اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

روایتی از زندگی ذخیره حوزه‌های علمیه

آیت‌الله اسماعیل صالحی مازندرانی که در نهم شهریور سال 1380 رحلت کرد از سوی مقام معظم رهبری به عنوان ذخیره حوزه‌های علمیه لقب گرفت.

روایتی از زندگی ذخیره حوزه‌های علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، حضرت آیت‌‌الله حاج شیخ اسماعیل صالحی‌مازندرانی در سال 1312 هجری شمسی در یکی از روستاهای شهرستان سوادکوه و در دهستان لفور و در خانواده‌ای روحانی متولد شد.

پس از آموختن قرآن مجید و بعضی از کتب مذهبی و تاریخی و مقداری از جامع المقدّمات از محضر پدر بزرگوارشان، برای ادامه تحصیل علوم اسلامی عازم شهر بابل شد و صرف و نحو و منطق را از اساتید مدرسه «صدر» آموخت.

آنگاه به تهران عزیمت کرد و حدود دو سال در تهران مشغول تحصیل بود. سپس عازم قم شد و حدود هفت ماه در مدرسه فیضیه اقامت داشت. عشق به تحصیل چنان او را فراگرفته بود که فقر و سختی‌های طاقت‌فرسای آن روزها را به راحتی تحمّل می کرد.

*طلبه‌ای دقیق النظر

دقّت نظر وی به گونه‌ای بود که یکی از مدرّسان بزرگ حوزه، فرموده است: «من در عمرم طلبه‌ای دقیق النّظر مانند ایشان ندیدم.» این زمانی بود که به تحصیل درس منطق مشغول بود و با سؤال‌های پی در پی استاد را به اعجاب وامی‌داشت.

آیت‌‌الله صالحی مازندرانی به مناسبت های مختلف بارها اظهار می‌داشت که اگر علما و روحانیون عذری ندارند، خود را با پوشیدن لباس مقدّس روحانیت مزین کنند زیرا این لباس و عمامه، خود به خود اثر دارد و دیگران را به مسیر حق هدایت می‌کند. از این رو، خود وی در سال 1332 شمسی در حالی که کمتر از 20 سال داشت، لباس مقدّس روحانیت را پوشید و به کسوت عالمان دین در آمد. 

*آیت‌الله صالحی مازندرانی در حوزه علمیه مشهد

اوایل سال تحصیلی 1333 ش. عازم مشهد مقدّس شد و سطح عالی و مقداری از دروس خارج فقه و اصول را از محضر اساتید و بزرگان حوزه علمیه مشهد فرا گرفت که از جمله اساتید وی حضرت آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی(قدس سره) که علاوه بر این که در فقه و اصول، استادی ماهر و خبیر بود، در تربیت و تزکیه شاگردان نیز نقش به سزایی داشت فرا گرفت.

پس از حدود شش سال تحصیل و اقامت در جوار بارگاه حضرت علی ابن موسی الرضا در سال 1339 شمسی برای ادامه تحصیلات عازم قم شد و در حوزه مقدس آنجا در جوار مرقد مطهّر حضرت فاطمه معصومه(س) تحصیل و تدریس را پی گرفت.

*اساتید آیت‌الله صالحی مازندرانی

ایشان علاوه بر اساتیدی که در بابل و تهران و مشهد مقدس داشت، در حوزه علمیه قم نیز از محضر حضرات آیات و اساتید گرانقدر بهره‌مند شد که بعضی از آن بزرگان عبارتند از:

حضرت آیت‌ الله العظمی بروجردی(قدس سره)، مجاهد بزرگ، حضرت امام خمینی(قدس سره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت‌الله حاج میرزا هاشم آملی(قدس سره)، حضرت آیت‌ الله العظمی گلپایگانی(قدس سره)، علّامه حضرت آیة الله حاج سید محمد حسین طباطبایی(قدس سره) و حضرت آیت‌ الله محقّق داماد(قدس سره) بودند. 

*تدریس

ایشان حدود 40 سال در حوزه علمیه قم به تدریس فقه و اصول و دیگر علوم اسلامی مشغول بود.

بعضی از کتاب‌ها یا علومی که تدریس کرد عبارتند از:

1- کفایة الاصول، از آخوند خراسانی(قدس سره)

2- شرح تجرید الاعتقاد(کشف المراد علّامه حلی(قدس سره))

3- دو دوره کتاب حکمت شرح منظومه ملاهادی سبزواری(قدس سره)

4- نهایة الحکمة، از علامه طباطبائی(قدس سره)

5- برخی از مجلّدات اسفار ملّا صدرا(قدس سره)

6- یک دوره خارج قضا، خمس، وکالت و کفایت، از کتاب «تحریرالوسیله» تألیف امام خمینی(قدس سره)

7- و از سال 1358 ش. تا آخر عمر شریفشان به تدریس «خارج فقه و اصول» اشتغال داشت و بعضی از روزها را به تدریس «تفسیر قرآن» و «اخلاق» اختصاص داده بود. 

آیت‌الله صالحی مازندرانی، با تلاش مجدّانه در تحصیل و تدریس، به تألیف هم مشغول بود و یافته‌های علمی دقیق خود را در موضوع‌های گوناگون با قلمی روان به رشته تحریر درآورد ولی بیشتر آثار قلمی ایشان هنوز به چاپ نرسیده است.

الف) برخی از آثار ایشان که تاکنون چاپ شده بدین قرار است:

1- رساله توضیح المسائل

2- مفتاح البصیرة فی فقه الشریعة(شرح عروة الوثقی)، جلد اوّل و سوم در موضوع طهارت

3- مناسک حج

4- استفتائات، دو جلد

5- احکام جوانان و نوجوانان

ب) بعضی از تألیفاتی که چاپ نشده:

1- یک دوره خارج طهارت

2- یک دوره کامل خارج اصول فقه

3- رساله‌ای در «ولایت فقیه» که قبل از پیروزی انقلاب تألیف شده است

4- حواشی و تعلیقه بر کتاب اسفار و شرح منظومه

5- رساله‌ای مبسوط و استدلالی در «انفال و ثروت های عمومی»

6- رساله‌ای در «ولایت جدّ و پدر بر دختر بالغ»

7- یک دوره خارج قضا، خمس، وکالت و کفالت از کتاب تحریر الوسیلة

8- یک دوره خارج بیع و خیارات از کتاب مکاسب

*ویژگی‌های اخلاقی

توکل به خدا و توسل به اولیای خدا، برپایی مجالس مذهبی، عطوفت و مهربانی، احترام به همسایه، احترام به روحانیت، تواضع و وقار، اعتدال در غذا و استراحت، وارستگی و مبارزات و فعالیت‌های سیاسی را می‌توان در زندگی این مرجع دینی مشاهده کرد.

*زندانی شدن در رژیم پهلوی

با شرکت فعّال در حرکت‌های سیاسی و مبارزاتی و حضور در بعضی از جلسات مخفی علمای آن زمان، بسیاری از اعلامیه‌هایی را که بر ضد رژیم ظالمانه پهلوی بود، امضا کرد.

سال 1353 هجری شمسی هم زمان با دستگیری و تبعید عدّه‌ای از مدرّسان عالی قدر، ایشان نیز دستگیر و راهی زندان شد. در سال‌های 1353 و 1354 هجری شمسی در زندان‌های مختلف از جمله زندان ساواک و شهربانی قم، قزل قلعه (انفرادی و عمومی)، اوین و قصر، زندانی می‌شود.

در سال 1357 هجری شمسی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، برای آگاهی بخشیدن به مردم در مورد این انقلاب بزرگ، در مناطق مختلف کشور، به ویژه در استان‌های یزد و کرمان، سخنرانی‌های حساسی ایراد کرد و راهپیمایی‌های بزرگی علیه رژیم منحوس پهلوی به راه انداخت.

*رحلت

آیت‌‌الله صالحی مازندرانی پس از عمری تلاش و کوشش در راه تعلیم، تربیت، تهذیب و تزکیه نفس، احیای دین و قرآن و فقاهت، سرانجام صبح جمعه 9 شهریور 1380 ش. در سن 68 سالگی در زادگاهش دعوت حق را لبّیک گفت و به ملکوت اعلی پیوست.

پیکر مطهّر وی روز یک شنبه، 11 شهریور 1380 (13 جمادی الثانی 1422 ق.) با حضور هزاران تن از مردم مسلمان ساری تشییع شد.

در مراسم تشییع، نمایندگان رهبر معظّم انقلاب در مازندران و نهضت سوادآموزی، نمایندگان چند تن از مراجع تقلید، نمایندگان مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، امامان جمعه و جماعت و مسئولان استان همراه با مردم سوگوار شرکت داشتند.

در قم نیز پیکر آن عالم ربّانی در میان جمع زیادی از علما، فضلا، طلّاب و مردم اندوهگین قم با عظمت و احترام زیادی از مسجد امام حسن (ع) تا حرم مطهّر حضرت معصومه(س) تشییع و در صحن مطهّر با حضور انبوهی از علما و مردم به امامت آیت‌الله جوادی آملی بر پیکر پاکش نماز خوانده شد و در سمت قبله مسجد طباطبایی نزدیک در ورودی به خاک سپرده شد. 

*پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب

«بسم الله الرّحمن الرّحیم. درگذشت عالم و فقیه بزرگوار آیت‌ الله آقای صالحی مازندرانی را به حوزه‌های علمیه قم و مراجع و علمای اعلام آن همچنین به مردم شریف و انقلابی مازندران و به ویژه به بازماندگان و فرزندان مکرّم آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم.

این عالم جلیل از جمله ذخایر حوزه علمیه و از حامیان و مدافعان صادق و صمیمی انقلاب، چه در دوران اختناق و چه پس از آن، محسوب می‌شدند و فقدان ایشان، برای کسانی که از خرمن دانش وی بهره می‌بردند و نیز برای دوستان و ارادتمندان ایشان موجب خسارت و مایه تأسف و تأثر است.

از خداوند متعال علوّ درجات ایشان و صبوری و اجر برای بازماندگان محترمشان مسئلت می‌نمایم. سیدعلی خامنه‌ای 11/ 6/1380.»

به گزارش فارس، بزرگداشت آیت‌الله صالحی مازندرانی شنبه با حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در شهرستان سوادکوه شمالی برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/86015/ر40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول