اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سهم تولید در سهمیه‌بندی سوخت کجاست؟

سهم تولید در سهمیه‌بندی سوخت بعد از هدفمندی یارانه‌ها به درستی در نظر گرفته نمی‌شود و برخی از کشاورزان و کارخانه‌داران از این امر گلایه‌ دارند.

سهم تولید در سهمیه‌بندی سوخت کجاست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، یکی از معضلات جامعه پدیده قاچاق است که از انواع آن می‌توان به قاچاق سوخت اشاره کرد.

قاچاق در واقع به ورود و خروج مخفیانه یک کالا از مرزهای کشور اطلاق می‌شود که عوامل زیادی در رشد یا کاهش آن در یک جامعه تأثیر دارد.

بیکاری و عدم نظارت صحیح سازمان‌های متولی از عوامل مؤثر در رشد قاچاق سوخت در سطح یک منطقه به شمار می‌رود.

از دلایل اصلی قاچاق سوخت در ایران اختلاف قیمت سوخت در داخل و خارج از کشور، تقاضای بالا در کشورهای همسایه و عدم هماهنگی بین دستگاه‌های متولی است که می‌تواند گسترش قاچاق سوخت را در پی داشته باشد.

مقابله با قاچاق سوخت با توجه به پیامدهای این پدیده شوم و تأثیر آن بر اقتصاد و زیرساخت‌های کشور عزمی راسخ و همتی همگانی را می‌طلبد، چرا که آثار سوء آن متوجه مردم است.

با توجه به اهمیت این امر راهکارهای مختلفی برای مبارزه با قاچاق سوخت ارائه شده و اقدامات موثری در این راستا در سطح کشور اجرا شده است.

از جمله این راهکارها تشکیل ستاد ویژه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به فرمان رهبر معظم انقلاب است که حاکی از اهمیت این مسئله دارد.

سهمیه‌بندی بنزین نیز از دیگر عواملی بود که برای مدتی نه چندان طولانی در کاهش قاچاق سوخت نقش بسزایی داشت اما با توجه به بالا رفتن نرخ ارز این پدیده دوباره در کشور پررنگ‌تر شد.

شناسایی دقیق مصرف‌کنندگان واقعی سوخت، مدیریت چرخه عرضه و افزایش سطح نظارت بر انتقال فرآورده‌های سوختی و مقایسه میزان مصرف فرآورده مناطق در دوره‌های مختلف می‌تواند تأثیر مهمی در کاهش و جلوگیری از قاچاق سوخت داشته باشد.

با توجه به اینکه استان همدان نیز در مجاورت استان‌های مرزی در مسیر قاچاق سوخت قرار دارد بنابراین از این امر ناگزیر است.

با توجه به اینکه جابه‌جایی سوخت از بخشی به بخش دیگر نیز قاچاق محسوب می‌شود، مصرف‌کنندگان پرمصرف مانند بخش کشاورزی و صنایع که سهمیه سوخت آنها کفایت نمی‌کند برای تولید بیشتر چگونه باید سوخت مورد نیاز خود را تهیه کنند؟

آیا سهم تولید نیز در سهمیه‌بندی سوخت لحاظ می‌شود؟ چه اقداماتی در راستای مبارزه با قاچاق سوخت در سطح استان انجام شده است؟ روند استان در قاچاق سوخت کاهشی است یا افزایشی؟

با توجه به اینکه کم و بیش شاهد کشف محموله‌های سوختی در سطح استان هستیم در راستای فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته و پاسخگویی به سئوالات در زمینه مبارزه با قاچاق سوخت با مسئولان مربوطه به گفت‌وگو نشستیم....

*کشف بیش از 59 هزار لیتر فرآورده‌های سوختی طی امسال

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای مبارزه با قاچاق سوخت به خبرنگار فارس گفت: از ابتدای سال تاکنون 59 هزار و 822 لیتر فرآورده‌های سوختی قاچاق کشف شده است.

اصغر توفیقی افزود: این میزان در مدت مشابه سال گذشته 106 هزار و 270 لیتر بوده که با همت و تلاش مجموعه در انسجام بیشتر و بستن منافذ و مجراهای بروز تخلف، 56 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه 53 هزار و 872 لیتر از فرآورده‌های مکشوفه را نفت سفید تشکیل می‌دهد، بیان داشت:‌ افزایش کشفیات نفت سفید به دلیل قیمت پایین و استفاده از این فرآورده به عنوان حلال است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون چهار جلسه کارگروه فرعی و پنج کارگاه آموزشی با چندین مصوبه و در راستای کنترل و مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی با نمایندگان کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری، نیروی انتظامی، تعزیرات و سایر نهادهای ذیربط برگزار شده است.

*پایش الکترونیکی تردد نفتکش‌های محلی و تدارکاتی

وی با بیان اینکه عمده قاچاق سوخت در زمینه نفت‌گاز و نفت سفید، نفت‌کوره و بنزین است، افزود: عدم امکان قاچاق گاز شهری و کمی میزان آلایندگی این سوخت از مهمترین دلایل تبدیل سوخت به سوخت پاک محسوب می‌شود.

توفیقی در پاسخ به طرح گلایه‌دارندگان سهمیه سوخت تراکتورها با بیان اینکه سهمیه تراکتورها نیز برحسب فصل کارکرد تعیین می‌شود، گفت: با توجه به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و در نتیجه کاهش زمین‌های زیر کشت از یک سو و بررسی تعداد ادوات کشاورزی موجود نیازسنجی مصرف‌کنندگان در استان و شهرستان‌های تابعه صورت گرفته و سهمیه مورد نیاز تعیین و تحویل می‌شود.

وی با اشاره به پایش الکترونیکی تردد نفتکش‌های محلی و تدارکاتی از مبدأ انبارهای نفت تا مقصد تحویل سوخت و پیگیری توقف یا تأخیرهای احتمالی آن افزود: نفتکش‌های حامل فرآورده نفت‌کوره به مقصد نیروگاه شهید مفتح نیز که از ابواب جمعی منطقه همدان محسوب نمی‌شوند رصد شده و کنترل‌های لازم در این زمینه اعمال می‌شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه همدان گفت: به منظور آشنایی پرسنل دریافت و ذخیره‌سازی فرآورده در نیروگاه و مأموران نیروی انتظامی مستقر در گلوگاه‌ها چندین نوبت کارگاه‌های آموزشی تشکیل شده که از جمله راهکارهای مبارزه با قاچاق سوخت تلقی می‌شود.

* قاچاق سوخت طی امسال کاهش یافته است

وی با بیان اینکه استان همدان در همسایگی استان‌های مرزی کردستان و کرمانشاه قرار دارد، افزود: برخی از افراد سودجو و منفعت‌طلب اقدام به قاچاق فرآورده‌های سوختی به این استان‌ها و حتی کشورهای همسایه می‌کنند که دلیل عمده این معضل اختلاف قیمت فرآورده‌ها در داخل و خارج کشور است.

توفیقی با اشاره به مصرف‌کنندگانی که ملزم به تهیه فرآورده با قیمت غیر یارانه‌ای هستند، یادآور شد:‌ اگر توزیع سوخت به طور صحیح و منطقی مدیریت نشود، فرآورده از یک بخش به بخشی دیگر جا به جا شده و به مصرف می‌رسد که این امر نیز عرضه خارج از شبکه محسوب شده و حکم قاچاق دارد.

وی با اشاره به کاهش قاچاق سوخت طی امسال تصریح کرد:‌ با تلاش مسئولان منطقه و جدیت هرچه بیشتر دستگاه‌ها امیدواریم روزی شاهد حذف پدیده شوم قاچاق  و اخلال در اقتصاد کشور باشیم.

*افزایش کشفیات سوخت قاچاق نسبت به سال گذشته

جانشین رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان همدان نیز در ادامه به خبرنگار فارس در همدان با اشاره به بحث قاچاق سوخت گفت:‌ طی امسال میزان کشفیات سوخت قاچاق نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه میزان قاچاق سوخت در سال جاری کاهش یافته است، افزود: اقدامات و پیش نیازهای لازم در این راستا در سطح استان به صورت مطلوب انجام شده است.

وی ادامه داد:‌ تقویت و کنترل گلوگاه‌ها از طریق فرماندهی انتظامی استان، کنترل کارت‌های سوخت از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و ابطال کارت‌هایی که به صورت غیر مجاز استفاده می‌شوند از مهمترین اقدامات اجرایی در این راستا است.

جانشین رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان همدان بیان داشت:‌ تدابیر و تمهیدات اندیشیده شده در بخش فرآورده‌های نفتی و حوزه انتظامی تأثیر بسزایی در مبارزه با قاچاق سوخت و کالا و ارز در سطح استان داشته است.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف مصرف سوخت مانند کشاورزی، صنایع و کارخانجات تصریح کرد: هنوز نیاز به کار بیشتری در راستای مبارزه با قاچاق سوخت در بخش‌هایی که سهمیه دریافت می‌کنند وجود دارد.

قاسمی‌فرزاد ابراز داشت:‌ در زمینه مبارزه با قاچاق سوخت و کالا و ارز باید تدابیری اتخاذ شود که رقم آن  به صفر برسد.

* بیشترین قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل و نفت سفید است

وی با اشاره عملکرد خوب استان در مبارزه با قاچاق سوخت اظهار کرد: با توجه به بالا رفتن ضرایب کنترلی و بررسی دقیق میزان مصرف و خروجی‌ها این امر در سطح استان کاهش یافته است.

جانشین رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان همدان یادآور شد:‌ تمام نقاطی که امکان وجود روزنه و منفذی برای خروجی سوخت به ویژه گازوئیل و نفت سفید وجود داشته است کنترل شده است.

به گفته وی بیشترین قاچاق سوخت مربوط به گازوئیل و نفت سفید بوده و یکی از راهکارهای کنترل آن تقویت گلوگاه‌ها از طریق نیروی انتظامی است.

قاسمی‌فرزاد بیان داشت:‌ کنترل و نظارت مصرف‌کنندگان در این حوزه مانع از عرضه سوخت در خارج از شبکه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یک سلسله اقدامات بازدارنده نیز در راستای کاهش ضریب قاچاق سوخت در استان در دست اجرا است.

*برخورد با قاچاق سوخت از اولویت‌های کاری نیروی انتظامی

رئیس پلیس آگاهی انتظامی استان همدان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای مبارزه با قاچاق سوخت به خبرنگار فارس گفت: در این زمینه طرح‌هایی به صورت مقطعی انجام شده است.

فرامرز به‌گذر اظهار کرد: انجام اقدامات اطلاعاتی و کارهای انتظامی با ایست و بازرسی‌های مقطعی و رصد کارها نیز از دیگر اقدامات در دست اجرا است.

وی با اشاره به وضعیت و چالش‌های موجود در حوزه سوخت تصریح کرد: اقدامات نیروی انتظامی استان بیشتر در حوزه پیشگیری است.

رئیس پلیس آگاهی انتظامی استان همدان بیان داشت: برخورد با قاچاق سوخت و سوختی که خارج از شبکه توزیع می‌شود از اولویت‌های کاری نیروی انتظامی است.

وی با اشاره به ابلاغ طرح‌هایی در راستا مبارزه با قاچاق سوخت از ستاد ناجا گفت: این طرح‌ها به صورت مستمر در طول سال و به صورت فصلی با توجه به شرایط استفاده از سوخت صورت می‌گیرد.

به‌گذر یادآور شد: گاهاً در بخشی از استان قاچاق سوخت موضوعیت بیشتری دارد که با تدابیر ستاد فرماندهی استان اقداماتی در راستای پیشگیری از این امر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه استان‌های درگیر در بحث قاچاق سوخت بیشتر استان‌های مرزی هستند، خاطرنشان کرد: استان همدان نیز به علت مجاورت با استا‌ن‌های مرزی در این بحث مطرح است.

رئیس پلیس آگاهی انتظامی همدان علت اصلی قاچاق سوخت را تفاوت قیمت در داخل کشور با کشورهای مجاور بیان کرد و افزود: از دیگر علل این امر بحث سهمیه‌بندی‌ها است که در صورت نیاز مجبور به تهیه آن از دیگر راه‌ها می‌شوند.

*امسال هیچ پرونده‌ای در زمینه قاچاق سوخت نداشته‌ایم

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در سال گذشته 75 پرونده سوخت به تعزیرات حکومتی استان وارد و از این میزان 52 پرونده رسیدگی و مختومه شده است.

رضا سعیدی افزود: میزان محکومیت پرونده‌های مرتبط با سوخت در سال گذشته 920 میلیون ریال بوده است.

به گفته وی طی امسال هیچ پرونده‌ای در زمینه قاچاق سوخت وارد تعزیرات حکومتی استان همدان نشده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان با اشاره به 302 مورد پرونده وارده در زمینه قاچاق کالا و ارز طی سال گذشته تصریح کرد: در سال گذشته 331 پرونده در زمینه قاچاق کالا و ارز مختومه شده که برخی از آنها نیز از سال گذشته باقی مانده بود.

وی با اشاره به میزان محکومیت قاچاق کالا و ارز در سال 91 بیان داشت:‌ محکومیت در این زمینه نیز 31 میلیارد ریال بوده است.

*ورود 108 پرونده قاچاق کالا و ارز به تعزیرات حکومتی همدان

سعیدی یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون نیز 108 پرونده در زمینه قاچاق کالا و ارز وارد سازمان تعزیرات حکومتی همدان شده است.

وی با بیان اینکه سازمان تعزیرات حکومتی وظیفه رسیدگی به پرونده‌ها را دارد، تصریح کرد: از پرونده‌های وارده 102 مورد مختومه شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی همدان ابراز داشت: میزان محکومیت در زمینه قاچاق کالا و ارز طی امسال 107 میلیارد ریال است.

وی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی به عنوان کاشف پدیده قاچاق بوده و بنابر نوع آن سازمان‌های مربوطه به عنوان شاکی اقدام کرده و تعزیرات حکومتی نیز رسیدگی می‌کند.

*عمل خودسرانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و کاهش سهمیه تراکتورها

رئیس خانه کشاورز همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: امسال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به صورت خودسرانه و یکباره سهمیه تراکتور شش سیلندر را به 800 لیتر و چهار سیلندر را نیز به 600 لیتر کاهش داده است.

ابوالقاسم سوزنچی افزود: این امر در حالی اتفاق می‌افتد که یک تراکتور شش سیلندر حداقل روزی 250 لیتر مصرف دارد و عملاً این شرایط برای کشاورز دشوار است و باید از طریق دیگری سوخت را تهیه کند.

وی با بیان اینکه سهم زمین کشاورزی استان 1.8 از اراضی کشوری و سهم تولیدات آن حدود چهار درصد است، بیان داشت:  این امر نشان دهنده این است که کشاورز از هر قطره گازوئیل استفاده بهینه می‌کنند.

رئیس خانه کشاورز همدان تصریح کرد: با توجه به کاهش سهمیه تراکتورها تأخیر در پرداخت آن ستم مضاعفی در حق کشاورزان است.

وی ادامه داد: در گذشته انجام کارهای معمولی به ازای هر ماه به برای تراکتور کشاورز 800 لیتر گازوئیل تعلق می‌گرفت که در حال حاضر به 600 لیتر کاهش یافته است.

*در زمینه سهمیه تراکتورها از کشاورزان نظرخواهی شود

سوزنچی با بیان اینکه در این راستا باید جلساتی نیز با حضور کشاورزان صورت گیرد و از آنها نظرخواهی شود، گفت: تاکنون در این مورد از کشاورزان نظرخواهی نشده است.

به گفته وی برخی از کشاورزان برای تهیه سوخت مورد نیاز مجبور می‌شوند تا سوخت به قیمت آزاد تهیه کنند.

رئیس خانه کشاورز همدان با اشاره به چاه‌های غیرمجاز یادآور شد: چاه‌های غیر مجازی که شناسایی شده‌اند سوخت خود را به سختی تهیه می‌کنند.

سوزنچی تأکید کرد: با طی سلسله مراتبی برای چاه‌های غیر مجازی که قبل از سال 85 معرفی شده‌اند و تعاریفی در رابطه با تأمین سوخت انجام شده است.

وی اظهار کرد: چاه‌هایی که طی سال گذشته شناسایی شده‌اند مجبور به خرید سوخت قاچاق از طریق کامیون‌ها هستند زیرا محدودیت سوخت‌گیری کامیون‌ها کمتر است.

رئیس خانه کشاورز همدان با بیان اینکه یک کامیون با تراکتور فرقی نداشته و هر دو دیزل هستند، ابراز داشت: کامیون 25 روز و تراکتور پنج روز سوخت می‌گیرد.

انتهای پیام/89006/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول