایر کشورها داشته باشند و از طریق نشان دادن محفوظاتشان آن‌ها را به حفظ قرآن ترغیب کنند، گفت: اگر فضایی ایجاد شود تا حافظان برای آشنایی بیشتر با مراکز و تعامل با سایر نخبگان قرآنی به دانشگاه‌ها و سایر مراکز کشورهای اطراف بروند به طور حتم تأثیرگذاری بیشتری از اعزام به حج تمتع خواهد داشت اما متأسفانه در شرایط فعلی زمینه‌ای برای استفاده تبلیغی از حافظان قرآن به اندازه قاریان وجود ندارد.

این حافظ قرآن با بیان خاطره‌ای از سفر خود به مکه مکرمه گفت: یک شب در مسجدالحرام جمع‌خوانی قرآن می‌کردیم و افراد زیادی دور ما جمع شده بودند به طوری‌ که این محفل قرآنی مورد استقبال زائران بسیاری قرار گرفت. فردای آن روز که در صفا و مروه حرکت می‌کردیم زائری از کشور تونس به سمت من آمد و گفت: «شما در محفل دیشب قرآن را تلاوت می‌کردید؟» وقتی مطمئن شد که من همان حافظ ترتیل‌خوان قرآن شب گذشته بودم بسیار خرسند شد و علاقه خاصی به من نشان می‌داد و همواره اظهار تأسف می‌کرد که در تونس به قرآن اهمیت داده نمی‌شود؛ در آن زمان در تونس انقلابی شکل نگرفته بود و این علاقه مسلمانان به قرآن و فعالیت‌های قرآنی آنها را به سمت ما جذب و تأثیر برنامه‌ها را بیشتر می‌کرد.

قاریان اعزامی به حج با نشاط تلاوت کنند

وی در پایان در توصیه به قاریانی که امسال به حج مشرف می‌شوند، گفت: افرادی که امسال همراه با کاروان نور به این سفر معنوی اعزام می‌شوند باید بدانند که نماینده ایران و الگویی برای سایر افراد هستند؛ بنابراین باید مراقب تمامی رفتارهای خود باشند و بدانند که وقتی در حرمین شریفین اجرای برنامه دارند زیر ذره‌بین هستند بنابراین به طور شایسته به اجرای برنامه بپردازند و همواره با نشاط و زیبا تلاوت کنند و اجازه ندهند که فعالیت‌های زیارتی باعث خسته شدن و کمرنگ شدن نقش تبلیغی آن‌ها شود.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول