اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

حافظ قرآن ایرانی که یاد استاد منشاوی را زنده کرد

یکی از حافظان بین‌المللی قرآن کشورمان با اشاره به اعزام به حج تمتع در سال 85 گفت: پسرخاله استاد منشاوی در عربستان مرا در آغوش گرفت و گفت: «تلاوت تو مرا به یاد پسرخاله‌ام انداخت، تو بوی پسرخاله‌ام را می‌دهی».

حافظ قرآن ایرانی که یاد استاد منشاوی را زنده کرد

«معتز آقایی» حافظ بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس گفت: در گذشته افرادی که نفرات برتر مسابقات بین‌المللی قرآن بودند برای اعزام به حج تمتع انتخاب می‌شدند به همین دلیل من نیز پس از کسب رتبه نخست در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در سال 85 به حج تمتع اعزام شدم.

اعزام سه حافظ قرآن به حج در سال 85

وی با اشاره به اینکه هر سال تنها یک حافظ همراه با کاروان نور به حج تمتع اعزام می‌شود، ادامه داد: هر سال تقریبا تنها یک حافظ قرآن به حج اعزام می‌شود اما در سال 85 سه حافظ قرآن در کاروان بودند به طوری‌ که «حمید درایتی» از پیشکسوتان عرصه‌های قرآنی و همچنین یکی از حافظان برتر از کاشان در کاروان مدینه بعد و من نیز در مدینه قبل حضور داشتم که می‌توان گفت سال 85 اولین سالی بود که سه حافظ قرآن را به حج تمتع اعزام می‌کردند.

آقایی تصریح کرد: مسئولان به اشتباه تصور می‌کنند که تأثیرگذاری قاریان در مناسک حج بیشتر از حافظان است، در صورتی‌که حافظان قرآن که خود به نوعی قاری قرآن نیز هستند بهتر می‌توانند نقش تبلیغی و ترویجی را در مراسم حج ایفا کنند.

نمی‌توان ادعا کرد استقبال زائران از تلاوت قرآن قاریان بیشتر است

وی با بیان اینکه حافظانی که در مسابقات رتبه کسب می‌کنند توانایی قرائت قرآن را نیز دارند، افزود: حافظان علاوه بر تلاوت زیبای قرآن از حفظ، می‌توانند مفاهیم کاربردی را به زائران علاقه‌مند به مبانی قرآنی ارائه دهند به همین دلیل اگر زمینه لازم برای حافظان ایجاد شود کارآمدی آن‌ها بیشتر از قاریان خواهد بود.

این حافظ بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه مسئولان مدعی هستند که جذابیت تلاوت قرآن توسط قاریان بیشتر از حافظان است، خاطرنشان کرد: در مراسم حج از قاریان بیشتر استفاده شده و زمینه حضور آن‌ها فراهم می‌شود در حالی که برای ارائه محفوظات حافظان قرآن زمینه‌ای ایجاد نمی‌شود بنابراین نمی‌توان ادعا کرد که استقبال زائران از تلاوت قرآن توسط قاریان بیشتر است.

کرسی حفظ برای حافظان قرآن ایجاد شود

وی از مسئولان خواست تا در برپایی کرسی‌های حفظ در کشور اهتمام ورزند و اظهار داشت: قاریان قرآن در مراسم و محافل بسیاری زمینه ارئه و تقویت توانمندی‌های خود را دارند اما برای حافظان قرآن هیچ‌گونه برنامه و طرحی در جهت ماندگاری محفوظات وجود ندارد که به نظر من برگزاری کرسی‌های حفظ قرآن علاوه بر ایجاد انگیزه بیشتر برای حافظان می‌تواند گامی هدفمند در راستای تحقق مطالبه رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن نیز باشد.

توانمندی‌های حافطان کمتر از قاریان نیست

آقایی با اشاره به اینکه حافظان قرآن تنها در مسابقات می‌توانند توانایی‌های خود را مورد ارزیابی قرار دهند، افزود: اگر به حافظان قرآن توجه بیشتری شده و زمینه‌ای برای ارائه و نحوه تسلط آن‌ها به محفوظاتشان ایجاد شود به طور حتم در بازه زمانی کمتری به مطالبه مقام معظم رهبری دست خواهیم یافت.

وی خاطرنشان کرد: توانمندی‌های حافظان کمتر از قاریان نیست بنابراین اگر مسئولان می‌خواهند در راستای افقی که مقام معظم رهبری ترسیم فرموده‌اند گام بردارند باید به حافظان قرآن بیشتر اهمیت دهند که در این راستا اعزام تعداد بیشماری از حافظان برتر می‌تواند تشویقی برای سایر افراد باشد تا به حفظ قرآن روی آورند. 

پسرخاله استاد منشاوی با تلاوت من به یاد پسرخاله‌اش افتاد

این حافظ بین‌المللی با بیان خاطره‌ای از سفر حج خود در سال 85 گفت: در آن دوره «تاج‌الدین هلالی» مفتی اعظم استرالیا و پسرخاله استاد «منشاوی» از مصر مشرف به حج شده بود، من نیز در مراسمی در حال اجرای برنامه به سبک منشاوی بودم زمانی‌که تلاوت من به پایان رسید پسرخاله استاد منشاوی مرا در آغوش گرفت و گفت: «تلاوت تو مرا به یاد پسرخاله‌ام انداخت، تو بوی پسرخاله‌ام را می‌دهی» پس از آن فضای خاصی در مراسم حاکم شد که این خاطره برای من یکی از دل‌انگیزترین خاطرات تلاوتم است.

انتهای پیام/م.خ

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول