اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده حماس در ایران:

حماس نمایشگر اسلام میانه‌رو سیاسی است

نماینده جنبش حماس در جمهوری اسلامی ایران، حماس را نمایشگر اسلام میانه‌رو سیاسی دانست و گفت: این موضوع در کشورهای عربی و اسلامی، مقبولیت و جایگاه ویژه‌ای را برای جنبش حماس فراهم می‌کند.

حماس نمایشگر اسلام میانه‌رو سیاسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حماس نام اختصاری حرکت مقاومت اسلامی است که با هدف آزادسازی فلسطین اشغالی فعالیت می‌کند.

این جنبش که هدف خود را آزادی تمام خاک فلسطین اعلام کرده است، به فعالیت‌های مختلف نظامی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می‌پردازد و هم‌اکنون بیش از دو دهه از فعالیت دفتر نمایندگی آن در جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد.

در حاشیه برگزاری مسابقه فلسطین جهانی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین که به همت دانشجویان فلسطینی این دانشگاه و با حضور دانشجویانی از 18 کشور جهان برگزار شد، خبرنگار فارس در قزوین با خالد قدومی نماینده جنبش حماس در جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگویی ترتیب داد که در ادامه می‌آید.

*در خصوص دفتر نمایندگی حماس در ایران، اهداف تشکیل و فعالیت‌های آن را توضیح دهید.

بیش از دو دهه از فعالیت نمایندگی جنبش حماس در جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد و در این مدت آگاهی‌بخشی به مردم این کشور در خصوص مسئله فلسطین و کمک به مراکز تصمیم‌گیری در جمهوری اسلامی ایران در راستای کمک به فلسطین، خدمت به پروژه مقاومت و نیز مکتب اسلام سیاسی از اهم برنامه‌های دفتر نمایندگی حماس در ایران بوده است.

همچنین این دفتر با هدف تحکیم هرچه بیشتر پیوندها میان این دو کشور به منظور کمک به فلسطین در تمام ابعاد از جمله فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، مراکز خیریه و نظایر آن توانست برنامه‌های مختلفی در راستای کمک به پروژه مقاومت به اجرا درآورد.

راه‌اندازی مرکز پژوهشی و اطلاع‌رسانی فلسطین به زبان فارسی که به هشت زبان زنده دنیا نیز فعالیت می‌کند، از دیگر برنامه‌های این دفتر است؛ اما در مجموع می‌توان گفت که فعالیت‌های حماس در ایران همگی در راستای یک سیاست کلی یعنی برقراری پل ارتباطی میان ایران و جهان عرب و اسلام از طریق مسئله فلسطین به عنوان محور وحدت‌بخشی به این کشورها صورت می‌گیرد.

*فعالیت‌های جنبش حماس در راستای آزادی فلسطین چگونه است؟

نگاه حماس این است که خود را نوک پیکان پروژه رهاسازی امت اسلامی از استبداد و دیکتاتوری می‌داند و همین شاخصه ما به عنوان اسلام سیاسی و مقاومت است که ما را از مکاتب فکری دیگر متمایز می‌کند.

نگاه ما به پروژه مقاومت یک پروژه فراگیر است؛ بنابر این چنانچه فعالیت‌های نظامی در هر برهه‌ای متوقف شود، به معنای تعطیل شدن فعالیت بخش‌های دیگر نیست.

فعالیت‌های نظامی یک رکن اساسی در مقاومت است و نمی‌توان از توقف مقاومت در این بخش، توقف کلی پروژه را نتیجه گرفت.

مقاومت در ابعاد گوناگون سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و دیگر بخش‌ها صورت می‌گیرد و در صورتی که با نگاه کلی به این پروژه نگریسته شود، به خوبی هویداست که حماس چیزی را دنبال می‌کند که در راستای آزادی قدس باشد.

حماس نمایشگر اسلام میانه‌رو سیاسی است و این موضوع در کشورهای عربی و اسلامی، مقبولیت و جایگاه ویژه‌ای را برای جنبش حماس فراهم می‌کند.

*با توجه به وجود دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در استان قزوین و تحصیل دانشجویانی از چند کشور اسلامی و نیز غیراسلامی در این دانشگاه، حماس چگونه از این ظرفیت برای شناساندن مسئله فلسطین به دنیا استفاده می‌کند؟

متأسفانه در حال حاضر فهم عمیق و ژرف‌نگری لازم نسبت به مسئله فلسطین در میان این دانشجویان دیده نمی‌شود.

در مسابقه فلسطین جهانی که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، دانشجویان حتی در خصوص موقعیت جغرافیایی فلسطین نیز مشکل داشتند.

انتظار ما این است که خبرگزاری بزرگی مانند فارس نهادهای فعال در استان قزوین همچون دیگر رسانه‌ها، استادان دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، مدارس و روحانیان استان را در خصوص مسئله فلسطین و آگاهی‌بخشی به جامعه و استان تشویق کند.

*عده‌ای معتقدند شکل‌گیری انقلاب‌های اخیر در منطقه، مسئله فلسطین را کمرنگ کرده و آن را به کنار زده است. آیا این ادعا را می‌پذیرید؟

ما فلسطینی‌ها نباید خودخواه بوده و انتظار داشته باشیم که وقتی دیگر کشورها به دنبال مطالبات خود و رهایی از مستبدان هستند، تنها به فکر ما باشند.

در عین حال باید دانست که قدس عامل وحدت‌بخش جهان اسلام است؛ به عنوان مثال در ایران، مصر و تونس میان گروه‌های مختلف اعم از مسلمان و غیرمسلمان، مکاتب گوناگون و حتی افراد لائیک هیچ اختلافی در مورد مسئله قدس وجود ندارد و همگی در این مورد با یکدیگر متحد و متفق هستند.

معتقدیم حرکت در راستای مسئله قدس موجب وحدت این کشورها می‌شود و تنها نگرانی موجود این است که در مسائل راهبردی خود نباید سطحی‌نگر بود. ساده‌انگاری در این مسایل موجب سوء استفاده طرف مقابل صهیونیستی می‌شود.

دشمن آمریکایی نیز به طور یقین از وقوع این انقلاب‌ها خوشحال نیست و به همین دلیل برای انحراف آن‌ها از مسیر اصلی خود، خونریزی در جهان اسلام و ایجاد جنگ داخلی در این مناطق را دنبال می‌کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد می‌توان گفت که مسئله فلسطین به فراموشی سپرده شده است.

انتهای پیام/77011/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول