اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سوادکوه و «گنج بدون استفاده‌ای» به نام اقتصاد جنگل

اقتصاد جنگل با ظرفیت‌های فراوانی که در عرصه‌های مختلف دارد می‌تواند به عنوان گنجی ارزشمند در توسعه مورد استفاده قرار گیرد.

سوادکوه و «گنج بدون استفاده‌ای» به نام اقتصاد جنگل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، شهرستان سوادکوه با منابع فراوانی که در بخش جنگل و مرتع دارد در استفاده از آن منابع برای توسعه شهرستان هنوز به برنامه‌ریزی قابل قبولی نرسیده است.

در کتاب ارزشمند بحارالانوار که به بزرگ‌ترین کتاب حدیث مذهب شیعه معروف است، حدیثی از امام علی (ع) وجود دارد که خواننده را تحت تاثیر عمیق خود قرار می‌دهد.

در جلد 23، صفحه 19 آن از بیان امیر المومنین علی(ع) به این مفهوم آمده است «در سرزمینی که خاک حاصلخیز و آب وجود داشته باشد ولی مردم آن فقیر باشند بیانگر آن است که رحمت خداوند از آن سرزمین دور شده است».

اگر این مفهوم تکان‌دهنده را برای شهرستان زیبای سوادکوه تعمیم دهیم به مواردی می‌رسیم که باید در آن تأمل کنیم.

*بیان محرومیت اولین قدم برای درمان

ما سوادکوهی‌ها عموما عادت کرده‌ایم در مقاطع و شرایط مختلف رفتاری و شخصیتی و گفتاری خود را در شرایط ایده آل و مقتدر نشان دهیم و البته این صفت بیانگر صلابت شخصیتی و دوری از ضعف و رخوت است ولی اصرار افراطی بر آن از موانع مهم توسعه و رفاه محسوب خواهد شد.

اگر محرومیت‌ها و عدم استفاده از توانمندی‌ها به چشم نیاید و در تحلیل‌ها و بررسی‌ها مورد توجه قرار نگیرد، لاجرم درمان و دارویی هم برای آن به دست نخواهد آمد. 

*برنامه‌ریزی برای 15 درصد جنگل‌های مازندران

حدود 15 درصد از جنگل و مراتع استان مازندران در شهرستان سوادکوه وجود دارد که توجه و برنامه‌ریزی برای توجه به ابعاد اشتغالزایی و توسعه اقتصادی آن موجب کاهش قابل توجه مشکلات شهرستان را به دنبال خواهد داشت.

وجود جنگل‌های انبوهی که نقش ملموسی در توسعه شهرستان سوادکوه نداشته باشد و تنها برای گردشگران و شرکت‌های بهره‌بردار از جنگل‌ها منافع روحی، روانی و اقتصادی داشته باشد که در جای خود لازم است و برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از آن هم باید مورد توجه باشد، ولی با نگاهی به ظرفیت‌های عظیم آن در مقایسه با فعالیت‌های موجود برنامه‌ریزی کلان‌نگر را ضروری می‌کند.

*استفاده از منابع جنگل موجب توسعه می‌شود

هماهنگی با دستگاه‌های مسئول استانی و ملی برای استفاده درصدی از منافع اقتصادی جنگل در بودجه اختصاص یافته به شهرستان سوادکوه می‌تواند نوید امیدبخشی از جهش عددی بودجه شهرستان را به همراه داشته باشد.

اختصاص مبالغی از درآمد نفتی برای استان‌های نفت‌خیز تصمیم درستی بود که اجرایی شدن این تصمیم در استان‌ها و شهرستان‌های دارای منابع خاص باید مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گیرد.

جنگل‌های سوادکوه تنها مورد استفاده شرکت‌های بهره‌بردار از جنگل قرار می‌گیرد و هنوز با نقطه استفاده شهرستانی از منابع عظیم جنگل در حوزه‌های اقتصادی، صنعتی، توریستی فاصله زیادی دارد.

عدم استفاده از منابع خدادادی و رها کردن زمین‌هایی که در گذشته نه چندان دور مورد استفاده کشاورزی مردم سوادکوه بوده است را باید از نگاه کفران نعمت به منابع عظیم در شهرستان سوادکوه جستجو کنیم.

*جنگل و تاثیر آن در کاهش بیکاری شهرستان سوادکوه

هر چند مشکلات مربوط به شرایط ماندگاری مردم در سوادکوه را هم نباید ندیده گرفت که مهم‌ترین آن عدم وجود واحد‌های اشتغالزا در سطح روستاها و شهرهای سوادکوه و عدم بهره‌وری صنعتی و اشتغالزا و قابل توجیه اقتصادی از منابع موجود است ولی با برنامه‌ریزی مدون و آینده‌نگرانه می‌توانیم با استفاده از زمینه‌های موجود در عرصه‌های کشاورزی، دامداری، توریستی، مرتع و جنگل می‌توان معضل بیکاری شهرستان سوادکوه را کاهش داد و منابع جدید اشتغالزایی با درامد پایدار را برای شهرستان تعریف کرد.

*گنج بدون استفاده‌ای به نام اقتصاد جنگل

با توجه به تلاش استانی و شهرستان‌های مختلف در کمیته برنامه‌ریزی شهرستانی که بودجه‌های تملک دارایی توزیع می‌شود ضمن نگاهی توسعه پایدار محورانه با اولویت صنعتی، توریستی و کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.

توجه به اقتصاد جنگل باید مورد برنامه‌ریزی کارشناسانه در مراحل، مطالعه و مدیریت امکانات و توجه به ابعاد بازار برنامه‌ریزی شود تا شهرستان سوادکوه از گنج عظیمی که بلا استفاده در سوادکوه رها شده است استفاده بهینه شود.

انتهای پیام/86015/ر30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول