اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان مطرح کرد

طرح پزشک خانواده عامل ارجاع صحیح و مداوای باکیفیت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: طرح پزشک خانواده ارجاع صحیح و مداوای باکیفیت را در پی دارد.

طرح پزشک خانواده عامل ارجاع صحیح و مداوای باکیفیت

حبیب‌الله موسوی‌بهار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان مزیت اصلی طرح پزشک خانواده را ارجاع صحیح و مداوای باکیفیت بیماران دانست و افزود: با تحقق این امر بسیاری از بیماری‌ها با مراجعه به پزشک خانواده رفع و بقیه موارد هم به درستی به متخصصان مربوطه ارجاع می‌شود.

وی اجرای طرح پزشک خانواده را راهکار اساسی معضلات بخش پزشکی دانست و افزود: اجرای این طرح دست‌یابی به یک  سیستم ارجاع است که در آن هر فرد با یک پزشک در ارتباط بوده و  و دارای پرونده سلامت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان لازمه اجرایی شدن طرح پزشک خانواده را کافی بودن تعداد پزشکان عمومی و متخصص دانست و گفت: برای اجرای موفق این طرح نظام پرداخت، نحوه پرداخت‌ها و درآمدها نیز باید اصلاح و به واقعیت نزدیک شود.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم برخورداری پزشکان از اخلاق حرفه‌ای در تشریح این مطلب گفت: اخلاق حرفه‌ای یعنی ضمن داشتن تخصص باید امین و صادق بود و با دقت در کار خود، حرمت و کرامت انسانی را رعایت کرد.

موسوی‌بهار ابراز داشت: پزشک باید اطلاعات را در حد مجاز و با توجه به دانسته‌اش در اختیار بیمار قرار دهد.

وی گفت: وقتی پزشکی تمام تلاش خود را برای رفع مشکل بیمار به کار گیرد حتی اگر این طبابت به نتیجه مطلوب منجر نشود، خیالش از بابت اینکه که کم‌کاری نکرده، راحت است.

*تیپ یک شدن دانشگاه علوم پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان تیپ یک شدن دانشگاه را حاصل زحمات بیش از 15 ساله همکاران و مدیران خود دانست و گفت: تعداد دانشکده‌ها، تعداد اعضای هیئت علمی، تعداد مقالات منتشر شده و وجود امکانات تخصصی و فوق تخصصی در شهر از فاکتورهای دخیل در این ارتقا هستند.

وی وجود 9 دانشکده در دانشگاه علوم پزشکی همدان را یادآور شد و افزود: 20 استادتمام و 60 دانشیار در کنار بیش از 400 عضو هیئت علمی تربیت دانشجویان و دانش‌پژوهان این دانشگاه را به عهده دارند.

موسوی‌بهار ادامه داد: نتیجه این تلاش در تولیدات علمی و پژوهش‌ها و فارغ‌التحصیلان مشخص می‌شود.

*فارغ‌التحصیلی 2 هزار و 500 نفر در پزشک عمومی

وی با اشاره به اینکه دانشکده پزشکی دانشگاه همدان 27 سال است که به طور مستقل فعالیت می‌کند، ادامه داد: در حوزه پزشکی عمومی تاکنون 2 هزار و 500 فارغ‌التحصیل داشته‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان به مشکلات جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: امکانات کم در مناطق محروم و تأخیر در دریافت حق‌الزحمه‌ها از مشکلات عمده این قشر زحمت‌کش است.

وی راهکار برون‌رفت از مشکلات دانشگاه را در دو رویکرد «نگاه به بالا» و «کار در پایین» عنوان کرد و گفت: باید با نگاه به بالا اهمیت سلامت در جامعه را نهادینه کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، انسان سالم را محور توسعه دانست و گفت: باید این دید را در بخش سلامت جامعه تعمیم دهیم.

وی ادامه داد: باید سرانه سلامت را کلان‌تر کنیم تا بتوانیم  بیمارستان‌های مناسب را در بخش درمان جامعه راه‌اندازی کنیم و امکانات را ارتقا دهیم.

موسوی‌بهار صرفه‌جویی را به دنبال صرفه جستن معنا کرد و گفت: روحیه صرفه‌جویی باید بین مردم و مسئولان نهادینه شود.

*خانه‌ها به داروخانه‌های کوچک تبدیل شده است

وی با اشاره به اینکه در نظام دارویی کشور، این گونه جا افتاده که  اگر نسخه پر از دارو و قرص باشد حاکی از طبابت بهتر پزشک است افزود: در حال حاضر منازل مردم به داروخانه‌های کوچک تبدیل شده‌اند در صورتی که نباید چنین باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان فرهنگسازی در این بخش را مهم دانست و گفت: اصرار بیماران بر دریافت برخی داروها و نوشتن آنها در نسخه‌ها، منجر به تجویز داروهای غیر ضرور می‌شود.

وی ادامه داد: باید تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط بیمار انجام دهیم اما تجویز درست و به اندازه را در پیش گیریم.

موسوی‌بهار در خصوص ویزیت پزشکان گفت: شاید در باور مردم این مبالغ برای یک پزشک بالا باشد اما 70 تا 80 درصد این مبالغ نسیه است و باید از طریق شرکت‌های بیمه‌گر تأمین شود.

وی ادامه داد: از طرفی نیز باید توجه داشت که بحث هزینه‌های درمان و تهیه مواد اولیه و تجهیزات بالا رفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان سرانه درمان را بسیار پایین دانست و گفت: تنها حقوق پرسنل و کارکنان بیمارستان‌ها از بودجه دولت تأمین می‌شود اما سایر هزینه‌ها باید به طور خودگردان اداره شود.

*تجلیل از 26 پزشک و داروساز

وی ابراز داشت: با توجه به نرخ رشد بهای انرژی و تورم موجود در کالاها این امر با مشکل مواجه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان به برگزاری مراسم روز پزشک و داروساز از سوی دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و تصریح کرد: این مراسم به منظور تقدیر از زحمات یک ساله همکاران پزشک و داروساز صورت می‌گیرد.

وی به تجلیل از 26 پزشک و داروساز در همدان اشاره کرد و گفت: حضور 20 پزشک پیشکسوت و برتر به همراه رییس نظام پزشکی همدان در مراسم ادای احترام به بوعلی سینا نیز از برنامه‌های پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/2499/ت40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول