اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فارس اعلام کرد

خوی دیکتاتوری نشأت گرفته از توطئه‌های آمریکا در ارتش مصر خودنمایی کرده است

بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فارس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: خوی دیکتاتوری نشأت گرفته از توطئه‌های آمریکا در ارتش مصر خودنمایی کرده است.

خوی دیکتاتوری نشأت گرفته از توطئه‌های آمریکا در ارتش مصر خودنمایی کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در این بیانیه با تأکید بر برخی مواضع و اشتباهات فردی «محمد مرسی» آمده است که وی نخستین رئیس جمهور منتخب و آغاز حرکت مردم مصر در استقرار مردمسالاری بوده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های استان فارس، ضمن همدردی با ملت مصر و محکوم کردن رخدادهای خونبار در این سرزمین متمدن، حوادث به وجود آمده را تلخ و برای اسلام زیانبار دانسته و نقش کودتا در مقابل رای مردم را نوعی دیکتاتوری ظالمانه توسط ارتش به دستور و هدایت آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی و ارتجاع به دوران دیکتاتوری قبل از انقلاب می‌دانیم.

دانشجویان بسیجی فارس با تاکید بر احترام به آرای مردم، بازگشت به حاکمیت قانون و توقف کشتار مردم توسط ارتش را خواستار شده و افزوده‌اند: «ما از آن‌چه که در مصر می‌گذرد نگرانیم، گمان وقوع جنگ داخلی در مصر، با کارهایی که دارد می‌شود روز به روز تقویت شده و این فاجعه است.»

در بیانیه تحلیلی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان فارس در مورد حوادث اخیر مصر همچنین بیان شده است: حوادث خونین چهارشنبه و روزهای اخیر مصر قلب هر انسان آزاده‌ای را در جهان به درد می‌آورد، ارتش آمریکایی مصر و پلیس خون‌‌آشام قاهره در اقدامی نابخردانه که نسبتی با منافع کوتاه‌مدت و بلندمدت متحدان نداشت، به روی مردم آتش گشودند و صدها نفر را به خون خود غلتاندند.

بنا به آنچه نگارندگان بیانیه عنوان کرده‌اند، پس از انقلاب 25 ژانویه 2011، اسلام‌گرایان و در رأس آن‌ها اخوان‌المسلمین مصر توانستند در سه فرآیند دموکراتیک یعنی انتخابات‌ پارلمانی و ریاست جمهوری و رفراندوم قانون اساسی جدید به پیروزی دست یابند.

در این بیانیه ابراز شده است: اگرچه نمی‌توان از ضعف‌ها و کاستی‌ها و جهت‌گیری‌های گاهی ناثواب رئیس جمهور منتخب گذشت اما سخن از صندوق رأی و انتخابات و رأی مردم در شرایط پیچیده مصر، از هر چیز بالاتر است.

به گفته نویسندگان این بیانیه، مخالفان دولت که شامل نیروهای سکولار، لائیک، لیبرال و حامی مبارک و گروه‌های اندکی از اسلام‌گرایان بودند، ماه‌ها در کف خیابان‌ها علیه رئیس دولت دست به تظاهرات زدند بدون آن‌که کسی علیه آن‌ها حتی یک گلوله شلیک کند.

بیانیه دانشجویان بسیجی ادامه داده است: این اعتراضات محدود با یک کودتای رسانه‌ای در 30 ژوئن (که تلاش داشت جمعیت مخالفان دولت را به دروغ بالغ بر 20 میلیون نفر القا کند و زمینه ورود ارتش را فراهم کند)، همراه شد و ارتش در یک کودتای بدون خون‌ریزی، «مرسی» را از ریاست جمهوری خلع کرد.

نویسندگان این بیانیه تصریح کرده‌اند: جرم معترضان کنونی در کف خیابان‌های قاهره و دیگر شهرهای مصر دریافت حق قانونی خود یعنی احترام به آرای به صندوق ریخته شده است.

به نوشته دانشجویان بسیجی فارس، اگر سابق بر این،‌ اسلام‌گرایان در کشورهای عربی به غلط به عنوان عناصری تندرو و مخالف دموکراسی معرفی می‌شدند؛ حالا خوی دیکتاتوری نشأت گرفته از توطئه‌های آمریکا در ارتش مصر خودنمایی کرده و به جرم دموکراسی‌خواهی خون مردم را می‌ریزد.

نویسندگان این بیانیه تاکید کرده‌اند که به طور قطع بزرگ‌ترین پیروز بحران کنونی مصر، رژیم صهیونیستی است و جنبش «تمرد» مصر که در مخالفت با آرای مردم سبقت را از همگان ربوده و حتی کشته شدن صدها نفر را نیز توجیه می‌کند، اگرچه ادعای ضد صهیونیستی دارد اما به منافع اسرائیل از بحران مصر، نیز بی‌توجه نیست.

در ادامه بیانیه خاطرنشان شده است: این‌ که ایهود باراک، وزیر جنگ سابق اسرائیل به صراحت خشنودی خود را از حوادث مصر اعلام می‌کند و از مردم جهان می‌‌خواهد که از فرمانده ارتش مصر حمایت کنند! نشانه‌ای است که مخالفان مرسی بدانند که حمام خون راه انداختن در مصر یعنی تزریق خون به اسرائیل است.

نگارندگان بیانیه در ادامه آورده‌اند: حفظ عزت مصر، تاکید بر ارزش‌های اسلامی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی، قرار گرفتن ملت بزرگ مصر در کنار جریان مقاومت اسلامی و مبارزه با صهیونیزم بین‌الملل و ایجاد همبستگی با جهان اسلام و وحدت و هم‌افزایی تمام گروه‌ها و جریان‌ها راه حل نهایی مصر برای رهایی از توطئه‌هایی است که امروز در این کشور جریان دارد.

در پایان این بیانیه خطاب به علمای دینی، نخبگان سیاسی و دانشگاهیان مصر بیان شده که در هدایت افکار عمومی مردم و تبیین پشت پرده این کودتا و حاکم کردن فضای عقلانیت بکوشند.

انتهای پیام/2448/ذ/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول