اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهار ماهه اول امسال؛

ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی گلستان به رشد 5 درصدی رسید

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه روند صادرات استان افزایشی است، گفت: ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی گلستان در مدت چهار ماهه نخست امسال به رشد پنج درصدی رسید.

ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی گلستان به رشد 5 درصدی رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، یدالله وفایی صبح امروز در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: هدفگذاری استان برای سال 1392 در بخش صادرات کالاهای غیرنفتی 350 میلیون دلار بود که در چهار ماهه ابتدای امسال 98 میلیون و 921 هزار دلار کالا به لحاظ ارزشی و 159 هزار و 394 تن از نظر وزنی به خارج از کشور صادر شد که به نسبت مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی پنج درصد تغییر ارزش داشته است.

وی در خصوص واردات به استان تصریح کرد: در بخش واردات از گمرک استان 3 هزار و 423 تن کالا به لحاظ ارزش و 6 میلیون و 167 هزار دلار به لحاظ وزنی در چهار ماهه امسال وارد استان شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش 36 درصد و به لحاظ وزنی 33 درصد کاهش نشان می‎دهد.

لبنیات گلستان در صدر کالاهای صادراتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان افزود: عمده صادرات استان به کشورهای ترکمنستان، عراق، افغانستان، قزاقستان، تاجیکستان و ... انجام می‎شود.

وفایی با اشاره به اینکه لبنیات در صدر کالاهای صادراتی استان در مدت چهار ماهه ابتدای امسال بوده است، خاطرنشان کرد: کالاهای عمده صادراتی شامل مواد لبنی، میله‎گرد، لوله‎های پلی اتیلن، سازه‎های فلزی، تخم‎مرغ، درختچه‎های تزئینی، گوشت مرغ، محصولات بتنی، رنگ و رزین، برخی اقلام کشاورزی و سیمان بوده است.

وی با بیان اینکه مبنای واردات معمولا مواد اولیه است، یادآور شد: مواد اولیه به عنوان مبنای تولید کالاهای اصلی و اساسی محسوب می‎شود و عمده واردات استان نیز به دلیل تعاونی‎های مرزنشین است.

تیم‎های بازرسی در استان فعال است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به اینکه تیم‎های مختلف نظارت و بازرسی در استان فعال است، اظهار داشت: اگر کسی نسبت به گرانفروشی، کم‎فروشی یا هر پدیده ناهنجار عرصه اقتصادی سوالی دارد می‎تواند با سامانه 124 تماس حاصل کرده و ما مکلف به پیگیری هستیم.

وفایی یکی از دلایل گرانی کالاها در بازار را در نوسانات نرخ ارز برشمرد و گفت: با تغییر نرخ ارز، مرجع تصمیم‎گیری‎ها و تهیه مواد اولیه خودبه خود به نرخ ارز مبادله‎ای تغییر یافت که قیمت برخی اقلام مصرفی به خاطر این تغییرات اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: گران شدن مواد اولیه از دیگر مسائلی است که منجر به افزایش قیمت کالا در بازار شده است لذا با بررسی‎های کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که قیمت‎ها باید اصلاح شود در غیر اینصورت منجر به تعطیلی واحد تولیدی خواهد شد.

انتهای پیام/83001/ع30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول