اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس از یک نشست اداری در کهگیلویه و بویراحمد

از گرفتاری مدیران سابق در دادگاه‌ها تا صدور بخشنامه زیر باران

در نشست شورای سلامت و بهداشت کهگیلویه و بویراحمد مطالب مهمی ارائه شد، از جمله مشکلاتی که باعث شده مدیرانی پس از چندین دهه از گذشت تخلف هنوز در راهروهای دادگاه دیده ‌شوند.

از گرفتاری مدیران سابق در دادگاه‌ها تا صدور بخشنامه زیر باران

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، برخی اوقات در حواشی نشست‌ها و جلسات اداری مطالبی میان اعضا رد و بدل می‌شوند که اثرگذاری آن‌ها به مراتب از متن هم بیشتر است.

در نشست شورای سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد که همواره آمار و اطلاعات جدیدی در آن ارائه می‌شود، این بار گزارش‌های سربسته‌ای از آلودگی پساب‌های تصفیه‌خانه شهر یاسوج و شعاع 200 متری پایین‌دست رودخانه بشار از سوی دبیر شورای سلامت این استان اعلام شد.

بر اساس این گزارش، مواد آلی آلاینده و شمار میکروب‌های مضر در پساب‌ این تصفیه‌خانه و شعاع 200 متری رودخانه از حد مجاز بیشتر است که اگر فکری به حال آن نشود، خطرساز خواهد شد.

موضوع لجن‌کش‌ها و مکان تخلیه فاضلاب توالت‌های خانگی از دیگر مواردی بود که در این شورا حاشیه‌ساز شد.

در حال حاضر در شهر یاسوج تانکرهای ویژه حمل لجن و فاضلاب توالت‌ها، بدون وجود مکان مشخصی در هر جایی که فرصت کنند، لجن‌ها را تخلیه می‌کنند که این موضوع، واکنش تند استاندار را خطاب به آبفای شهری در پی داشت.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد چند مورد از دریچه‌های فاضلاب شهری در خط انتقال فاضلاب را مکان مناسبی برای تخلیه بار لجن‌کش‌ها دانست و گفت:‌ با توجه به شرایط فعلی یاسوج راه‌حل کوتاه‌مدتی بهتر از این یافت نمی‌شود.

در آن سوی قضیه اما معاون بهره‌برداری آبفای شهری و مدیر کنترل کیفیت این شرکت، این راه‌حل را غیرعلمی دانسته و تأکید کرد که موضوع لجن‌کش‌ها به شرکت آب و فاضلاب شهری مرتبط نیست.

* مدیری که در مقابل استاندار از حریم عدول کرد/ تصمیمی که آبفای شهری را گرفتار خواهد کرد

از دیگر موارد حاشیه‌ای این نشست ارتباط دادن موضوع آلودگی پساب تصفیه‌خانه یاسوج با تخلیه بار لجن‌کش‌ها در شبکه فاضلاب بود که سیدحسین صابری این موضوع را رد کرد و گفت: من یک هفته اجازه تخلیه بار این لجن‌کش‌ها را نمی‌دهم ولی اگر نتیجه آزمایشات دوباره نشان از آلودگی داشت آن وقت حرفی را می‌زنم و تصمیمی را می‌گیرم که شرکت آب و فاضلاب را گرفتار خواهد کرد.

صابری گفت: یاسوج که مانند تهران نیست؛ حالا چهار تا تانکر لجن‌کش نیز بار خود را در شبکه فاضلاب تخلیه کنند هیچ اتفاقی نمی‌افتد؛ من از مسئولان شرکت آبفای شهری می‌خواهم که دست از حساسیت بی‌جا و لجاجت بردارند.

به گزارش فارس، صابری برای متقاعد کردن این مدیر جوان شرکت آبفای شهری حتی به "بله" گرفتن اجباری هم روی آورد و از جمع خواست که با فرستادن یک صلوات به این موضوع فیصله دهند ولی مدیر کنترل کیفیت شرکت آبفای شهری آن‌چنان بر نظر خود در غیر علمی بودن این راه‌حل پافشاری کرد که صبر استاندار لبریز شد و بیان کرد: دیگر احساس می‌کنم شما از حد اخلاق و حریم عدول کرده‌اید و فکر می‌کنید این همه کارشناس و مسئول از کار علمی چیزی نمی‌دانند و تنها شما می‌فهمید؛ خیر، اینگونه نیست و من حداقل به لحاظ اجرایی چنین تجربه‌ای را داشتم  و مطمئن باشید در کوتاه مدت مشکلی به وجود نمی‌آید و در دراز مدت نیز به فکر راه‌حل اصولی مدنظر خود باشید.

صابری گفت: اینکه شما بودجه ندارید دلیلی نمی‌شود که تانکرهای لجن‌کش که گناهی هم ندارند در طبیعت و یا مکان‌های نامناسبی اقدام به تخلیه لجن و تهدید سلامتی مردم بکنند.

از دیگر حواشی این نشست اصرار مدیر کنترل کیفیت شرکت آبفای شهری بر نامه رانندگان تانکرهای لجن‌کش به دولت و پاسخ آقای الهام برای رفع این مشکل بود که صابری خطاب به او گفت: اکنون موضوع لجن‌کش‌ها نگران‌کننده است و باید یک راهکار اجرایی و بومی برای آن پیدا شود و من راه‌حلی بهتر از تخلیه این لجن‌ها در یک نقطه مشخص از شبکه فاضلاب سراغ ندارم.

 * بخش‌نامه‌هایی که در جاده و زیر باران صادر شدند

از دیگر حواشی این نشست اشاره استاندار به بخش‌نامه‌هایی بود که گاهی در جاده صادر کرد و گاهی زیر باران.

صابری که در مورد برخی حوادث ناشی از عدم حصارکشی سدها و حوضچه‌ها حرف می‌زد، تصریح کرد: حادثه خبر نمی‌کند و من بارها و قبل از هر حادثه‌ای هشدارهای لازم را دادم؛ در کرمان با کمال تعجب بعد از سال‌ها باران آمد و دیشب شهر کرمان سردترین شهر ایران بود، پس باید همیشه آمادگی باشد؛ در مدت مسئولیتم در این استان بارها بوده است که حتی در مسیر جاده موضوع مهمی پیش می‌آمد و من بلافاصله بخش‌نامه صادر می‌کردم و یا با بارش یک باران بلافاصله با صدور یک بخش‌نامه دستورات لازم را به مدیران دستگاه‌ها اعلام می‌کردم.

اشاره استاندار به ضرورت حصارکشی و رعایت نکات ایمنی در کانال‌های آب، سد شاه قاسم، دریاچه‌ها، برم الوان و همه مکان‌های این‌چنینی بود.

صابری تأکید کرد تا در صورت جلسه قید شود که همه دستگاه‌های متولی و بهره‌بردار برکه‌ها، کانال‌های آب، سدها، مکان‌های تفریحی و قایق‌سواری و هر مکانی که احتمال بروز حادثه‌ای در آن می‌رود را حصارکشی کنند و در غیر این‌صورت هر حادثه‌ای متوجه آنان است.

از دیگر حواشی این نشست، اصرار علی لطفی، مدیرعامل  آب منطقه‌ای به عدم قید لفظ الزام قانونی در صورتجلسه نهایی این نشست در مورد حصارکشی سدها و کانال‌های آب بود که با مخالفت استاندار مواجه شد که تأکید داشت: اتفاقا"‌باید قید شود تا در تاریخ بماند که ما اقدام لازم را انجام دادیم و این شما هستید که به وظیفه خود عمل می‌کنید یا خیر.

 مدیرانی که بعد از دوران مدیریت همچنان در راهروهای دادگاه می‌روند و می‌آیند

لطفی گفت: ‌اگر همه بودجه‌های شرکت را هم بگذارم نمی‌توانم همه کانال‌های آب این شرکت را ایمنی کنم؛ ضمن اینکه هیچ تضمینی نیست که امروز ما حصارکشی کنیم و فردا سارقان همه این تجهیزات را سرقت نکنند.

اشاره گشتاسبی، معاون دادگستری کهگیلویه و بویراحمد به پرونده‌های مدیرانی که اکنون مدیر نیستند ولی در دوران مدیریتشان حوادثی به علت بی‌مبالاتی آنان و عدم رعایت نکات ایمنی تأسیسات به وجود آمده از دیگر حواشی این نشست بود؛ گشتاسبی گفت: این مدیران همچنان تحت پیگرد قضایی هستند.

از دیگر حواشی این نشست، اظهارات گشتاسبی در مورد مسدود شدن حساب‌های بانکی شهرداری گچساران به علت حادثه چند روز پیش در پارک شهر بود؛ وی با این توضیح و در ادامه تأکید صابری بر این موضوع، خواستار استاندارد کردن وسایل اسباب‌بازی پارک‌ها در همه نقاط این استان شد.

-------------------------------

حاشیه‌نگاری از کریم بنام

-------------------------------

انتهای پیام/82005/غ40/ش/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول