اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از همدان گزارش می‌دهد

اجرای پارکومتر؛ قربانی اختلاف نظر

اجرای طرح پارکومتر همدان به علت اختلاف نظر مسئولان امر در هاله‌ای از ابهام باقی مانده و قربانی شده است.

اجرای پارکومتر؛ قربانی اختلاف نظر

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، برای پارک خودرو در خیابان بوعلی به پارکومتر مراجعه می‌کنید اما با پدیده نادری مواجه می‌شوید نه پارکبانی و نه کارتی که در دستگاه پارکومتر برای ثبت پارک خودرو قرار گیرد.

همدان در چند سال اخیر نام کلانشهر را به خود گذاشته و با تلاش‌هایی ناقص، بی‌برنامه و عجولانه می‌خواهد با سرعت خود را در ردیف کلانشهرهای بزرگ ایران که سال‌های سال کلانشهر بوده و توانستند با یک برنامه‌ریزی بلندمدت و هدفدار مدیریت مطلوب شهری را اعمال کنند، برساند و سری توی سرها در بیاورد.

شهرداری همدان همواره از تصویب و اجرای طرح جامع مدیریت شهری سخن به میان می‌آورد ولی در چند سال اخیر جز آشفتگی در مدیریت بی‌برنامه و انجام طرح‌های جسته و گریخته کار قابل توجه و در خوری انجام نداده است.

شهرداری همدان تعویض جدول کنار بلوارها، آسفالت یک کوچه بن‌بست، لکه‌گیری سطح خیابان‌ها و کوچه‌ها را به عنوان طرح‌های بزرگ با نصب بنرها و انجام تبلیغات محیطی گسترده به عنوان پروژه‌های بزرگ به شهروندان همدانی معرفی کرده است.

یکی از طرح‌هایی که شهرداری اقدام به اجرای آن اقدام کرده نصب پارکومتر در خیابان‌های سطح شهر است که با اجرای این طرح به دنبال ساماندهی پارک خودروها در سطح معابر و روان‌سازی تردد خودورها است.

در سال 91 در خیابان‌های بوعلی، مدنی و سرگذر تعداد 17 دستگاه پارکومتر نصب شده است، در روزهای نخست افتتاح طرح پارکومتر شهرداری بروشورهایی در خصوص آموزش نحوه استفاده از این دستگاه‌ها را در اختیار شهروندان همدانی قرار داد.

با گذشت زمان شاهد هستیم که استفاده از پارکومتر در همدان کمرنگ شده و این دستگاه‌ها بلااستفاده مانده‌اند برای بررسی موضوع با مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان گفت‌وگویی را ترتیب دادیم که به شرح ذیل می‌خوانیم:

*نصب 17 دستگاه پارکومتر در شهر همدان

مهرداد خورشیدوند با بیان اینکه در حال حاضر 17 دستگاه پارکومتر در سطح شهر همدان نصب شده است اظهار کرد: دستگاه‌های پارکومتر نصب با ظرفیت کامل به شهروندان خدمات ارائه می‌کند.

وی افزود: پارکومترها براساس قانون ماده 15 راهنمایی و رانندگی نصب شده و برای ادامه کار باید پلیس راهور در محل حضور یافته و اعمال قانون کند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 17 دستگاه پارکومتر دیگر آماده نصب است گفت: تا زمانی که پلیس راهور برای اعمال قانون در محل نصب پارکومترها حضور نیابند دستگاه‌های جدید نصب نمی‌شوند.

*فعالیت پارکومترها با 40 درصد ظرفیت

وی با بیان اینکه به علت عدم همکاری پلیس راهور دستگاه‌های نصب شده هم با 40 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند تصریح کرد: هر زمانی که پلیس راهور برای اعمال قانون اعلام آمادگی کند دستگاه‌های جدید پارکومتر نصب خواهند شد.

خورشیدوند اضافه کرد: بر اساس طرح جامع ترافیکی شهر همدان در خیابان‌هایی که استفاده عمومی، مشکل پارک دوبل و ترافیک زیادی دارند موظف به نصب پارکومتر هستیم.

وی ابراز داشت: پارکومتر در رینگ اول و خیابان‌های با ترافیک بالا برای کنترل و روان‌سازی ترافیک نصب می‌شوند و توقف بیش از سه ساعت خودرو در یک مکان ممنوع است.

*شرایط برای اجرای طرح پارکومتر شهر همدان مهیا نیست

همچنین در ادامه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان با بیان اینکه شرایط برای نصب پارکومتر مهیا باشد گفت: شهرداری باید خیابان‌ها را برای نصب دستگاه‌ها مشخص کند و میزان ترافیک آن خیابان‌ها بر اساس فرمولی خاصی شناسایی و تعیین شود.

حسین طلایی ابراز داشت: بعد از اینکه شرایط مهیا و پارکومترها نصب شد این دستگاه‌ها هوشمند باشند و به اندازه کافی کارت پارک در اختیار مردم قرار گیرد.

وی تصریح کرد: پارکومترهایی که نصب شده امکاناتی برای پارک خودروها فراهم نکردند و کارت پارکی در اختیار شهروندان قرار نمی‌گیرد و در واقع کارت پارک وجود ندارد.

اختلاف نظر یکی از مشکلات اصلی اجرای پارکومتر در همدان

اختلاف نظر شهرداری و پلیس راهور اجرای طرح پارکومتر شهر همدان را معطل کرده و ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی باعث عقب افتادن طرحی شده که با کمی تعامل و هماهنگی می‌تواند به عنوان پروژه‌ای مطلوب در سطح شهر اعمال شود.

با توجه به رشد سریع و توسعه شهر همدان و افزایش روز افزون ترافیک استفاده از راهکارهای نوین و علمی در راستای هدایت و روان‌سازی ترافیک لازم است.

راهنمایی و رانندگی علت عدم اجرای طرح را در مهیا نبودن شرایط عنوان کرده و این در حالی است که شهرداری مدعی شده شرایط و زیرساخت‌های اجرای طرح را در سطح شهر آماده کرده و اینک پلیس راهور برای اعمال قانون باید در محل حضور یابد.

*عدم وجود کارت پارک برای پارکومتر در همدان 

یکی دیگر از مشکلات مطرح شده در خصوص پارکومترها نبود کارت پارک است، مسئولین امر مشکل نبود کارت پارک و تعیین محل‌های مناسب برای ارائه کارت پارک به رانندگان را در اسرع وقت حل کنند.

به نظر می‌رسد بهترین راهکار حل مشکل در اجرای طرح پارکومتر شهر همدان این است که متولیان امر با تعامل و همکاری بیشتر و تشکیل جلسات مشترک و کاربردی موانع انجام طرح را بررسی و راهکارهای مناسب برای حل آن پیدا کنند.

------------------

سردار فارسی

-------------------

انتهای پیام/89019/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول