اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سال اول بهره‌برداری

منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری 70 میلیارد تومان درآمدزایی دارد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته پیش‌بینی می‎شود درآمد سازمان منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری در سال اول بهره‌برداری افزون بر 70 میلیارد تومان باشد که در پروژه‌های زیرساختی مورد نیاز منطقه هزینه خواهد شد.

منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری 70 میلیارد تومان درآمدزایی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، نقش و اهمیت مناطق ویژه اقتصادی در گسترش صنعت و صادرات بر کسی پوشیده نیست، هر چند این مناطق بیشتر اهداف منطقه‌ای را مدنظر دارند، اما به هر حال گامی در راستای توسعه کلان کشور نیز هستند.

مناطق ویژه اقتصادی می‎توانند فضای مناسبی را برای صادرات شرکت‌های تولیدی ایجاد و با جذب عوامل سرمایه در کنار یکدیگر به عنوان یک سکوی صادراتی عمل کنند.

جذب سرمایه‌های خارجی، دست‌یابی به فناوری پیشرفته، کسب دانش‌های مدیریتی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، محرومیت‌زدائی، جذب نقدینگی، کسب درآمد ارزی و افزایش صادرات از اهداف ایجاد مناطق ویژه اقتصادی محسوب می‎شود.

در این میان با توجه به پتانسیل‌های بسیار استان چهارمحال و بختیاری از جمله مجاورت با استان صنعتی اصفهان، ایجاد صنایع بزرگ کشور در استان، قرارگیری در کریدور شمال به جنوب این استان را به چهارراه اصلی حمل و نقل کشور تبدیل کرده است که موجب شده این استان موقعیت استراتژیکی پیدا کند.

در این مجال قصد داریم یکی از فرصت‌های فراروی استان چهارمحال و بختیاری را که چیزی نیست جز ایجاد منطقه ویژه اقتصادی مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم، برهمین اساس گفت‌و‌گویی را با مهدی جلالی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری ترتیب داده‌ایم که در ذیل به آن اشاره شده است.

فارس: تفاوت منطقه ویژه اقتصادی با شهرک‌های صنعتی را بیان بفرمائید؟

جلالی: تفاوت منطقه ویژه اقتصادی با شهرک‌های صنعتی در قابلیت تولید با ارزش افزوده است، برهمین اساس رشد اقتصادی این استان ارزش افزوده استان را  نیز رشد خواهد داد. احداث منطقه ویژه اقتصادی همچنین میزان ارتباطات اقتصادی داخل و خارج از کشور را افزایش می‌دهد.

فارس: آیا در این استان شرایط ایجاد منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد؟

جلالی: در حال حاضر بخش عمده‌ای از درآمد استان از فعالیت کشاورزی به دست می‌آید، این در حالیست که با توجه به کم‌آبی‌ها و شرایط اقلیمی سال‌های اخیر، الزاماً باید تولیدات صنعتی با هدف توسعه صادرات جدی گرفته شود و تأسیس منطقه ویژه، با رویکرد جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی می‌تواند این هدف را محقق سازد و طبق مطالعات اولیه، تولیدات پایین دستی صنایع مادر و صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری دارای مزیت رقابتی و توجیه اقتصادی هستند. احداث سامانه ملی پرتودهی گاما، این منطقه را به‌عنوان قطب بزرگ صنایع تبدیلی و بسته بندی در کشور مطرح خواهد کرد.

فارس: پروژه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان از چه سالی کلید خورد؟

جلالی: عملیات اجرایی احداث منطقه ویژه اقتصادی استان با حضور ریاست محترم جمهوری و دستور مستقیم ایشان آغاز و واگذاری زمین به متقاضیان نیز شروع شده است، این منطقه در نزدیکی شهر فرخ شهر و در فاصله حدود 20 کیلومتر از مرکز استان قرار گرفته است، فاز نخست این پروژه در زمینی به مساحت 430 هکتار در نظر گرفته شده است که پس از تحقق این میزان یک هزار و 500 هکتار نیز به عنوان فاز توسعه اراضی صنعتی و تجارت به آن افزوده خواهد شد.

فارس: تاکنون چه اقداماتی در راستای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی استان صورت گرفته است؟

جلالی: در حال حاضر زیرساخت‌های مورد نیاز برای ساخت واحدهای تولیدی متقاضی حضور در 90 هکتار از فاز نخست پروژه، تأمین شده است. زیرساخت‌های دوران بهره‎برداری نیز شامل برق به میزان 45 مگاوات، آب به میزان 230 لیتر بر ثانیه و خطوط مخابراتی و پهنای باند اینترنتی، شبکه مدیریت پسماند و شبکه راه‌های دسترسی به طول تقریبی 29 کیلومتر در حال تمهید و بعضاً در حال اجرا است.

فارس: استقبال سرمایه گذاران از این طرح چطور است؟

جلالی: سرمایه گذاران داخلی و خارجی استقبال خوبی این طرح داشتند، برهمین اساس با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته پیش‌بینی می‎شود درآمد سازمان منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری در سال اول بهره برداری افزون بر 70 میلیارد تومان باشد که از محل فروش اراضی و عوارض سالیانه تأمین و در پروژه‌های زیرساختی مورد نیاز منطقه هزینه خواهد شد.

فارس: آیا تاکنون درخواستی برای تأسیس واحدهای تولیدی در این منطقه داشته‌اید؟

جلالی: تاکنون 26 مورد درخواست تأسیس واحدهای تولیدی در منطقه ویژه به دفتر منطقه ارائه شده که از این تعداد چهار مورد زمین تخصیص و چهار مورد نیز آماده واگذاری است، طرح‎های سایر متقاضیان نیز در حال بررسی و تطبیق با آئین نامه‌های مربوطه است.

فارس: ملاک شما برای پذیرش واحدهای متقاضی حضور در منطقه ویژه اقتصادی چیست؟

جلالی: مبنای ما برای جذب پروژه‌های صنعتی با اشتغال‌زایی فراوان و احیا مجدد محیط زیست است. نیروهای انسانی و منابع طبیعی ثروت این استان است، برهمین اساس لازم است به منابع طبیعی این استان به‌عنوان اولین ثروت طبیعی بیش از پیش توجه و در مطالعات پروژه‌ها بر اساس اولویت‌های زیست محیطی صورت بگیرد به گونه‌ای که به طبیعت آسیبی نزند.

فارس: تأثیر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در سهم صادرات استان چقدر است؟

جلالی: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سهم صادرات استان را افزایش می‎دهد، با توجه به اینکه این منطقه با هدف توسعه صادرات کار می‌کند، در نهایت با به بهره برداری رسیدن کامل منطقه ویژه اقتصادی استان فرصت‌های شغلی بی‌نظیری در استان احیا خواهد شد، منطقه ویژه اقتصادی با توجه به اینکه در مجاورت استان اصفهان، صنایع بزرگ کشور، چهار راه اصلی حمل و نقل کشور است موجب شده این استان موقعیت استراتژیکی پیدا کند.

مناطق ویژه اقتصادی درگاه ورود و خروج مردم چهارمحال و بختیاری است که می‌تواند با تمامی کشورهای هم مرز داد و ستد داشته باشد و کالاهای تولید شده در منطقه ویژه اقتصادی نیز از تخفیفات و معافیت‌های مالیاتی متعددی برخوردار است به‏ ویژه کالاهایی که با هدف صادراتی تولید شده باشند.

 

---------------------------------

گفت‌وگو : احمدرضا موسوی

 

---------------------------------

انتهای پیام/68008/خ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول