اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

فصل دوم کاوش‌ها در تپه زردخانه اهر آغاز می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از صدور مجوز به منظور آغاز فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه تاریخی تپه زردخانه شهرستان اهر خبر داد.

فصل دوم کاوش‌ها در تپه زردخانه اهر آغاز می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی گفت: سال 91 بخشی از لایه‌نگاری‌ها در این تپه اجرا شده و با اتمام فصل نخست کاوش‌ها و تحقیقات انجام گرفته، به زودی فصل دوم کاوش در این تپه تاریخی آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: تپه زردخانه در نزدیکی روستایی با همین نام است که در دهستان ورگهان، بخش مرکزی شهرستان اهر واقع شده ‌است.

محمدی با بیان اینکه طبق تحقیقات این تپه متعلق به چند دوره تاریخی با اطلاعات بسیاری از ادوار مختلف است، افزود: تپه زردخانه اهر با قدمت پیش از تاریخ و اشکانی در پنجمین همایش ملی شورای سیاستگذاری ثبت میراث فرهنگی در استان البرز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: سال گذشته نیز در عملیات کاوش و بررسی، 95 قبر کلان‌سنگی با قدمت 5 هزار سال در تپه زردخانه شهرستان اهر شناسایی شد که بازه زمانی از دوره مفرغ و آهن را در بر می‌گرفتند.

این مسئول با اشاره به فراوانی تپه‌های تاریخی موجود در استان به خصوص شهرستان اهر متذکر شد: در چهارمین همایش ملی ثبت آثار 10 تپه و محوطه تاریخی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بود که همگی متعلق به شهرستان اهر هستند.

وی اذعان داشت: تلاش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در راستای شناسایی، ثبت، کاوش و حفظ محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی و ارزشمند آذربایجان‌شرقی روندی است که در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت. 

انتهای پیام/60001/ن/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول