اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در راستای ساماندهی مجموعه جهانی تخت جمشید صورت گرفت

پایان نخستین فاز پروژه‌های مرمتی تخت جمشید

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: در راستای ساماندهی مجموعه جهانی تخت جمشید فاز نخست یکی دیگر از پروژه‌های مرمتی این اثر جهانی به پایان رسید.

پایان نخستین فاز پروژه‌های مرمتی تخت جمشید

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، قدرت‌الله تاج بخش اظهار کرد: مرمت کاخ شورای تخت جمشید با هدف حفظ نقوش برجسته کاخ که دچار آسیب جدی در اثر نفوذ آب از قسمت ایوان شمالی کاخ بود در فاز نخست پایان یافت و بر اساس طرح مرمت، عملیات استحکام‌بخشی بلوک‌های سنگی و نقوش برجسته انجام شد.

وی با اشاره به طرح‌های مختلفی برای ساماندهی مجموعه جهانی تخت جمشید به اجرای طرح نشانه‌گذاری حریم تخت جمشید، بازنگری حرایم تخت جمشید و پاسارگاد، دفع آب‌های سطحی و حفاری باستان‌شناسی آبراهه‌های انتهایی صفه و گیت ورودی تخت جمشید در سال 91 تاکنون اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون نیز با مرمت کاخ شورا شاهد بهبود وضعیت این مجموعه جهانی هستیم.

مسئول حفاظت و مرمت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز در تشریح این عملیات مرمتی گفت: با اتمام مرحله حفاری پشت پلکان شمالی کاخ مرکزی تخت جمشید و اجرای طرح مرمتی، نقوش برجسته این کاخ از گزند آسیب در امان می‌ماند.

شهرام رهبر با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن طرح مرمتی نقوش برجسته کاخ مرکزی تخت جمشید، اظهار کرد: طرح مرمتی کاخ مرکزی تخت جمشید پس از انجام مطالعات و پژوهش و همچنین بررسی‌های میدانی و کارشناسی که در پایگاه میراث جهانی تخت جمشید آغاز شده بود، در دو فاز به مرحله اجرا درآمد.

مسئول حفاظت و مرمت پایگاه جهانی تخت جمشید، از مهم‌ترین اهداف این طرح مرمتی را حفظ نقوش برجسته  کاخ مرکزی دانست و بر اساس مطالعات نخستین، تخریب بیش از حد این نقوش برجسته را حاصل نفوذ آب در ایوان شمالی کاخ برشمرد.

انتهای پیام/2448/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول