اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نمره تجدیدی شیوه‌های جنگل‌داری در شمال

فارس از شیوه‌های اجرایی جنگل‌داری و عدم تحقق اهداف مسئولان گزارش می‌دهد.

نمره تجدیدی شیوه‌های جنگل‌داری در شمال

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، جنگل‌ها یکی از منابع مهم تجدیدشونده هر کشور و زیربنای توسعه اقتصادی و اجتماعی هستند که نابودی آن موجب فنای سایر عوامل حیاتی از قبیل آب، خاک و موجودات وابسته به آنها و همچنین آلودگی زیست محیطی و اصل سرمایه و استمرار و بقای تولید و فرآوردهای جنگلی می‌شود.

مسئول طرح خروج دام از جنگل‌های حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری بیان داشت: عملکرد طرح‌های جنگل‌داری نشان می‌دهد که شیوه‌های اجرایی مختلف جنگل‌داری به دلیل معضلات اجتماعی نتوانسته اهداف مورد نظر را محقق کند.

علی بابایی افزود: از سال 1338 که اولین کتابچه طرح جنگل‌داری تدوین شد وجود دام در عرصه‌های جنگلی به عنوان یکی از عوامل محدودکننده در اجرای صحیح مدیریت جنگل مطرح شد.

وی اضافه کرد: سازمان جنگل‌ها علاوه بر تکالیفی که براساس کتابچه‌های طرح‌های جنگلداری برعهده داشت با استناد به بند ج تبصره 81 برنامه دوم، بند الف ماده 104 قانون برنامه سوم، بند الف ماده 69 قانون برنامه چهارم و بند ج ماده 148 قانون برنامه پنجم موظف شد نسبت به ساماندهی دامداران و تک‌خانوارهای جنگل‌نشین اقدام کند.

رئیس اداره طرح خروج دام از جنگل‌های حوزه اداره کل منابع طبیعی ساری گفت: با توجه به شیوه معیشت سنتی خانوارها و دامداران در عرصه‌های جنگلی، وجود دام و دامدار به دلایلی از مهمترین عامل تخریب در جنگل محسوب می‌شوند.

بابایی تاکیدکرد: با توجه به تعداد واحد دامی و دامدار و تک‌خانوار در حوزه اداره کل ساری برداشت سالانه غیرمجاز چوب هیزمی جهت پخت‌وپز به حدود 739 هزار و 830 متر مکعب و در بخش صنعتی جهت احداث دام‌سرا و سایر اعیانی‌ها شامل هفت هزار و 398 متر مکعب است.

این کارشناس استفاده از سرشاخه‌های درختان به جای علوفه، حضور طولانی حداقل 9 ماهه دام در عرصه‌های جنگلی به طور گسترده و بیش از حد مجاز که با چرا از نهال‌های نورسته حدود 80 گونه از 85 گونه‌های موجود در جنگل‌های شمال را عامل کوبیدگی خاک و در نتیجه مانعی از جوانه‌زدن درختان دانست.

وی گفت: تاج‌بری و کت‌زنی درختان به منظور تابش بیشتر نور به کف جنگل به تبع آن افزایش تولید علوفه و تغییر کاربری جنگل و تبدیل به زمین‌های کشاورزی از دیگر عوامل تخریب است.

بابایی افزود: بر اساس آمار طرح جامع مقدماتی 1364 جنگل‌های شمال کشور حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران در ساری یک میلیون و 627 هزار واحد دامی، هفت هزار و 148 دام‌سرا، 10 هزار و 455 واحد دامداری، 992 آبادی زیر 200 خانوار و چهار هزار و 385 تک‌خانوار حضور دارند.

رئیس اداره طرح خروج دام از جنگل‌های حوزه اداره‌کل منابع طبیعی ساری گفت: اجرای عملیاتی طرح خروج دام از جنگل در حوزه اداره کل ساری از سال 1368 در قالب سه پروژه طرح خروج و ساماندهی دام از جنگل، تجمیع تک‌خانوارهای جنگل‌نشین و طرح توسعه سطح جنگل جهت خرید زمین‌های کم‌بازده مستثنیات شروع شد.

بابایی گفت: تاکنون 37 هزار واحد دامی، 627 خانوار، دو هزار و 263 دام‌سرا، 688 هکتار خرید زمین مستثنیات با اشتغال 73 نفر دامدار در طرح‌های جنگلداری و با واگذاری یک هزار و 863 هکتار زمین جهت تبدیل دام‌های بومی به دام‌های اصیل و دورگ، 200 هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی از دام تخلیه شده و زیر طرح احیا و نهال‌کاری قرار گرفتند.

مسئول طرح خروج دام از جنگل اداره کل منابع طبیعی ساری در مورد هدف اجرای این طرح بیان داشت: طرح خروج دام از جنگل و تجمیع جنگل‌نشینان در واقع طرح توسعه اقتصادی و فرهنگی است که سهم زیادی در جهت کاهش عوامل تخریب در جنگل‌های شمال کشور دارد.

بابایی گفت: اهم اهداف این طرح عبارت از حفظ اصل سرمایه و افزایش کمی و کیفی رویش جنگل و استمرار تولید، حفظ و گسترش گونه‌های بومی، ترمیم و بازسازی نقاط خالی و مخروبه، افزایش تولیدات دامی در نتیجه تبدیل دام‌های بومی به دام‌های صنعتی است.

وی عرضه آسان، بهتر و بهداشتی تولیدات دامی، امکان دسترسی و استفاده از خدمات دامپزشکی و دامپروری ازدیاد درآمد دامداران و تک‌خانوارها و امکان دسترسی فرزندان دامداران به تحصیلات، امکانات رفاهی و بهداشتی و فرهنگی را از دیگر اهداف دانست.

بابایی درباره مشکلات موجود در اجرای طرح گفت: فقدان قوانین مدون، فقدان آئین‌نامه اجرایی، ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، کافی نبودن شیوهای اجرایی، کافی نبودن اعتبارات سالانه، عدم انطباق اعتبارات تخصیصی با قانون برنامه‌های پنج ساله دولت از جمله مشکلات سر راه این طرح است.

مسئول طرح خروج دام اداره کل منابع طبیعی مازندران گفت: به منظور تسریع در اجرای این طرح راهکارهای بیمه کردن دامدران مشمول طرح، بازنشسته کردن دامداران مشمول طرح که قادر به ادامه کار دامداری نباشند، اشتغال در طرح‌های مرتبط با جنگل، ایجاد زمینه مشارکت دامداران در واگذاری معادن و سایر پتانسیل‌های موجود در عرصه‌های منابع طبیعی و تسهیل در استفاده از تسهیلات بانکی کم‌بهره را پیشنهاد کرد.

---------------------------

گزارش از عبدالرحیم دیوسالار

انتهای پیام/2296/غ40/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول