اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تجمع در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان

کارگران ذوب آهن قروه خواستار بازگشت به کار شدند

کارگران ذوب آهن قروه ظهر امروز با تجمع در سالن اجتماعات اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار احقاق حق خود و بازگشت به کار شدند.

کارگران ذوب آهن قروه خواستار بازگشت به کار شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، در این تجمع که جمعی از کارگران به نمایندگی 220 کارگر اخراجی این کارخانه حضور داشتند، مسئولان ارشد استان را به دست داشتن در این مسئله متهم می‌کردند.

چند نفر از این افراد که به نمایندگی کارگران اخراجی در حضور مدیرکل و معاون روابط کار اداره‌کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی استان صحبت کردند، مصرانه خواستار دخالت اداره کار و صدور رأی بازگشت به کار آنان شدند.

آنها ادعا می‌کردند که 6 ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند و شخصیت و آبروی آنها به دلیل نداشتن پول و بار آوردن بدهی‌های زیاد از دست رفته است که با هیچ چیزی قابل جبران نخواهد بود.

محمدصدیق عزیزی یکی از کارگران اخراجی این کارخانه خطاب به مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: رأی صادره این اداره‌کل تنها به درد شکم سیر خودتان می‌خورد، ما که از پشت کوه نیامده‌ایم که چشم و گوش بسته قبول کنیم.

وی افزود: حق ما ضایع شده و ما برای احقاق حق خود اینجا جمع شده‌ایم و تا زمانی که پاسخ قانع‌کننده‌ای نگیریم اینجا را ترک نخواهیم کرد.

وی سخنان مدیرکل تعاون را دو پهلو توصیف کرد و گفت: در جلسه‌ای که چند روز اخیر برگزار شد صحبت‌هایی که مطرح شد با آنچه امروز بیان می‌شود کاملا متفاوت است.

وی تصریح کرد: ما برای نان شب خود و فرزندانمان محتاج هستیم و اگر چاره این مشکل از سوی مسئولین استان اندیشیده نشود به حضور مقام معظم رهبری خواهیم رفت.

عزیزی گفت: ما بازرسان اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان برای بررسی وضعیت کارخانه را قبول نداریم بلکه برای بررسی این مشکل باید بازرس از خارج استان آورده شود تا نتوانند او را بخرند.

وی افزود: نمایندگان و کارشناسان اداره کار با گرفتن سکه و هدیه از کارفرما کارخانه خریداری شد‌ه‌اند و این کار ظلم به کارگران بدبخت است.

این کارگر اخراجی یادآور شد: تعلیق کارگران بدون هیچ بهانه قانونی در کجای قانون مورد قبول است.

وی گفت: تنها در صورت وقوع حادثه و یا اتفاقاتی که در قانون کاملا عنوان شده است، کارفرما حق تعطیلی کارخانه و اخراج کارگران را آن هم بر اساس ضوابط قانونی دارد، اما تنها اتفاق کارخانه ذوب‌آهن قروه سیل دزدی‌هایی بود که هیئت مدیره قبلی تمامی سرمایه‌های این کارخانه را به تارج بردند.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه‌ای که طی دو و نیم سال گذشته 86 میلیارد تومان فروش داشته باشد نمی‌تواند تعطیل شود.

عزیزی گفت: مدیران کارخانه ذوب‌آهن افرادی بی‌کفایت هستند و تنها هدف آنها دور زدن کارگران و سرقت بقیه سرمایه‌های این کارخانه است.

وی افزود: فروش کارخانه‌ای با سرمایه‌ای بیش از 30 تا 40 میلیارد تومان، 100 هکتار زمین، دفاتر قروه و تهران و 3 معدن با قیمت 40 میلیارد تومان واقعا ظلم است.  

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئولان استان چشمشان را بسته‌اند و با وجود برگزاری جلسات متعدد در راستای رفع مشکلات این کارخانه و تصویت مصوبات مختلف به منظور ارتقا قرادادهای سه ماه کارگران به یک سال نتیجه‌ای در عمل حاصل نشد.

وی افزود: قراردادهای ما نه تنها از سه ماه به یک سال ارتقا پیدا نکرد متاسفانه بنا به حکم کارفرما به قراردادهای یک ماهه تبدیل شد.

وی اضافه کرد: اگر کارفرمای کارخانه قصد تغییر ساختار و یا فروش کارخانه را دارد باید از راه قانونی و بر اساس چارچوب‌های تعیین شده حرکت کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در پاسخ به این سوال با بیان اینکه بحث فروش کارخانه کوچکترین ارتباطی با این اداراه‌کل ندارد و ما نمی توانیم در این موضوع دخالتی داشته باشیم، بیان کرد: رای برای پرداخت حقوق معوقه کارگران تنها وظیفه ماست که در کوتاه‌ترین مدت زمان ممکن آن را اجرا می‌کنیم.

مصطفی باغبانیان افزود: حقوق معوقه چهارماهه اول امسال کارگران به صورت کامل پرداخت می‌شود.

یکی دیگر از کارگران حاضر در این جلسه با بیان اینکه تاریخ صدور این حکم چهار ماه است در حالی که کارگران حاضر بیش از 6 ماه است که کوچکترین حقوق و مزایایی دریافت نکرده‌اند، تصریح کرد: دو ماه است که ما را از کارخانه بیرون کرده‌اند و هیچ مسئولی جوابگوی این مشکل نیست.

عزیزی خواستار اخذ تعهد از خریدار کارخانه در صورت فروش و واگذاری آن به شخص دیگر شد و گفت: خریدار جدید باید نسبت به جذب کارگران موجود در کارخانه تعهد بدهد.

وی تصریح کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که خریدار بعد از خرید کارگرانی را که از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند بکارگیری کند.

وی با تکرار مجدد این موضوع که تنها خواسته ما بکارگیری مجدد در کارخانه است، افزود: تنها خواسته ما اجرای قانون است و از مسئولین می‌خواهیم بر اساس قانون حق ما را از کارفرما بگیرند.

زاهد مرادی یکی دیگر از کارگران حاضر در جلسه بود که از همان لحظه ورود کارگران بارها آنها را به سکوت و حفظ آرامش دعوت کرده بود، همین که پشت تریبون قرار گرفت، چشم مصنوعی خود را خارج کرد و به مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: شما نمی‌توانید خود را در شرایط و موقعیت کنونی قرار دهید.

وی تصریح کرد: از دست دادن چشمی که همواره سوال بی‌جواب ذهن دختر سه ساله من است حاصل تلاش و زحمت چندین ساله در کارخانه ذوب آهن است که هیچ مسئولی نمی‌تواند پاسخی برای آن داشته باشد.

وی افزود: بسیاری از کارگران حاضر در این جلسه با مشکلات مالی روبه‌رو هستند به گونه‌ای که شرمنده زن و فرزند بوده و نمی‌توانند خواسته‌های کوچک خانواده خود را تامین کنند.

وی افزود: بیش از 95 درصد از ما حتی هزینه آمدن به اینجا را قرض کرده‌ایم و تنها خواسته ما بازگشت به کار است.

مرادی تصریح کرد: خبر موثق داریم که افرادی از کارخانه حقوق میلیونی دریافت می‌کنند که نه تنها کارگر و یا کارمند کارخانه نیستند بلکه حضور فیزیکی در استان ندارند و این در حالی است که برخی از کارگران با سابقه از کار اخراج شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کمترین قیمت فروش ضایعات چدن 800 تومان است، گفت: در چند روز گذشته ضایعات چدن در این کارخانه به قیمت 160 تومان به فروش رسیده است که جای سوال دارد.

وی ادامه داد: به دلیل بی‌لیاقتی مسئولان استان کردستان، 250 نفر کارگر کارخانه ذوب آهن قروه از کار اخراج شده‌اند و آنها را به دست افرادی سپرده‌اند که تنها قصد چپاول کارخانه را دارند.

وی با بیان اینکه طی این چند ماهه مسئولان هر بار با دادن وعده‌هایی که هیچگاه عملیاتی نشده ما را سر کار گذاشته‌اند، گفت: ما نه ضدانقلاب، نه شورشی و نه جدایی‌طلب هستیم چرا که قبل از آنکه کرد باشیم، خود را ایرانی می‌دانیم.

وی افزود: ما در ایران زندگی می‌کنیم و نظامی جمهوری اسلامی را با جان و دل قبول داریم  و به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم.

مرادی با بیان اینکه ما برای حفظ انقلاب و کشور شهدا، جانبازان زیادی داده‌ایم و برای حفظ این دستاوردها بازهم حاضر به ایثار و جانفشانی هستیم گفت: تنها خواسته ما گرفتن حقوقمان از افرادی است که ناجوانمردانه در حقمان ظلم روا داشته‌اند.

وی با بیان اینکه ما تا سند و مدرکی نداشته باشیم به کسی تهمت دزدی نمی‌زنیم گفت: کارخانه ذوب آهن قروه به عنوان بزرگترین کارخانه استان به خاطر دزدی‌های کارفرمایان امروز از پویا افتاده و کارگران آن بیکار شده‌اند.

مدیر روابط کار اداره کل، تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کردستان با ابراز گلایه از برخی برخوردها از سوی کارگان اظهار کرد: پرداخت معوقه کارگران و صدور رأی بازگشت آنها به کارخانه تنها راهکار رفع مشکل است.

محمدسعید جهانبین افزود: موضوع سختی کار از جمله مواردی بود که به صورت ویژه دنبال شد و به تائید نهایی رسیده و افرادی که به صورت فردی بخواهند پیگیر کار خود در این حوزه باشند می‌تواند با دادن درخواست به این اداره‌کل فرم دریافت کنند.

وی در پایان با بیان اینکه در زمینه پیگیری سختی کار نیز از سال 89 تائید شده است، گفت: تمام مواردی که مربوط به اداره کار بوده انجام شده و ما کمترین کوتاهی در پیگیری و رسیدگی به مشکلات شما نداشته‌ایم.

انتهای پیام/79002/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول