اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

گفت‌گوی فارس با تنها حافظ قرآن ایرانی در حج تمتع امسال

سلطانی‌نژاد: اعزام فقط یک حافظ قرآن به حج تمتع بی‌مهری است

حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه حافظان قرآن بیش از قاریان مورد علاقه مسلمانان جهان هستند از عدم اختصاص بیش از یک سهمیه به حافظان قرآن کریم ایرانی در حج تمتع انتقاد کرد و گفت: این کار بی‌مهری در حق حافظان توانمند کشور است.

سلطانی‌نژاد: اعزام فقط یک حافظ قرآن به حج تمتع بی‌مهری است

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران با حضور 20 قاری، حافظ و یک گروه تواشیح در ایام حج تمتع به اجرای برنامه می‌پردازند که «هاشم سلطانی‌نژاد» حافظ کل قرآن کریم و نفر اول سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به عنوان تنها حافظ این کاروان راهی سرزمین وحی خواهد شد.

«هاشم سلطانی‌نژاد» در محضر مقام معظم رهبری

به منظور آگاهی از چند و چون این سفر دقایقی را با سلطانی‌نژاد به گفت‌وگو نشستیم که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

این چندمین سفر شما به حج است؟

پیش از این سال 1381 به همراه کاروان قرآنی به حج اعزام شدم و این دومین سفر حج من به همراه کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران است، البته تاکنون به صورت شخصی سه بار به سفر حج عمره رفته‌ام.

با توجه به تجربه قبلی که از این سفر دارید قدری از حال و هوای سفر حج بگویید.

یکی از آرزوهای من این است که چنین فرصت‌هایی برای همه جامعه قرآنی پیش آید، تا بتوانند موقعیت قرآنی جمهوری اسلامی ایران را در دنیا ترویج کنند.

عدم اعزام حافظان قرآن به حج نوعی بی‌مهری است

شما تنها حافظ کاروان قرآنی هستید؟

بله، متأسفانه فقط من به عنوان حافظ قرآن به سرزمین وحی اعزام می‌شوم، در حالی که طی سال‌های اخیر حافظان قرآن بسیار خوبی در کشور تربیت شده‌اند، امسال در مسابقات کشوری بیش از 50 حافظ درجه یک به رقابت پرداختند که هرکدام از آنها می‌توانند به عنوان نخست مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران دست پیدا کنند، این افراد به خوبی می‌توانند به تبلیغ قرآن کریم بپردازند و عدم اعزام این حافظان قرآن به حج نوعی بی‌مهری است.

چند سال است که اعضای کاروان اغلب از قاریانی تشکیل می‌شود که برای اولین بار به حج اعزام می‌شوند. این تجربه خوبی برای قاریان است و آنها با این کار به خوبی تشویق می‌شوند. این کار برای حافظان قرآن هم می‌تواند تشویق خوبی باشد زیرا بسیاری از افراد حافظ قرآن چنین آرزویی دارند.

متأسفانه تنها نفر اول مسابقات حفظ به عنوان حافظ قرآن به حج اعزام می‌شوند

در جامعه چنین جا افتاده است که هر کس حافظ کل قرآن باشد او را به سفر حج می‌برند، در حالی که چنین نیست زیرا اغلب قاریان به حج اعزام می‌شوند و تنها نفر اول مسابقات حفظ به این سفر معنوی می‌رود، در حالی که حق حافظان قرآن بیش از یک سهمیه است.

بسیاری از مسلمانان به قرائت قرآن با صوت و لحن اعتقاد ندارند اما حافظان را تکریم می‌کنند

آیا کارایی قاریان بیشتر از حافظان نیست؟

بسیاری از کشورهای اسلامی به تلاوت قرآن اعتقاد ندارند و این کار را صحیح نمی‌دانند، اما حفظ قرآن در بین همه مسلمانان امری پسندیده است و آنها حافظان قرآن را همواره مورد احترام و اکرام قرار می‌دهند. از این رو حضور حافظان قرآن ایرانی در مناسک حج می‌تواند تبلیغ ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران باشد.

زمانی در کشور حافظ قرآن قوی کمتر وجود داشت، اما امروزه حافظان ایرانی بسیار قوی هستند، حتی در بین آنان افرادی هستند که قرائت خوبی هم دارند و در صورت اعزام شاهد ظهور و بروز استعدادهای آنان خواهیم بود.

ضروری است همان‌گونه که آزمون اعزام برای قاریان قرآن برگزار می‌شود، سهمیه‌ای هم برای حافظان قرار داده و آنها هم به حج اعزام شوند.

با توجه به کم شدن اعضای کاروان و تجربه قبلی شما چه توصیه‌ای به اعضای کاروان دارید؟

متأسفانه سهمیه کاروان نور هر سال کم می‌شود و این امر کار را برای اعضا سخت‌تر می‌کند، البته اغلب قاریان کاروان حرفه‌ای هستند و می‌دانند برای حفظ صدا چه باید بکنند، اما در این سفر باید کمی بیشتر مراقب بود، زیرا نباید در معرض گرما قرار گرفت، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که در یک جلسه تمام توان انسان مصرف نشود، زیرا باید انرژی را برای برنامه‌های مختلف تقسیم کرد. همچنین باید شرایط جلسه را سنجید و مطابق با آن تلاوت کرد.

خاطره‌ای از سفر قبلی خود به حج دارید؟

در مسجدالحرام مقابل ناودان طلا و بین ستون‌ها اغلب حلقه‌هایی با حضور قاریان ایرانی تشکیل می‌شود و زائران ایرانی و سایر کشورها هم برای شنیدن تلاوت و اجرای برنامه‌ها جمع می‌شوند، از این رو این اجتماع برای سعودی‌ها خوشایند نیست.

در سفر قبل، من به همراه چند نفر دیگر از اعضای کاروان به دلیل آماده نبودن ویزا چند روز دیرتر اعزام شدیم و بلافاصله به مکه رفتیم، در حلقه‌های قرآنی مسجدالحرام عمال سعودی مزاحمت‌هایی برای ما داشتند، متأسفانه آنها جلسه را به هم می‌ریختند و مانع اجتماع قاریان می‌شدند.

حلقه زدن زائران لبنانی دور اطهری فرد

آقای اطهری‌فرد یکی از قاریان بین‌المللی در آن سال حضور داشت که عمال سعودی از تلاوت وی جلوگیری کردند و حتی قرآن پیش روی او را برداشتند و سجاده را از زیر پای وی کشیدند. در این زمان تعدادی از زائران لبنانی به قصد دفاع، دور آقای اطهری‌فرد حلقه زدند و عمال سعودی با دیدن این عمل، صحنه را ترک کردند.

عکس‌العمل زائران سایر کشورها نسبت به قاریان ما چگونه است؟

زائران سایر کشورها با دیدن بچه‌های ایرانی کنجکاو می‌شوند و از آنها درباره چگونگی تلاوت در ایران سؤال می‌کنند. چند سال پیش من به صورت شخصی به حج رفته بودم و در مسجدالحرام مشغول خواندن قرآن بودم که یکی از مأموران حرم نزد من آمد و از من خواست تا چند سوره را برای او بخوانم من هم خواندم و او که فهمید من شیعه هستم تعجب کرد.

در پایان حرف دیگری دارید؟

امیدوارم فرصت حضور در مناسک حج برای همه حافظان قرآن فراهم شود، زیرا حق حافظان قرآن بیش از این است و باید به آنان بیشتر توجه شود. در پایان از همه مردم التماس دعای خیر دارم.

«هاشم سلطانی‌نژاد» را بهتر بشناسیم

به گزارش خبرگزاری فارس سلطانی‌نژاد متولد 1360 شهرستان کرمان و دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته فیزیک هسته‌ای است.

وی سال 1376 موفق به حفظ کل قرآن کریم شد و از سال 1377 در مسابقات قرآن شرکت کرد تا اینکه سال گذشته پس از 14 سال موفق به کسب مقام نخست رشته حفظ مسابقات سراسری قرآن کریم شد، همچنین سلطانی‌نژاد با کسب مقام نخست مسابقات سراسری در سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم شرکت کرد که در این رقابت‌ها هم اول شد.

سلطانی‌نژاد در حال حاضر در آموزش و پرورش مشغول کار است. وی متأهل و صاحب یک فرزند به نام «فاطمه» است.

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول