اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

23 فعال فرهنگی هنری هرمزگان طی بیانیه‌ای اعلام کردند

در مقابل تخریب کتابخانه شهدا می‌ایستیم

در پی بالا گرفتن احتمال تخریب کتابخانه شهدا، 23 فعال فرهنگی هنری هرمزگان ضمن واکنش به این موضوع از کتابخانه شهدا به عنوان «میراثی از فرهنگ هرمزگان» یاد کرده و اعلام کردند در مقابل تخریب کتابخانه می‌ایستند.

در مقابل تخریب کتابخانه شهدا می‌ایستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، طی ماه‌های اخیر با توسعه بخش ساحلی شهر بندرعباس و توسعه معابر در این قسمت، بخش اعظمی از سازه‌های موجود در این ساحل تخریب شده است.

یکی از این سازه‌ها کتابخانه شهداست که از آن به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی هرمزگان یاد می‌شود.

نکته قابل ذکر اینکه هر بار که بحث تخریب این کتابخانه به میان آمده است، فعالان فرهنگی واکنش‌ها و اعتراضاتی به این موضوع داشته‌اند.

در جدیدترین واکنش‌ها، جمعی از فعالان فرهنگی هنری هرمزگان در این راستا بیانیه‌ای صادر کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: وضعیت فرهنگ در هرمزگان ره به کجا دارد؟ البته که می‌توان با استفاده از ابزار رسانه و تبلیغاتی کاذب، وضعیتی متعالی برای این فرهنگ قایل شد، اما با مشاهداتی که از واقعیتی تلخ حکایت دارد چه می‌کنید؟

هنرمندان بارها نگرانی خود را از وضعیت نابسامان فرهنگ و هنر در هرمزگان بیان داشته‌اند. آن‌ها این زنگ خطر را سال‌ها پیش به صدا درآوردند. اما گویا این صدا به گوش همه می‌رسد؛ الا کسانی که باید؛ پس این بار بر حسب وظیفه و دغدغه‌ای که نسبت به جامعه و مردم، داشته و دارند، پنبه‌ها را از گوش‌ها بیرون می‌کشند.

در ادامه این بیانیه آمده است: کدام ملت است در دنیا که چون ما به داشته‌های فرهنگی خود بی‌توجه باشد؟ همانگونه که چیزی جز آسیب‌های جدی سهم فرهنگ در این سال‌ها نبوده، مکان‌های فرهنگی، چون خانه فرهنگ و فرهنگسرای آوینی نیز از آماج تیغ‌ها در امان نبوده‌اند و این تخریب‌ها به موازات همان آسیب‌ها ادامه دارد.

این بیانیه خطاب به شهردار بندرعباس ادامه یافته و گفته شده است:

آقای شهردار؛ کتابخانه شهدای بندرعباس به چشم‌انداز گردشگری این شهر آسیب می‌رساند یا قلیان‌فروشان حاشیه ساحل؟

جناب استاندار؛ شما که از این تخریب حمایت کرده‌اید چه چیز را میراث فرهنگی می‌نامید. آیا کتابخانه شهدا به عنوان نخستین کتابخانه بندرعباس که شروع بسیاری از حرکت‌های فرهنگی را به خود دیده و صاحب پیشینه درخشان فرهنگی‌ست را نمی‌توان به عنوان میراثی از فرهنگ برشمرد؟ شما با تخریب میراث فرهنگی یک شهر موافقید؟

این بیانیه اینگونه ادامه می‌یابد: قرارگیری در حریم 60 متری دریا و توسعه شهری نمی‌تواند بهانه مناسبی برای تخریب این ساختمان باشد.

 

به عنوان مجریان قانون بد نیست به بند «ج» ماده شش اساسنامه سازمان زمین شهری مصوب 30/3/61 و ماده 10 قانون اراضی شهری مصوب 1360 و همچین ماده 11 قانون اراضی مستحدث و ساحلی مصوب 1354 نگاهی بیندازید.

سه سال تمام گذشت و حالا کتابخانه 37 ساله شهدا منتظر تایید نهایی حکم شهادتش است. از سال 89 کمر به نابودی این کتابخانه بسته شد، یک مکان فرهنگی دیگر در لیست نابودی اما اعتراض‌های مقطعی این موضوع را سه سال به تعویق انداخت و امروز دوباره اما جدی‌تر از پیش شمارش معکوس برای تخریبش آغاز شده؛ وقتی کتابخانه به عنوان یکی از مهمترین عوامل ارتقا فرهنگ در جامعه تعطیل و 45 هزار عنوان کتابش در انبار نمور دیگر کتابخانه بندرعباس با جوندگان در حال جدال است یعنی یا درک درستی از فرهنگ نداریم یا اینکه فرهنگ را به عنوان تاثیر گذارترین عامل در جامعه نادیده می‌گیریم.

در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به نمونه‌های عینی که روزانه شاهد آن هستیم ـ نه کتمان واقعیت با تبلیغاتی که در ابتدا به آن اشاره شدـ وقتی یک کتاب‌خانه تعطیل و در لیست تخریب قرار می‌گیرد طبیعی‌ست و باید، چاق کشی، دزدی‌های خیابانی و ناامنی بیش از پیش نمود پیدا کند.

بسیاری از مشکلات امروز بندرعباس ریشه در نبود همین فرهنگ یا سطح پایین آن دارد.

شهردار در تخریب پافشاری و استانداری نیز حمایت می‌کند. این تنها یکی از مواردی ا‌ست که می‌توان در مورد بی توجهی یا عدم شناخت صحیح از فرهنگ نام برد. اما  این عدم توجه تا کجا ادامه دارد؟ تا کجا باید ادامه داشته باشد؟ هنرمندان هرمزگان بارها این عدم توجه و خطری که جامعه را تهدید می‌کند را گوشزد نموده‌اند اما انگار گوشی برای شنیدن نبوده. هر بار ما خود را  ناگزیر از گفتن دیدیم و پنداشتیم که این بار نگرانی و هشدار جامعه هنری در عملکردها تاثیر خواهد داشت. اما دریغ از ذره‌ای، و این بار نیز چون گذشته ناگزیریم از گفتن، اما  بیان نگرانی خود را این بار با یک پیشنهاد و هشدار مطرح می‌کنیم.

که می‌شود گام مثبت را از همین کتابخانه و لغو تخریب آن آغاز کرد. بگذارید دوران کوتاه باقی مانده از مسئولیتتان آرام  و با خاطره‌ای خوب طی شود. اما اگر گوش شنوایی نیست. امضاکنندگان این بیانیه به عنوان هنرمندانی که خود را در برابر مردم و جامعه مسئول می‌دانند این بار و در برابر تخریب این مکان فرهنگی می‌ایستند و سکوت را جایز نمی‌دانند.

این بیانیه به امضای جهانگیر سایانی، رضا دبیری‌نژاد، مهدی عطایی‌دریایی، سعید آرمات، احمد کارگران، محمد ذاکری، مرتضا نیک‌نهاد، عبدالحسین رضوانی، ناصر منتظری، طیبه شنبه‌زاده، حسن بردال، بلقیس بهزادی، بهروز عباس دشتی، احسان رضایی، رضا غریب‌زاده دریایی، مجید جمشیدی، عدنان انصاری، شهاب آبروشن، رخشنده پاسلار، جواد قاسمی، مهرداد امیرزاده، خیام مویدی و علی قاسمی رسیده است.

انتهای پیام/88001/ج10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول