اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دهن‌کجی نخاله‌ها به شهروندان همدانی + تصاویر

وجود نخاله‌های ساختمانی در گوشه و کنار شهر همدان به وضوح دیده می‌شود به طوری که حریم جاده‌ها و خیابان‌ها از این معضل در امان نیستند.

دهن‌کجی نخاله‌ها به شهروندان همدانی + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، با افزایش ساخت و ساز در شهر، معضلی به نام «نخاله‌های ساختمانی» در گوشه و کنار خیابان‌ها و جاده‌ها مشاهده می‌شود که زیبنده شهری با عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین نبوده و نیست.

همچنین با بازسازی بافت شهری در مناطق مختلف همدان، این معضل بیشتر شده و ریختن آن در هر نقطه‌ای از شهر، چهره آن را نازیبا کرده است.

بی‌توجهی به ساماندهی نخاله‌های ساختمانی، می‌تواند در آینده تهدیدی جدی برای شهر همدان به شمار آید.

ریختن نخاله‌های ساختمانی در هر گوشه‌ای از شهر علاوه بر نازیبا کردن چهره آن، می‌تواند بروز مشکلات بهداشتی برای منطقه را موجب شود.

شهری با قدمت سه هزار ساله و عنوان گردشگرپذیر بودن، نباید شاهد چنین معضلی باشد که این امر تدبیر مدیران شهری را می‌طلبد.

ایجاد مشکلات زیست‌محیطی از طریق نخاله‌های ساختمانی، موضوع دیگری است که نباید از آن غافل شد.

قبلاً تخلیه نخاله‌ها بیشتر در حریم جاده‌ها و حواشی شهر و روستاها مشاهده می‌شد اما اخیراً در قسمت‌های مختلف داخل شهر نیز دیده می‌شود.

دپوی قسمتی از این پسماندهای ساختمانی در کنار سد اکباتان از دیگر موضوعاتی است که برای شهر مشکل‌آفرین خواهد شد، پس باید فکری به حال آن شود.

بی‌توجهی به این موضوع حیاتی و اساسی یعنی دردسر؛ پس علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

سایت‌های تخلیه نخاله‌های ساختمانی یکی از موضوعاتی است که باید در تمام شهرها ایجاد شود.

هر چند فعلاً سایت تخلیه نخاله ساختمانی رباط‌ شورین همدان عهده‌دار این وظیفه شده، اما باید سایت جدیدی برای این موضوع تعریف شود.

این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که اغلب مردمی که اقدام به خانه‌سازی می‌کنند، نمی‌دانند که پسماندهای ساختمانی خود را کجا تخلیه کنند!

اطلاع‌رسانی در مورد مکان تخلیه پسماندهای ساختمانی از دیگر مقولاتی است که باید مدنظر مسئولان قرار گیرد.

هرچند موضوع فرهنگ‌سازی باید در صدر کارها قرار گیرد زیرا تا زمانی که در رابطه با لزوم انتقال پسماندهای ساختمانی به این سایت، فرهنگ‌سازی نشود، نباید منتظر اجرای کامل آن بود.

البته نباید از نظارت بر فعالیت خودروهایی که برای انتقال پسماندها اقدام می‌کنند غافل شد.

در رابطه با این معضل، با چند نفر از شهروندان به گفت‌و‌گو نشستیم که شرح آن را در ذیل می‌خوانید.

یکی از کارگران که مشغول ساختمان‌سازی بود در گفت‌و‌گو با فارس در پاسخ به اینکه پسماندهای ساختمانی را چه می‌کنند، گفت: مگر قرار است کار خاصی بکنیم؟ مثل همه آن را در حاشیه جاده‌ها رها می‌کنیم.

وی که از وجود سایت تخلیه نخاله‌های ساختمانی اطلاعی نداشت بعد از کسب اطلاع از این خبر متعجب شد و گفت: اگر این طور باشد که خیلی خوب است.

این کارگر ساختمانی با بیان اینکه به نظر انتقال آنها به این سایت به نفع شهر باشد، خواستار دریافت هزینه کمی از سوی شهرداری برای انجام این کار شد.

در ادامه با یکی از بانوان شاغل این شهر گفت‌و‌گو کردیم.

وی با اظهار تأسف از اینکه برخی بدون ملاحظه نخاله‌های ساختمانی را کنار جاده‌ها و خیابان‌ها می‌ریزند، گفت: این کار چهره شهر را زشت می‌کند.

این بانوی 40 ساله با اشاره به اینکه این پدیده در مناطق حاشیه شهر و محلات بیشتر دیده می‌شود، خواستار برخورد با این موضوع شد.

یک دانشجوی محیط زیست نیز در این زمینه به فارس گفت: این نخاله‌ها می‌تواند مشکلات بهداشتی بسیاری را برای شهروندان ایجاد کند.

وی گفت: برخی از پسماندهای ساختمانی دارای سرب، آزبست و یا سایر مواد خطرناک هستند بنابراین نباید به همین راحتی در سطح شهر رها شوند.

این شهروند همدانی فرهنگ‌سازی در این زمینه از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها را عامل کاهش این پدیده دانست و خواستار توجه ویژه به این موضوع شد.

============

مریم شهابی باهر

============

انتهای پیام/89002/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول