اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان امور عشایری کشور:

عشایر 5 درصد تولیدات زراعی و باغی را عهده‌دار هستند

رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: در حال حاضر 5 درصد تولیدات زراعی، باغی و پرورش زنبور‌عسل و تولید آبزیان بر عهده جامعه عشایری کشور است.

عشایر 5 درصد تولیدات زراعی و باغی را عهده‌دار هستند

جهانشاه صدیق امروز در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: جامعه عشایری و فعالیت‌های آن تنها محصور و محدود به تولیدات و کمک به اقتصاد کشور نیست؛ بلکه عشایر در تولید امنیت و ارتقای امنیتی مرزها و مناطق مختلف کشور نقش بی‌بدیلی دارند که برگزاری همایش «عشایر، نظم و امنیت» در اردبیل نیز بر همین مبنا صورت گرفت؛ امیدواریم خروجی این همایش کاربردی شدن دستاوردهای ارزشمندی باشد تا جامعه عشایری همچنان مدافع ارزش‌ها و امنیت مرزها و مناطق مختلف کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: اولویت ما در سازمان امور عشایری کشور ادامه ساماندهی این قشر است، چراکه عشایر باید در افزایش تولید، حفظ آن، تنوع تولید و افزایش در‌آمد گام‌های مثبت و سازنده‌ای بردارند و ایفای نقش کنند.

اقتصاد عشایر محدود به دامداری نیست

رئیس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه در چند سال اخیر خشکسالی صدمات زیادی را به جامعه عشایری وارد کرده است، گفت: تلاش می‌کنیم در آینده اقتصاد و معیشت عشایر محدود به دامداری محض نباشد بلکه عشایر از طریق زراعت، باغداری، پرورش ماهی و زنبور‌عسل و مشاغل دیگر بتوانند هم نیازمندی کشور را تامین کنند و هم معیشت خود را ارتقا بخشد.

صدیق یادآور شد: در این زمینه در مناطق عشایری شاهد اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی بودیم به طوری که در یک دهه اخیر 5 درصد تولیدات مربوط به زراعت، باغداری، پرورش آبزیان و زنبور‌عسل مربوط به جامعه عشایری بوده است.

این مسئول با بیان اینکه پیش از این زندگی عشایر بر پایه دامداری تعریف و تدوین شده بود، عنوان کرد: امروزه شاهد آن هستیم که جوانان غیرت‌مند عشایر، با حضور در عرصه‌های مختلف به تولید و امنیت غذایی کشور کمک می‌کنند.

رئیس سازمان امور عشایری کشور با یادآوری اینکه سالانه در مناطق عشایری 180 هزار تن گوشت تولید می‌شود، بیان داشت: این میزان یک چهارم تولید گوشت کشور است که به نظر می‌رسد با پرداخت تسهیلات و تامین نقدینگی و تهیه نهاده‌های مورد نیاز دامداران در جامعه عشایری به بیش از 250 هزار تن برسد.

برنامه اسکان اجباری نیست

صدیق با یادآوری اینکه با توجه به توسعه صنعتی، کشاورزی، راه و شهرسازی و ... برخی از عرصه‌ های زندگی عشایر را محدود کرده است، افزود: بخشی از عشایر الزاماً نمی‌توانند کوچ کنند و ما کمک می‌کنیم اگر داوطلب باشند آنها را اسکان دهیم.

این مسئول تصریح کرد: در این اسکان در کنار دامداری می‌توانند به بقیه مشاغل نیز روی بیاورند که این اسکان هرگز به پایین آمدن تولید دام و فرآورده‌های آن منجر نشده بلکه کیفیت زندگی عشایر بالا رفته است و به تبع آن در‌آمد عشایر ما نیز افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور با اعلام اینکه دنبال آن هستیم تا زندگی عشایر بهبود یابد، ادامه داد: در‌آمد، رفاه، اشتغال و بالا بردن انگیزه جوانان عشایری و کم رغبتی آنها به حضور در مناطق شهری از جمله برنامه‌های اصلی ما در ساماندهی عشایر است.

صدیق با رد این ادعا که با اسکان آمار دامداری پایین آمده است، گفت: اصلاً برنامه اسکان برنامه اجباری نیست ولی ما بستری را فراهم می‌کنیم تا با اسکان یا کوچ عشایر از حضور عشایر در مناطق شهری و روستایی جلوگیری شود.

وی با اعلام اینکه منظور از اسکان تولید مسکن نیست، تاکید کرد: هدف استقرار در یک محل و منطقه برای ادامه تولید است تا عشایر بتوانند در کنار دامداری، زراعت و باغداری کرده و به تولیدات گسترده خود ادامه دهند چراکه عشایر را در یک شغل محدود کردن ظلم در حق آنهاست.

رئیس سازمان امور عشایری کشور با اعلام اینکه بعد از پیروزی انقلاب و در 15 سال اخیر چهره مناطق عشایری تغییر پیدا کرده و حرکت‌های خوب زیربنایی صورت گرفته است، یادآور شد: منظور از ساماندهی اسکان عشایر نیست بلکه سامان یافتن این قشر زحمتکش است.

عشایر را نمی‌توان از دور کنترل کرد

صدیق در پاسخ به این سئوال که آخرین بار چه زمانی در ییلاقات یا قشلاقات حاضر شده‌اید، ابراز داشت: برنامه کاری بنده این است که دو تا سه روز در تهران هستم و بقیه روزها در مناطق عشایری استان‌های مختلف حضور پیدا می‌کنم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این حضور نیز قصد و نیت‌مان حضور در مراکز استان‌ها نیست بلکه به سرعت به مناطق عشایری رفته و در چادر‌ها و آلاچیق‌ها همنشین درد‌ها، مشکلات و نارسایی‌های آنها می‌شویم چرا که این همنشینی از تمام عرصه های مدیریتی شیرین‌تر است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور در پایان سخنان خود به خبرنگار فارس در اردبیل ابراز داشت: بنده معتقدم عشایر را نمی‌توان از دور کنترل کرد بلکه بهترین کنترل همنشین شدن با‌ آنهاست تا دردشان را بفهمیم و با آنها همراه شویم که البته بیشتر از بنده، مدیران استان‌های مختلف چهار پنج روز در مناطق عشایری حضور یافته و به مشکلات این جامعه رسیدگی می‌کنند.

انتهای پیام/62006/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول