اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:

مهار آب‌های مرزی در دستور کار است / بزرگترین سد خاکی شمال غرب در گرمی در حال احداث است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: مهار آب‌های سطحی به ویژه در مناطق مرزی و جلوگیری از هدر رفت آنها از برنامه‌های اولویت‌دار آب منطقه‌ای استان است.

مهار آب‌های مرزی در دستور کار است / بزرگترین سد خاکی شمال غرب در گرمی در حال احداث است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، داود نجفیان ظهر امروز در جریان بازدید از مراحل ساخت سد عمارت در گرمی اظهار داشت: 75 میلیون متر‌مکعب آب از سرچشمه‌های بالهارود و رودهای مرزی که قابلیت آبیاری 11 هزار هکتار از اراضی را دارد بلااستفاده از مرزهای ما خارج می‌شود که شایسته است نسبت به مهار این آب‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: سد عمارت با ظرفیت 230 میلیون متر‌مکعب بزرگترین سد خاکی شمال غرب کشور است که این سد قادر است 17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را آبیاری کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل یادآور شد: گرمی از معدود شهرستان‌هایی است که نیاز به تخصیص منابع آب ندارد اما مهار آب‌های موجود در آن نیز ضروری است.

نجفیان به برجستگی‌های منابع آب گرمی اشاره کرد و گفت: مرزی بودن، بلامعارض بودن و نبود مشکل اخذ ردیف اعتباری از جمله این شاخصه‌ها و ویژگی‌هاست.

این مسئول با اشاره به احداث سد ماه‌پری، سینه‌سر، کله‌سر و اوسانلوی گرمی عنوان کرد: دلیل اجرای کند سد کلا‌سر گرمی کمبود اعتبار ناشی از عدم تصویب این طرح در وزارت نیرو است.

سد کلاسر به دلیل توجیه نداشتن تعطیل شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به توجیه‌ناپذیر بودن اجرای سد کلاسر از نظر وزارت نیرو بیان داشت: جای تعجب است که وزارت نیرو پس از صرف میلیارد‌ها تومان اعتبار خواستار توقف اجرای سد کلاسر شده است.

نجفیان افزود: در آینده نزدیک سعی داریم جلسه‌ای را در وزارت نیرو برگزار کنیم تا با توضیح بیشتر ادامه احداث این سد را شاهد و ناظر باشیم.

وی از بلامانع بودن صدور مجوز برداشت آب از حوزه رودخانه بالهارود و دره‌رود برای مصارف گرمی خبر داد و تصریح کرد: اعتبار رودخانه‌های بالهارود و تازه‌کند گرمی به لحاظ مرزی بودن به راحتی از مجلس قابل تامین است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این بازدید فرماندار شهرستان گرمی نیز ضرورت مدیریت آب در این شهرستان برای توسعه کشاورزی را بسیار ضروری خواند.

محمود علایی دورنمای توسعه گرمی را وابسته به مدیریت منابع آب توصیف کرد و ‌گفت: برای استفاده از منابع آبی که از مرزها خارج می‌شود باید برنامه‌ریزی کرد.

وی ابراز داشت: بر اساس بر‌آوردهای انجام شده در صورت مهار آب رود مرزی بالهارود سالانه 30 میلیارد تومان در‌آمد نصیب کشاورزان می‌شود.

انتهای پیام/62003/خ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول