اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد:

64 سال است تعمیر مدرسه خان شیراز ادامه دارد

نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 64 سال است که تعمیر و مرمت مدرسه خان‌ شیراز توسط میراث فرهنگی ادامه دارد.

64 سال است تعمیر مدرسه خان شیراز ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سیدشرف‌الدین ملک حسینی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مدرسه خان در زمان صفویه بنیان گذاشته شد و نزدیک به 200 سال بدون نیاز به مرمت سرپا بود.

وی افزود: در دوره قاجار و اوایل دوره ناصرالدین شاه مرمت این مدرسه برای نخستین‌بار انجام می‌شود و پس از 12 سال کاشی‌کاری‌های آن احیا و مدرسه به شکوه قدیم خود باز می‌گردد.

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اکنون برخی از معتمدان مدرسه در خاطر خود دارند که دومین مرحله مرمت این بنای تاریخی و فرهنگی از سال 1328 شروع شده و خود من از 45 سال پیش آن را به یاد دارم و افرادی نیز تا 55 سال را شهادت می‌دهند.

وی بیان کرد: گاهی آنقدر این مرمت طولانی می‌شود که گوشه‌ای که کار آن تمام شده در زمان تعمیر و مرمت قسمت دیگر دوباره تخریب می‌شود.

اختصاص هزینه کم علتی بود که ملک حسینی برای بریده بریده انجام شدن کار مرمت این مدرسه ذکر و اضافه کرد: کاری که در مورد این بنای ارزشمند انجام می‌شود درخور شان آن و تعداد بازدیدکنندگان داخلی و خارجی هر روزه آن نیست و نظارت مناسبی نیز بر روند کار وجود ندارد.

وی با اشاره به مشکل آب و برق این مجموعه تصریح کرد: نماینده ولی‌فقیه در فارس این مسئله را پیگیری کرد و تا مدتی کار سامان یافت اما میراث فرهنگی حتی برای کنترل ورود و خروج افراد یک خادم را در این مدرسه مستقر نکرده است.

به گفته وی، اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان نیز در مورد ساخت مدرسه، قرائت‌خانه و آشپزخانه برای مدرسه خان در محوطه پشت آن قول داده است تا اقدامات لازم را انجام دهد.

وی در ادامه سخنان خود به برنامه‌های سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) به‌‌عنوان رئیس مذهب تشیع در شیراز اشاره کرد و گفت:‌ زمانی‌که از امام جعفر صادق (ع) به‌عنوان رئیس مذهب و دانشگاه تشیع یاد می‌کنیم و معتقدیم آن امام همام بنیانگذار حوزه‌های علمیه شیعی هستند و بی‌شک حوزه‌های علمیه یک رسالت و وظیفه‌ای نسبت به این امام بزرگ دارند و آن برگزاری مراسم‌های بزرگ سوگواری در مصیبت آن حضرت است.

ملک‌حسینی با بیان اینکه هر ساله برنامه‌های متنوعی در سوگواری آن امام در حوزه‌های علمیه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین برنامه عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در شهر مقدس شیراز، در مدرسه علمیه خان برگزار می‌شود.

رئیس مدرسه علمیه خان شیراز ادامه داد: مدرسه خان شیراز یک نگین زیبا در متن حوزه‌های علمیه و در میان آثار باستانی فارس بوده و در طول تاریخ بزرگان به این مدرسه اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند.

وی ابراز داشت: در چهل سال اخیر بلکه بیشتر که مرحوم آیت‌الله‌ ملک‌حسینی در این مدرسه تدریس می‌کرد تصمیم گرفته شد که این مدرسه به‌عنوان کانون و نگین حوزه‌های علمیه فارس رسالت و وظیفه خود را نسبت به امام صادق (ع) ایفا کند و در سالروز شهادت امام صادق (ع) هر ساله جلسه و همایشی عظیم برگزار شود.

ملک‌حسینی تصریح کرد: امسال با همت خیران برنامه سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) با تجمع هیئت‌های مذهبی دوشنبه، 11 شهریور ماه جاری از ساعت 10 صبح در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) آغاز می‌شود و هیئت‌های مذهبی از شاهچراغ (ع) به عزاداری پرداخته و از مسیر معین شده به سمت مدرسه علمیه خان حرکت می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: مراسم عزاداری از ساعت 10 تا 12 در مدرسه علمیه خان با برنامه‌هایی نظیر قرائت قرآن، مداحی و سخنرانی ادامه می‌یابد.

انتهای پیام/‌2448/ق40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول