اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده جنبش حماس در ایران در گفت‌وگو با فارس:

تشکیلات خودگردان دچار تناقض است/ چیزی از مذاکره با اسرائیل نصیب فلسطین نمی‌شود

نماینده جنبش حماس در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تشکیلات خودگردان دچار تناقض است، گفت: چیزی از مذاکره با اسرائیل نصیب فلسطینی‌ها نمی‌شود.

تشکیلات خودگردان دچار تناقض است/ چیزی از مذاکره با اسرائیل نصیب فلسطین نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حماس نام اختصاری حرکت مقاومت اسلامی است که با هدف آزادسازی فلسطین اشغالی فعالیت می‌کند.

این جنبش که هدف خود را آزادی تمام خاک فلسطین اعلام کرده است، به فعالیت‌های مختلف نظامی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می‌پردازد.

در حاشیه برگزاری مسابقه فلسطین جهانی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین که به همت دانشجویان فلسطینی این دانشگاه با حضور دانشجویانی از 18 کشور جهان برگزار شد، خبرنگار فارس در قزوین با خالد قدومی نماینده جنبش حماس در جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگویی ترتیب داد که در ادامه می‌آید.

*تأثیر انقلاب‌های اخیر منطقه بر فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا این تحولات از نظر فلسطین مطلوب بوده است یا خیر؟

در مورد تحولاتی که اتفاق می‌افتد، باید سرانجام آن‌ها را مد نظر قرار داد. در شرایطی که مستبدان در کشورهای منطقه یکی پس از دیگری برکنار می‌شوند و جوانان مسلمان و عرب برای مطالبه خواسته‌هایشان به خیابان‌ها می‌آیند؛ به طوری که یکی از خواسته‌های اصلی آنان رهایی قدس است، می‌توان نتیجه گرفت که این تحولات در راستای تحقق آرمان آزادی فلسطین است.

در این عرصه آنچه اهمیت دارد؛ دقت، مراقبت و جلوگیری از انحراف این انقلاب‌ها و حفظ آن‌ها از استفاده‌های سوء است؛ به طوری که انقلاب‌های امروز به شکل‌گیری نظام‌های دیکتاتور مشابه گذشته منتهی نشود.

تنها در صورت توجه به این نکته است که وقوع انقلاب‌های کشورهای عربی در راستای بهبود اوضاع، منافع ملی فلسطین و آرمان‌های آن است.

*اوضاع فلسطین در حال حاضر چگونه است؟

در حال حاضر اوضاع فلسطین را می‌توان از سه منظر مورد بررسی قرار داد که بعد نخست آن بخش سیاسی و مسایلی است که اوضاع داخلی فلسطین را تشکیل می‌دهد.

مهم‌ترین موضوع حال حاضر این کشور مسئله وحدت ملی است که البته فلسطین در این حوزه دچار مشکل است و علت آن به دو موضوع برمی‌گردد.

نخستین دلیل این مشکل دخالت‌های بیگانگان در بعد منطقه‌ای و نیز فرامنطقه‌ای از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

*و دلیل دوم؟

دلیل دوم که البته نسبت به دلیل نخست اهمیت بیشتری هم دارد، این است که تشکیلات خودگردان مطیع دیکته‌های خارجی می‌شود و برنامه‌های آنان دچار ناکامی است.

مقاومت در سال 2006 موفقیت‌هایی به دست آورد که در رأس این موفقیت‌ها جنبش حماس قرار داشت.

از نظر اوضاع منطقه و شرایط سیاسی داخلی فلسطین نیز باید گفت که اولویت‌های تشکیلات خودگردان و در رأس آن‌ها «محمود عباس» دچار تناقض است؛ به طوری که مذاکره با رژیم صهیونیستی را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده‌اند؛ در حالی که با توجه به تحولات منطقه و شکست رژیم‌های دیکتاتور آن، انتظار می‌رود این رژیم در ضعیف‌ترین وضعیت خود باشد؛ اما محمود عباس هدیه تقدیم رژیم می‌کند، با سران آن بر سر یک میز می‌نشیند و آن را از این ورطه نجات می‌دهد.

*پیام شما به گروه‌ها و تشکیلات فلسطینی در خصوص خطر ارتباط با صهیونیست چیست؟

بنابر آنچه گفته شد، از طرف فلسطین در رام‌الله و تشکیلات خودگران انتظار می‌رود با توجه به تجربه‌ای که از سال 1991 تاکنون دارد و نشان می‌دهد تاکنون از مذاکره با صهیونیست‌ها هیچ چیز نصیبشان نشده است، دوباره دچار اشتباه نشوند و از ادامه مذاکره با این رژیم خودداری کنند.

در واقع باید رویکرد آنان به سمت پروژه داخلی فلسطین باشد که همانا مقاومت است؛ چراکه مقاومت تاکنون شایستگی خود را نشان داده است.

در حال حاضر یهودی‌سازی قدس، بازداشت مجاهدان در کرانه باختری و یورش به منازل فلسطینیان و مجاهدان آنان به چشم می‌خورد. همچنین در نوار غزه تحریم و محاصره روز به روز تنگ‌تر و شدیدتر می‌شود، گذرگاه‌ها بسته است و رژیم از همه این تحولات که به ضرر فلسطین است، بهره‌برداری می‌کند.

*به نظر شما علت این موضوع چیست؟

دلیل این امر عدم حضور فعال نیروهای عربی و اسلامی است که خود این موضوع هم از اوضاع داخلی تأثیر می‌پذیرد.

برماست که به عنوان امت عربی و اسلامی به رویارویی با دشمنی بپردازیم که علی‌القاعده باید در بدترین شرایط خود باشد. این نکته حساس و سرنوشت سازی است که باید در تمام جهان اسلام مورد توجه قرار گیرد.

---------------------------

گفت‌و‌گو: آسیه بهرامی

---------------------------

انتهای پیام/77011/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول