اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس نهم مطرح کرد

ابهام در واگذاری معادن کردستان/ رحیمی در دولت دهم بهره‌ای برای کردستان نداشت

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ذخایر معدنی فراوان در استان کردستان، گفت: متاسفانه واگذاری معادن استان معلوم نیست بر اساس چه شرایطی انجام می‌شود.

ابهام در واگذاری معادن کردستان/ رحیمی در دولت دهم بهره‌ای برای کردستان نداشت

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، سیداحسن علوی بعد از ظهر امروز در مصاحبه با خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: در حال حاضر 280 معدن فعال در استان کردستان وجود دارد که 18 نوع ماده معدنی از آنها استخراج می‌شود و بیش از 2 هزار و 670 نفر در این معادن مشغول به‌کار شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: 150 میلیون تن سنگ آهک، 74 میلیون تن سنگ لاشه، 54 میلیون تن سنگ آهن، 11 میلیون تن سیلیس و فلدسپات و ذخایر سنگ طلای فراوان از ظرفیت‌های بخش معدن استان کردستان به شمار می‌آیند.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی افزود: جدای از اینکه مواد معدنی استخراجی به صورت خام از استان خارج می‌شود، معلوم نیست واگذاری آنها بر اساس چه شرایطی و به چه کسانی واگذار می‌شود.

وی گفت: سهم استان کردستان در بخش اشتغال معادن 1.8 درصد و ارزش افزوده آن 52 صدم درصد است که این موضوع به دلیل این است که مواد معدنی ما به صورت خام از استان خارج می‌شود و در استان‌های دیگر فراوری می‌شوند.

علوی در ادامه به وضعیت صنعت استان کردستان اشاره و تصریح کرد: 134 کارگاه بالای 10 نفر اشتغالزایی در استان وجود دارد که سهم 83 صدم درصدی از مجموع کارگاه‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: 4 هزار و 948 نفر در این کارگاه‌ها فعالیت می‌کنند که معادل 4 دهم درصد سهم اشتغال در کارگاه‌های کشور است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: سرانه اشتغال در کارگاه‌های فعال استان 38 نفر است در حالی که این رقم در کشور 78 نفر معادل بیشتر از دو برابر استان کردستان است.

علوی در ادامه ظرفیت‌های استان کردستان برای سرمایه‌گذاری و توسعه را بسیار بالا خواند و گفت: افرادی هستند که تنها با هدف سوءاستفاده در استان برای سرمایه‌گذاری اقدام می‌کنند.

وی گفت: فردی را برای احداث کارخانه سیمان به استان آورده‌اند که خواستار واگذاری 100 هکتار زمین است و روزی چند بار با ما تماس می‌گیرد که بنده اعتقاد دارم فردی بومی که توان سرمایه‌گذاری دارد چرا نباید از آن استفاده کرد.

علوی تصریح کرد: آن فرد هم می‌خواهد مثل کسی که از همدان آمد و ده‌ها هکتار از بهترین زمین‌های کشاورزی استان را به نام او سند زدند و اکنون پس از 10 سال خبری از سرمایه‌گذاری وی در کردستان نیست، حرکت کند.

این نماینده مجلس سدهای استان را یکی از ظرفیت‌ها و منابع استان دانست و با ابراز گله‌مندی از اینکه سهم کمی از مدیریت این آبها در اختیار استان قرار دارد، گفت: این در حالی است که استان کردستان به آب نیاز دارد و اکثر روستاها و برخی شهرها با کم‌آبی مواجه شده‌اند.

وی جاذبه‌های گردشگری را یکی دیگر از استعدادهای سرمایه‌گذاری در کردستان عنوان کرد و گفت: متاسفانه نقاط گردشگری استان خوب مدیریت نمی‌شوند و اکنون در جایگاه سیزدهم کشوری در این بخش قرار داریم.

علوی اضافه کرد: اتمام بزرگراه میاندوآب کرمانشاه در توسعه استان و توسعه ملی نقش مهمی دارد که اکنون اعتبارات قطره‌چکانی به آن تزریق می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر نزدیک به 100 میلیارد تومان طلب پیمانکاران راهسازی است در صورتی که این پروژه باید امسال به اتمام برسد.

وی در ادامه گفت: آقای رحیمی در جایگاه معاون اول رئیس جمهوری دولت دهم به عنوان یک کرد خوب بود اما بهره‌ای برای استان نداشت.

علوی اظهار داشت: رئیس جمهوری دهم در سفر به استان کردستان گفت هر چی که آقای رحیمی بگوید به کردستان اختصاص خواهد یافت اما تمامی درخواست‌ها ما بی‌پاسخ می‌ماند.

وی همچنین از کلنگ‌زنی سه طرح پتروشیمی دیواندره، کارخانه سیمان رنگی و کارخانه ذوب آهن در استان خبر داد و گفت: از سرمایه‌گذاران برای تحقق این طرح‌ها دعوت شده است.

این نماینده مجلس در پایان گفت: اقدامات عمرانی و زیربنایی در کردستان تمامی مسائل سیاسی را پاسخ می‌دهد و باید مدیران ما به این بخش توجه بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/79001/ش40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول