اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چنگیز حبیبیان در گفت‌وگو با فارس:

صداوسیما کارهای جدیدم را پخش نمی‌کند / جشنواره سال گذشته کیش قوی‌تر بود

هنرمند شناخته شده موسیقی کشور استقبال مردم از جشنواره تابستانی کیش در قیاس با سال‌های گذشته را کمتر ارزیابی کرد و گفت: مشخص نیست چرا صداوسیما کارهای جدید من را پخش نمی‌کند

صداوسیما کارهای جدیدم را پخش نمی‌کند / جشنواره سال گذشته کیش قوی‌تر بود

به گزارش خبرگزاری فارس از جزیره کیش چنگیز حبیبیان چهره نام آشنای موسیقی کشور در یکی از شب‌های شانزدهمین جشنواره تابستانی کیش در تالارِ شهر اجرا داشت که با استقبال خوبی مواجه شد.

حبیبیان هنر موسیقی را از شش سالگی در کنار پدرش شروع کرد استعداد خود را از همان زمان در هیئت "سالار زینب" نشان داد و در همان جا زیر نظر شادروان "استاد طهوری" به فراگیری قرآن کریم پرداخت سپس نزد "دکتر سید جعفر موسوی اردبیلی" احکام و درس اصول اعتقادات شیعه را فرا گرفت و آواز را نزد اساتیدی همچون "حسین صبح دل، کرامت اصلانی، شاپور رحیمی، محسن حسن‌زاده و حاتم عسگری" فرا گرفت.

متن گفتگوی این هنرمند شناخته شده موسیقی ایران با خبرنگار فارس در جزیره کیش را در زیر می‌خوانید:

فارس: به عنوان نخستین سئوال ارزیابی شما از شانزدهمین جشنواره تابستانی کیش چیست و اینکه چه تمایزی نسبت به سال‌های قبل دارد؟

من در تمام ادوار جشنواره تابستانی کیش حضور داشتم و افتخار می‌کنم که همیشه یکی از کاندیدا‌های دعوت به این جشنواره بزرگ هستم و باید بگویم جشنواره امسال هم خوب برگزار شده و حضور مردم هم نشان از راضی بودن شان است اما قابل قیاس با جشنواره پارسال نیست و در واقع در جشنواره پارسال برنامه‌های منسجم‌تر و تهیه کنندگان حساب شده‌تر کار می‌کردند و به نظر من از جشنواره امسال قوی‌تر بود. البته احتمال دارد که جشنواره شانزدهم نسبت به سال گذشته از بودجه مالی کمتری برخوردار بوده است.

فارس: شما به لحاظ شغلی که دارید در سایر شهرهای کشور هم اجرا داشته‌اید، چه تفاوتی بین اجرا در جزیره کیش و سایر شهرها حس می‌کنید؟

به عقیده من کیش در مقایسه با سایر شهرها بهترین جایگاه را داراست چون از مردم اقصی نقاط کشور جمع می‌شوند و ما می‌توانیم خیلی بهتر مانور تبلیغاتی داشته باشیم اما باید چیدمان برنامه‌ها درست باشد که بتوانیم تمام سلایق مردم را برآورده کنیم.

برداشت من این هست که مردم کیش به کنسرت می‌آیند که ساعتی را خوش بگذرانند و بروند اما در شهرهای دیگر مردم برای گوش دادن و تماشای کنسرت می‌آیند.

فارس: نظرتان در مورد دکور شانزدهمین جشنواره کیش چیست؟

دکور و فضای امسال بسیار زیباست و باید تشکر کنم از کسانی که این دکور را طراحی کردند. من چنین دکوری را در اجرای اتریش و امارات دیده بودم و البته حد کیفیت و نظم اینجا نبود در ضمن اینکه نور پردازی و صدا هم به کیفیت دکور برنامه کمک شایانی کردند.

فعالیت حرفه‌ای خود را از چه سالی آغاز کرده‌اید؟

از سال 1378 به بعد فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کردم و قبل از آن هم چون پدرم یکی از خواننده‌های مذهبی بود، من هم طبعا از بچگی در کنارشان شاگردی می‌کردم و در سال 1378 با آلبوم همسفر کار حرفه‌ای خود را شروع کردم البته پیش از این‌ها و در سال 1370 وارد مرکز صدا و سیمای جمهوری اسلامی شدم و در حدود 160 قطعه کار از من پخش شد.

فارس: تا به حال چند آلبوم از شما پخش شده و آیا آلبوم جدیدی هم در راه دارید؟

باید بگویم در فاصله زمانی 14 سال فعالیت حرفه‌ای 10 آلبوم روانه بازار کرده‌ام و فکر می‌کنم آمار قابل قبولی باشد. من کارهای جدیدی پخش کرده‌ام و قابلیت پخش از صدا و سیما را هم دارند اما متاسفانه صدا و سیما اثرهای جدیدم را پخش نمی‌کند و من دلیل مجوز نگرفتن شان را نمی‌دانم.

خواننده‌های زیادی را می‌بینم که مجوز پخش ندارند اما به راحتی کارهایشان را در تیتراژ سریال‌های تلویزیونی پخش می‌کنند و این ویترین خوبی برایشان می‌شود و در واقع باید به مسئولان بگویم که "ما ز یاران میل دوستی داشتیم".

فارس: با توجه به زیاد شدن سلیقه‌های مردم، شما تغییری در سبک کارهایتان به وجود آورده‌اید؟

در ابتدا موسیقی سنتی کار کردم و در صدایم تغییری ایجاد نکردم اما در این سال‌ها در نوع ریتم، نوع ترانه‌ها تغییر به وجود آوردم.

فارس: چرا خواننده‌های جدیدی که وارد عرصه پاپ می‌شوند، اکثرا با صدای تقلیدی شروع به کار می‌کنند؟

یکی از دلایل مهم این است که سبک پاپ را به خوبی نمی‌شناسند و خیلی خام وارد این فضا می‌شوند و اینکه سن 20 تا 25 سال برای شروع خوانندگی خوب نیست چون صدای خواننده در چهل سالگی شکل اصلی خودش را پیدا می‌کند و طبیعی است که این جوانان شروع کارشان را با تقلید همراه می‌کنند و در همان سبک باقی می‌مانند این باعث می‌شود که تغییر سبک نداده و چند صباحی بعد فراموش شوند.

صحبت من با این خوانندها این است که هر چه زودتر سبک مورد نظر خود را پیدا کنند و با زحمت و تمرین نمی‌توان به هدف پایانی برسند.

فارس: نظرتان در مورد جوان‌هایی که تازه وارد عرصه پاپ شده‌اند چیست؟

اول از همه باید تعریف موسیقی پاپ را بدانند یعنی بفهمند که نباید هر کاری را به خورد مردم بدهند و بسیار خوب هست که جذب موسیقی شوند چون کشور ایران به یک منطقه صدا پرور مشهور است. به عقیده من عموما 90 درصد مردم صدای خوبی دارند و با کمی تمرین می‌شود از آنها کار ضبط کرد هر چقدر این موضوع بیشتر شود مردم هم سبک خودشان را پیدا می‌کنند اما مهم اینجاست که بدانند وارد چه حیطه‌ای می‌شوند و نگران این نباشند که دیر کارشان را شروع می‌کنند و حتما نواختن ساز را آموزش ببینند.

فارس: و سئوال پایانی یک جمله در مورد جزیره کیش بگویید.

کیش نگینی در میان خلیج همیشگی فارس

---------------------------------

گفت‌وگو  از: محمود پورسعید

---------------------------------

انتهای پیام/88003/خ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول