اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از اردوهای جهادی سپاه ناحیه اراک روایت می‌کند

اردوهای جهادی تجلی اراده جوانان و درمان محرومیت

اردوهای جهادی تجلی اراده جوانان و درمان درد محرومیت در نقاطی است که دل هر انسانی را به درد می‌آورد و حس کمک و فداکاری را در انسان متجلی می‌کند.

اردوهای جهادی تجلی اراده جوانان و درمان محرومیت

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، اردوهای جهادی، جهادی به بلندای عزم و اراده، غیرت و مردانگی، ایثار و از خود گذشتگی، انسانیت و انسان دوستی، کمک با صرف هزینه ایثار و فداکاری و... است که جوانان غیرتمند از استراحت، راحتی، لذت‌ و در کنار خانواده بودن می‌گذرند تا بر این بلندا قرار گیرند که رحمت خدا بر آنان باد که آنچه می‌کنند کمتر از دفاع مقدس در زمان جنگ نیست و چه زیبا درک کردند راه شهدا را. 

در زمانه‌ای که شاید دل کندن از امکانات روزمره و انبوه داشته‌های زندگی شهری کاری بس سخت و ناممکن به نظر می‌رسد، هنوز هستند بسیجیان دانشجو و دانش‌آموزانی که از خانه عادات و دیار تعلقات و آنچه به آن انس دارند دل می‌کنند و در کوچه پس کوچه‌های خاکی روستا با حضور در میان محرومین پای سلوک در طریق حق می‌گذارند و آوارگی را شرط انس با حق می‌دانند.

اردوهای جهادی که امروزه بهترین مسیر هدایت امکانات به مناطق محروم و حدیث دل کندن از تعلقات مادی و دنیوی و اتصال به داشته‌های معنوی و الهی است با همت جهادگران جوان که ادامه دهندگان راه همان شیر مردان و زنانی هستند که با دستان خالی اما دلی استوار و محکم و ایمانی پولادین به جهاد پرداختند و از بذل جان و مال خود در این راه دریغ نورزیدند در روزهای گرم تابستان برگزار می‌شود.

در اردوهای جهادی بسیجیان جهادگر با ارائه خدمات در زمینه‌های علمی، فرهنگی، بهداشتی و عمرانی و همچنین با شناسایی مشکلات و معضلات مناطق محروم بخش‌های زیادی از امکانات را به سوی محرومین گسیل می‌کنند.

هر ساله بسیجیان جهادگر در اردوهای جهادی که هدف اصلی آن خود سازی جوانان و اتکای به توان خویش است با همت و اراده‌ای عظیم شرکت می‌کنند و در جهت عمران و آبادانی مملکت اسلامی و جبران عقب ماندگی‌ها و درمان زخم‌های محرومیت می‌کوشند.

اما امسال دومین سال است که در کنار اردوهای جهادی عمرانی برادران، به همت بسیج خواهران سپاه ناحیه اراک اردوهای جهادی فرهنگی خواهران برگزار می‌شود و افراد اعزامی به مدت هفت روز به فعالیت‌های آموزشی برای خواهران و کودکان می‌پردازند.

در اردوهای جهادی فرهنگی خواهران بسیجی در زمینه فرهنگی به آموزش احکام، اخلاق و جلسه‌های تقویتی درسی برای دانش‌آموزان دبستانی و راهنمایی، مشاوره قبل از ازدواج و برگزاری کلاس‌های مختلف آموزشی و هنری می‌پردازند.

امسال و در روزهای پایانی مرداد 15 نفر از خواهران بسیجی اراکی در رشته‌های احکام، قرآن، مشاوره و بخش‌های هنری، آموزشی و بهداشتی به سه روستای قلعه ارجناوند، بادرستان و طور سینا از توابع شهر ساروق اعزام شدند که بهانه‌ای بود برای بازدید از روند این همت بزرگ.

در این بازدید بسیجیان جهادگر از فعالیت گروه‌های جهادی در روستاهای قلعه ارجناوند، بادرستان و طورسینا، کلاغ نشین، نوازن به تشریح فعالیت‌های خود در اردوی هفت روزه پرداختند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه اراک به خبرنگار ما گفت: خواهران اعزام شده به این اردو در قالب سه گروه 5 نفره در روستا‌ها حضور یافته و آموزش‌های لازم را در بخش‌های مختلف و متناسب با نیاز هر روستا ارائه می‌دهند.

هاشمی‌نسب اظهار داشت: برگزاری این اردوها فرصت مناسبی برای معنویت افزایی مربیان اعزامی و استفاده از توان خواهران بسیجی به منظور ارایه آموزش‌های کاربردی به افراد است.

وی تصریح کرد: توزیع بسته‌های فرهنگی، رساله، نوشت افزار و لوازم بهداشتی از جمله برنامه‌هایی است که با توجه به نیاز افراد روستاها انجام می‌شود.

مسئول بسیج سازندگی سپاه ناحیه اراک ادامه داد: امسال برای اولین بار علاوه بر گروه جهادی اراک 14نفر بسیجی حوزه شهید صدوقی ساروق نیز در قالب گروه جهادی شهید حسین علیپور به منظور آموزش بهداشت، احکام عقیدتی، قرآن و اخلاق، مروارید بافی، هویه کاری، آموزش ریاضی و زبان و سرکشی از خانواده شهدا به سه روستای وزیرآباد، نوازن و کلاغ نشین اعزام شده‌اند.

فعال جهادگر حوزه شهید صدوقی ساروق در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: ایجاد روحیه جهادی، خدمت رسانی به محرومان جامعه و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل‌های بعدی از اهداف اصلی برگزاری این اردوها است.

فهیمه فراهانی اظهار داشت: جوانان با حضور در نقاط محروم جامعه، علاوه بر خدمت رسانی به مردم محروم، درد محرومیت را از نزدیک لمس کرده و همین مسئله باعث تقویت ایمان و صبر و استقامت آنان می‌شود.

وی در ادامه به مهمترین مشکلات روستاهای ذکر شده اشاره کرد و گفت: مشکل کمبود آب شرب در این روستاها موضوعی است که مردم این منطقه را دست به گریبان کرده است و مردم روستا تنها روزی یک ساعت آب آشامیدنی دارند و این امر موجب استفاده از آب قنات می‌شود که آموزش احکام و بهداشت آب در این مناطق ضروری است.

محمدی دیگر بسیجی فعال جهادگر نیز، نبود معلم به دلیل جمعیت کم در روستا را از مشکلات تحصیلی کودکان روستا عنوان کرد و گفت: در طول این یک هفته سعی شده است اعداد نویسی، شناخت اشکال ریاضی و ریاضی پایه‌های سوم و چهارم متناسب با نیاز کودکان آموزش داده شود.

وی آگاهی بخشی و کمک به روستائیان و محرومیت زدایی در روستاها و مناطق محروم را از اهداف برگزاری این اردوها عنوان کرد و بیان کرد: در روستاها مشکل فقدان آگاهی درباره مهارت‌های زندگی و همچنین کمبود خانه بهداشت و پزشک نیز وجود دارد.

سرگروه جهادی نیز در خصوص فقر فرهنگی حاکم بر اکثریت روستاهای محروم گفت: زنان روستایی به آگاهی در مورد برخی از مسائل شرعی، حقوقی، بهداشتی و خانوادگی احتیاج دارند.

کریمی افزود: زنان در روستاها اغلب از آموزش‌هایی که مبتنی بر نحوه مناسب سازگاری است محروم هستند و دختران در سن بلوغ نسبت به مسائل خودشان ناآگاه هستند.

زهرا آغاجی نیز دغدغه اصلی در فعالیت‌های اردوهای جهادی را فرهنگی خواند و گفت: استعدادها در روستاهای دور افتاده و محروم ناشناخته مانده است که برگزاری چنین اردوهایی، فرصتی مناسب برای شناسایی این سرمایه‌هاست.

راستگردانی جهادگر بسیجی با بیان اینکه شرکت در اردوهای جهادی موجب تقویت روحیه سازندگی و مسئولیت پذیری در بین جوانان می‌شود، گفت: در این اردوها جوانان به جای تفریح و حضور در کنار خانواده به مناطق محروم می‌روند و با اقشار مستضعف زندگی و فضای محرومیت را از نزدیک لمس و درک می‌کنند.

وی بیان کرد: شرکت در این اردوها می‌تواند فرد را از محیط شهری، دغدغه‌ها و ترافیک و آلودگی دور کند و تجربه‌ای خوب و سازنده از حضور در محیط با صفا و آباد روستا باشد.

راستگردانی افزود: روستاها دارای استعداد و توان بالقوه‌ای برای تولید هستند که اگر این توان با علم روز بالفعل شود توان تولید کشور بالا می‌رود.

وی اردوهای جهادی را موثرترین راه برای مبارزه با فقر فرهنگی عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: حرکت و الگوی اردوهای جهادی نباید به یک اردوی جهادی چند روزه در سال خلاصه شود و تداوم آن در طول سال و تبدیل آن به یک فرهنگ می‌تواند بسیاری از کارها را به پیش ببرد و مقدمه‌ای برای پیشرفت و ایجاد عدالت باشد.

انتهای پیام/87002/ق40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول