اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پزشک، مرهم دردها و محرم اسرار بیمار

پزشکان نماد تلاش و صبوری جامعه هستند که همواره محرم اسرار بیمار بوده‌اند و مرهمی بر دردهایش.

پزشک، مرهم دردها و محرم اسرار بیمار

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، امروز روز پزشک و ارج نهادن به زحمات این قشر از جامعه است.

اول شهریورماه مصادف با سالروز تولد شیخ‌الرئیس بوعلی سینا، حکیم وارسته و طبیب نیکوسرشت همدانی به عنوان روز پزشک معرفی شده است.

همدان و همدانی باید به وجود این حکیم و دانشمند فیلسوف ببالد چرا که حتی در مدارس و کالج‌های بزرگ دنیا، بوعلی سینا را به نام همدان و همدان را با نماد آرامگاه بوعلی سینا می‌شناسند.

میلاد این طبیب بزرگ بهانه‌ای شد برای یاد کردن از پزشکان زحمت‌کش و نیم‌نگاهی به مشکلات و مطالبات آنان.

پرداختن به مطالبات همان کسی که با صبر خود، دل‌نگرانی‌های بیمارش را می‌خرد، محرم اسرارش می‌شود، دغدغه‌اش سلامتی جامعه است و در این میان واسطه‌ای است بین خدا و بنده.

همان طبیبی که با تجویزش، درد و آشفتگی را از بیمارش می‌گیرد و با تکیه بر عنایت خدا، نشاط را به او هدیه می‌دهد.

در همین راستا به سراغ یکی از پزشکان همدان رفته و با او به گفت‌و‌گو نشستیم.

 مجتبی طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، با اشاره به  سالروز میلاد بوعلی سینا اظهار داشت: اگرچه حکمت سینوی ابن سینا بین فلاسفه و عرفا مشهورتر از طب اوست اما اطبا و مردم ابن سینا را یک طبیب مسلمان ایرانی می‌شناسند و در جهان به طبابت شهره است.

وی به ویژگی‌های حکیم هزاره‌ها اشاره کرد و گفت: آنچه مهم است بهره‌گیری از تجربیات و وِیژگی‌های ابن سیناست تا فعالیت یک پزشک مورد قبول جامعه و رضای خدا قرار گیرد.

این پزشک عمومی افزود: ابن سینا بیش از اینکه یک طبیب باشد یک حکیم است البته حکیم نه به معنای فقه و حکمت، بلکه شخصی که بر موضوعات مختلف احاطه کامل دارد.

وی به ویژگی بارز این سینا که باید مورد توجه پزشکان جامعه قرار گیرد اشاره کرد و گفت: پزشکی برای این حکیم بیش از این که یک شغل باشد یک کسوت بود که باید به این موضوع بها داده شود تا نگاه به پزشکی از یک شغل و منبع درآمد خارج شود.

طیبی پزشکان و داروسازان را از زحمتکش‌ترین اقشار جامعه معرفی کرد و افزود: این ویژگی ابن سینا اگر در بین پزشکان جامعه ما افزایش یابد و پزشکی به جای آنکه منبع درآمد عنوان شود، یک کسوت تلقی شود بی شک امر مقدسی خواهد بود که سلامت جامعه را بیش از پیش تأمین می‌کند.

وی با ابراز امیدواری از نهادینه شدن این نگاه مقدس در میان جامعه پزشکی گفت: پزشکان باید خدمت به سلامت جامعه را هدف اصلی خود قرار دهند و با این دیدگاه بسترساز افزایش سلامت جامعه شوند.

رئیس دفتر رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه پزشکان در دو گروه عمومی و تخصص  فعالیت می‌کنند، ادامه داد: متخصصان نیز در دو گروه جراحی و غیرجراحی جای می‌گیرند.

وی با بیان اینکه مشکل مشترک پزشکان عمومی و متخصصان غیر جراح، جایگاه معیشتی آنهاست که باید بیشتر به بهبود این امر توجه شود، به مشکلات دیگر پزشکان پرداخت و گفت: پزشکان بیشتر علاقه‌مند به فعالیت در حوزه بهبود و تأمین بهداشت جامعه هستند اما شرایط جامعه بحث درمان را در اولویت کار قرار داده است.

طیبی عملیاتی شدن طرح پزشک خانواده را در رفع این مشکل م‍ؤثر دانست و گفت: با اجرای این طرح هم بهداشت جامعه در اولویت قرار می‌گیرد و هم دغدغه پزشکان در این خصوص رفع می‌شود.

وی طی مراحل طولانی برای ارتقای درجه علمی پزشکان را از دیگر مشکلات جامعه پزشکی برشمرد و تصریح کرد: سختی و فشار کاری به ویژه برای بانوان پزشک موجب ایجاد مشکلات در زندگی و تربیت فرزندان این قشر می‌شود.

این پزشک عمومی به اعزام پزشکان پس از طی دوران سخت تحصیل به مناطق محروم اشاره کرد و گفت: از یک سو جامعه به این امر نیاز دارد اما از سوی دیگر نیز جامعه پزشکان به ویژه بانوان، با مشکلاتی مواجه می‌شوند که این موارد نیز باید مد نظر باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که مردم برای رفع مشکل خود باید ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کنند یا متخصص؟ گفت: ابتدا باید با تشکیل پرونده سلامت برای مردم، از وقوع بیماری جلوگیری کرد.

به گفته طیبی در صورت مشاهده علایم بیماری در فرد، باید به پزشک عمومی مراجعه کرد و در مراحل بعد در صورت نیاز، متخصان و فوق تخصصان حاذق وارد عمل شوند.

وی با بیان اینکه این رویکرد با اجرایی شدن طرح پزشک خانواده عملیاتی می‌شود، ابراز داشت: با رعایت این سلسله مراتب در تأمین سلامت جامعه گام بلندی برداشته خواهد شد.

رئیس دفتر رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص اخلاق حرفه‌ای جامعه پزشکی تصریح کرد: ما از فرهنگ غنی اسلامی در خانواده‌های ایرانی برخورداریم و پزشکان نیز جزو این جامعه هستند.

وی ابراز داشت: اگر چه ممکن است عده‌ای با عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای و پایبند نبودن به این مسایل در این حرفه فعالیت کنند اما نباید این استثناها را به کل جامعه پزشکی تعمیم داد و امیدواریم دیگر شاهد فعالیت این عده اندک هم نباشیم.

طیبی در مورد معضل زیرمیزی بین پزشکان نیز گفت: با قانونی شدن تعرفه‌ها، وضع قوانین یکدست و ثابت، اصلاح فرآیندها و اجرای برنامه پزشک خانواده این مشکل نیز اصلاح شدنی است.

وی تعرفه‌های دولت را پایین‌تر از استاندارهای موجود دانست و افزود: اگر چه شاید مردم از نظر اقتصادی با مشکل مواجه باشند، اما تعرفه‌های دولتی نیز بسیار پایین است.

این پزشک در خصوص تعرفه بخش خصوصی گفت: در این بخش نظام پزشکی مسایل مختلف را لحاظ کرده و تلاش شده تا با رعایت قانون و شرایط مردم تعرفه‌های مناسبی تعریف شود.

وی در پایان با تبریک این روز بزرگ به همه پزشکان جامعه ابراز امیدواری کرد با ترویج اخلاق اسلامی و فرهنگ غنی ایرانی، الگوی جدیدی در علم طب طرح‌ریزی شود و شاهد پیشرفت‌های بزرگ در این عرصه باشیم.

انتهای پیام/2499/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول